Çağdaş seramik sanatında ifadeci yaklaşımlar ve figüratif dışavurumculuk
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlık tarihinin en eski ürünü olan seramik, yüzyıllar içinde gelişim göstererek evrensel bir dile sahip güçlü bir ifade aracı olmuştur. Tarihsel süreç içinde toplumların yaşama biçimlerini, kültürlerini etkilemiş ve kültürel olgulardan etkilenerek şekillenmiştir. Dolayısıyla seramik malzeme, her çağın sanat üretiminde özel bir alanda yer bulmuştur. Sanatın ne olduğu ya da olmadığı Antik Çağ'dan itibaren tartışılagelmektedir. Platon ile başlayan ve günümüzde yoğunlaşan bu tartışmalar aynı zamanda sanatın kuramsal söylemlerini doğurmuştur. Bu çalışmada, `Dışavurumcu (Anlatımcı) Sanat Kuramı` çerçevesinde çağdaş seramik sanatında figüratif dışavurumculuk incelenmektedir. Sanat eserinin subjektif görünüşleriyle ilgilenen `Dışavurumcu Sanat Kuramı`nda sanat eserinin anlatımcı niteliği önem kazanmaktadır. Bu kurama göre sanat eseri, sanatçının duygularının bir yansımasıdır. Sanatı bilişsel, yaratıcı, tinsel bir edinim olarak gören Croce'ye göre sanatçı: İçindekileri dışavuran, ifade eden kişidir. İfadeci yaklaşımlar çerçevesinde figüratif temalı eserlere yönelen bu çalışmada, Çağdaş Seramik Sanatı'nda figüratif ifadeci tavrın yeri amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen sanat yapıtları üzerinden incelenmiştir. Araştırmanın son bölümünde kişisel yaratım sürecine değinilmiş, konu ile ilgi içerisinde üretmiş olduğum eserlerimin kuramsal temelleri metinleştirilmek istenmiştir. Ceramics, which is the oldest product of human history, has developed over the centuries and has become a powerful means of expression with a universal language. In the historical process, it has affected the lifestyles and cultures of societies and has been shaped by being influenced by cultural phenomena. Therefore, ceramic material has found a special place in the art production of every age. What art is or not has been discussed since Antiquity. These discussions, which started with Plato and intensified today, also gave birth to the theoretical discourses of art. In this study, figurative expressionism in contemporary ceramic art is examined within the framework of `Expressionist (Narrative) Art Theory`. The expressive quality of the work of art gains importance in the `Expressionist Art Theory`, which deals with the subjective appearances of the work of art. According to this theory, a work of art is a reflection of the artist's feelings. According to Croce, who sees art as a cognitive, creative and spiritual acquisition, the artist is the person who expresses and expresses the contents. In this study, which focuses on figurative themed works within the framework of expressive approaches, the place of figurative expressive attitude in Contemporary Ceramic Art has been examined through the works of art determined by purposeful sampling method. In the last part of the research, the personal creation process was mentioned, and the theoretical foundations of my works that I produced in relation to the subject were texted.
Collections