19. yüzyılda Söke kazası'nın sosyo-ekonomik ve idari yapısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Osmanlı tarihinde XIX. yüzyıl, pek çok gelişmelerin yaşandığı bir dönem olarakbüyük bir öneme sahiptir. XIX. yüzyılda II. Mahmud döneminden itibaren pek çokyenilikler dizisi meydana gelmiştir. Bu yenilikler dizisini Avrupa'da meydana gelengelişmelerin Osmanlı'ya yansıması olarak da değerlendirmek mümkündür. OsmanlıDevleti bu Avrupa'da meydana gelen gelişmelerin gerisinde kalmış, bunun için birçözüm hareketine girişmiş ve bu sebeple de pek çok yenilikler yapmaya başlamıştır.Yapılan yenilikler sonucunda taşrada birtakım değişikliklerin gerçekleştiğigörülmüştür. Tezimizde XIX. yüzyıl modernleşme sürecindeki bu dönüşümün taşrada,Söke kazasına nasıl ve ne ölçüde yansıdığı, ayrıca Söke kazasının o dönemdekidurumu anlatılmaya çalışılmıştır.Tezimiz üç ayrı bölüm ve bir girişten oluşmaktadır. Bu bağlamda giriş kısmındaOsmanlı şehir tarihçiliğine ve bu alanda kullanılan kaynaklar arasından, özellikletezimizde bu kaynaklardan hangilerini kullandığımız ve ne şekilde yararlandığımızhakkındaki bilgilere yer verilmiştir.Birinci bölümde tarihsel süreç içerisindeki Söke kazasının, genel tarihçesi hakkındabilgiler verilmiştir. İkinci bölümde Söke kazasının idari yapısında bulunan kurumlar,memurlar, mahkemeler, komisyonlar ve verilen rütbe ile nişanlara değinilmiştir.Üçüncü bölümde ise Söke kazasının sosyal ve ekonomik yapısında ilk olarak`demografik yapı` ana başlığı altında kazanın nüfusu üzerinde durulacaktır. Dahasonra `sosyal yapı` ana başlığı altında eğitim, kaza sakinlerinin ihtiyaçlarınınkarşılanması, Söke'de bulunan mekânların türleri ile sayıları ve son olarak arkeolojikkazılar hakkında bilgiler verilecektir. Diğer başlığımız olan `ekonomik yapı` başlığıaltında ise; Söke kazasında bulunan fabrikalar ve yapılan zanaatlardan, tarımürünlerinden, ormanlardan ve son olarak kazada toplanan vergilerden bahsedilecektir.Bu bölümdeki son ana başlığımız olan `haberleşme ve ulaşım` başlığı altında isehaberleşme başlığında telgraf ile postadan ve ulaşım başlığında demiryolları ilekarayollarından bahsedilmiştir.Anahtar Kelimeler: 19.Yüzyıl, Salname, Söke, İdari Yapı, Sosyo-Ekonomik Yapı In Ottoman history, the XIX. century has a great importance as a period in which manydevelopments took place. XIX. century in the II. Since the Mahmud period, manyinnovations have occurred. It is possible to evaluate this series of innovations as thereflection of the developments in Europe on the Ottoman Empire. The OttomanEmpire lagged behind the developments in this Europe, embarked on a solutionmovement for this and therefore started to make many innovations. As a result of theinnovations, it was seen that some changes took place in the province. In our thesis, ithas been tried to explain how and to what extent this transformation in the XIX.century modernization process was reflected in the Söke district in the countryside, aswell as the situation of the Söke district at that time.Our thesis consists of three separate chapters and an introduction. In this context, inthe introduction part, information about Ottoman urban historiography and the sourcesused in this field, especially which of these sources we used in our thesis and how webenefited, is given.In the first chapter, information about the general history of Söke county in thehistorical process is given. In the second part, the institutions, civil servants, courts,commissions and the rank and decorations in the administrative structure of Sökedistrict are mentioned. In the third chapter, the population of the district will bediscussed under the main title of `demographic structure` in the social and economicstructure of the district of Söke. Then, under the main title of `social structure`,information will be given about education, meeting the needs of the residents of theaccident, the types and numbers of places in Söke, and finally the archaeologicalexcavations. Under the title of `economic structure`, which is our other title; Factoriesand crafts in Söke district, agricultural products, forests and finally taxes collected inthe district will be mentioned. In this section, under the title of `communication andtransportation`, which is our last main title, telegraph and mail are mentioned in thetitle of communication, and railways and highways are mentioned in the title oftransportation.Key Words: 19th Century, Salname, Söke, Administrative Structure, Socio-Economic Structure
Collections