Show simple item record

dc.contributor.advisorMetin, Celal
dc.contributor.authorÇelik, Mehmet
dc.date.accessioned2023-09-22T11:37:12Z
dc.date.available2023-09-22T11:37:12Z
dc.date.submitted2022-09-07
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734359
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının; Howard Gardner(1983) tarafından oluşturulan çoklu zeka kuramına göre baskın zeka alanlarını belirlemek ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum düzeylerini ölçmektir.Bu amaçla bazı demografik değişkenlere (yaş,cinsiyet, sınıf vb.)göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmaya Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 192 sosyal bilgiler öğretmen adayı katılmıştır. Verilerin toplanmasında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çoklu zeka alanlarını belirlemek amacıyla Özden(1997) tarafından Türkçeye uyarlama çalışması yapılmış olan `çoklu zeka envanteri`, öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarını belirlemek amacıyla ise Tanrıöğen tarafından geliştirilmiş olan 52 maddeden oluşan `öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği` kullanılmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları bazı değişkenlere göre incelemek amacıyla ise katılımcıların cinsiyet, sınıf, yaş vb. sosyo-demografik değişkenlere ilişkin bilgileri içeren kişisel bilgi formu hazırlanarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz edilmesinde araştırmanın amacına uygun olarak betimsel istatistiklerin yanı sıra T-Testi, One-Way Anova analizi, korelasyon analizi, kullanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çoklu zeka kuramı alt boyutlardan doğacı zeka alanı ve bedensel-kinestetik zeka alanları en yüksek puan ortalamasına sahip olurken mantıksal-matematiksel ve müzikal-ritmik zeka alanlarının ise en düşük puan ortalamasına sahip zeka alanları olduğu belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yüksek düzeyde öğretmenlik mesleğine yönelik tutuma sahip oldukları sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Çoklu zeka, öğretmen adayları, sosyal bilgiler, öğretmenlik tutumu
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine dominant intelligence fields of social sciences candidates of teacher according to poly-intelligence theory created by Howard Gardner and to measure their behaviour levels for occupation of teaching. By this aim, it has been studied whether there has been difference in their behaviours for occupation of teaching according to some demographic varieties or not. 192 social sciences candidates of teacher studying in education faculty of Manisa Celal Bayar University have participated in the research. In collecting data, it has been used poly-intelligence inventory studied by Özden(1997) adapting to Turkish with the aim of determination of poly-intelligence fields of social sciences candidates of teacher and it has been used behaviour scale for occupation of teaching consisting of fifty-two items and developed by Tanrıöğen with the aim of determination of their behaviours for occupation of teaching. As for with aim of studying behaviours for occupation of teaching according to some varieties, it has been carried out personal information form involving social-demographic varieties such as gender, class and age. In analysis of data having been acquired from the research, it has been used t-test, oneway Anova analysis, corelation analysis besides descriptive statistics suitable for the aim of the research. It has been determined that the naturist intelligence field from the lower dimension of Social sciences candidates of teacher for poly-intelligence theory and physical-kinaesthetic intelligence field have the highest point average but logical-mathematical and musical rhytmical intelligence fields are ones having the lowest point average. As a result of analysis of data having been acquired, it has been brought to conclusion that social sciences candidates of teacher have high-leveled behaviour for occupation of teaching.Keywords: Multiple intelligences, teacher candidates, social studies, teacher attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSosyal bilgiler öğretmen adaylarının çoklu zeka alanlarının belirlenmesi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeDeterminati̇on of multiple intelli̇gence areas of social studies teacher candidates and examinati̇on of their attitudes towards teaching
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-09-07
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10243004
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid731437
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess