Sınıf öğretmenleri ile ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin incelenmesi (Uşak ili örneklemi)
dc.contributor.advisor | Uyanık Aktulun, Özgün | |
dc.contributor.author | Uluçay, Ecem | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:46:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:46:23Z | |
dc.date.submitted | 2022-01-18 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735918 | |
dc.description.abstract | Günümüzde geçerli olan tüm eğitim programlarının temelinde çocukların ya daöğrencilerin temel matematik becerilerinin geliştirilmesi ve matematik alanındakibaşarılarının arttırılması amaçlanmaktadır. Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin veilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyularının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu amacayönelik olarak çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Uşak il merkezinde MilliEğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokullarda görev yapan 102 sınıf öğretmeni ve 341 ilkokulbirinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmadaöğretmenler, öğrenciler ve aileleri hakkında veri toplayabilmek amacıyla araştırmacıtarafından hazırlanan `Genel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Öğretmenlerin sayı duyusubecerilerini belirlemek amacıyla Kayhan Altay (2010) tarafından geliştirilen `SayıDuyusu Testi`, öğrencilerin sayı duyusunu belirlemek amacıyla Jordan vd. (2010)tarafından geliştirilen Uyanık Aktulun (2018) tarafından Türk çocuklarına uyarlanan`Sayı Hissi (Duyusu) Değerlendirme Aracı` veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.Kişisel bilgi formu ve ölçeklerden elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemlerleanaliz edilmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin sayı duyusu ortalamalarının ortalamadüzeyde olduğu ve öğretmenlerin sayı duyularının cinsiyet, mesleki kıdem yılı, sayıduyusu eğitimi alma değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı tespit edilmiştir. İlkokulbirinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin ise yüksek düzeyde olduğugörülmektedir. Öğrencilerin sayı duyularının cinsiyet, anne-baba öğrenim, anne-babameslek değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı belirlenmiştir. Sayı DuyusuDeğerlendirme Aracı alt testi ve toplam puan arasındaki ilişkilerin düşük ve ortadüzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin sayı duyusu ile ilkokulbirinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.Elde edilen bulgular neticesinde sınıf öğretmenlerinin ve ilkokul birinci sınıföğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaştığısöylenebilir.Anahtar Kelimeler: Sayı duyusu, ilkokul birinci sınıf öğrencileri, sınıf öğretmenleri. | |
dc.description.abstract | Nowadays, the main purpose of current actual educational programme is to improve thestudents‟ or children‟s mathematics skills and increasing their success in the field ofmathematics. This research aims to analyse the number senses of the classroom teachersand first grade primary school students. In this research, it applies the screen modelmethod of quantitative research methods. For this aim, the study carried out with 102classroom teachers who were in office primary schools affiliated to the Ministry ofNational Education and 341 first grade primary school students in the centre of theprovince UĢak during the 2019-2020 academic year. For data collection tool, theresearcher prepared the `General Information Form` to collect data about teachers,students, and their relatives. `The Number Sense Test`, which has been developed byKayhan Aktay (2010), has been implemented to determine the number sense skills ofteachers, and the `Number Sense Evaluation Tool` which has been developed by Jordanet al. (2010) to determine the number sense of students, was adopted to Turkish childrenby Uyanık Aktulun (2018), have been used as a data collect tool. The gathered dataconsist of `Personal Information Form` and `Ratios` have been analysed with thesuitable statistical methods. According to the findings that stemmed from the analyse ofthe data; the mean of the number sense of teachers takes place at the mean level and thesignificant difference between the number senses of teachers and independent variablessuch as gender, occupational seniority year, getting education in number sense, has beendetected. It reveals the first grade students number sense skills level takes place at highlevel status. The significant difference between number sense of the students andindependent variables such as parent education, parent occupation has been detected.The relations between the evaluation of number sense sub-test and total score aredetermined in low level and moderate. In addition to that, there is not significantrelation between the number senses of classroom teachers and the number senses of firstgrade students. According to results of the findings, the number senses skills ofclassroom teachers and the number senses of first grade students differ with variousvariables.Keywords: Number sense, first grade primary school students, classroom teachers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenleri ile ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin incelenmesi (Uşak ili örneklemi) | |
dc.title.alternative | An investigation of classroom teachers' and first grades primary schools students' number sense skills (Uşak sample) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-01-18 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10251294 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 704527 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |