Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarında demografik, kişisel ve çevresel değişkenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarında demografik, kişisel ve çevresel değişkenlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda üniversite öğrencilerinin demografik ve kişisel bazı bilgileri, sosyal damgalanma ve kendini damgalama algıları, erken dönem uyumsuz şemaları ile psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar incelenmiştir. İlişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu doğrultuda üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumları cinsiyet, medeni durum, daha önce psikolojik yardım alma durumu, ihtiyaç halinde yardım alma düşüncesi ve daha önce travmatik bir yaşantıya sahip olma durumu değişkenlerinin analizinde bağımsız gruplar t testi ve yaş grubu, sınıf düzeyi, fakülte türü, sosyoekonomik düzey, yardım alınan uzman türü ve yardım alma deneyimi gibi değişkenlerin analizinde ise tek yönlü varyans analizi (anova) kullanılmış olup üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumları ile sosyal damgalanma, kendini damgalama ve erken dönem uyumsuz şemaları arasındaki ilişki de korelasyon analizi, bu değişkenlerin psikolojik yardım alma tutumuna etkisi ise regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın evreni üniversite öğrencileri olup örneklem grubunu RTEÜ'de öğrenim gören 525 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği Kısa Formu, Psikolojik Yardım Alma Nedeniyle Sosyal Damgalanma Ölçeği, Psikolojik Yardım Aramada Kendini Damgalama Ölçeği, Young Şema Ölçeği Kısa Form-3 ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmaktadır. Psikolojik yardım alma tutumları ile medeni durum ve daha önce yardım alınan uzman türüne göre arasında anlamlı fark olmadığı; cinsiyet, yaş grubu, sınıf düzeyleri, fakülte türü, daha önce psikolojik yardım alma deneyimleri ve ihtiyaç halinde psikolojik yardım alma düşüncesi değişkenleri ile psikolojik yardım alma tutumu arasında anlamlı fark saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumu ile psikolojik yardım alma nedeniyle sosyal damgalanma, kendini damgalama algıları ve erken dönem uyumsuz şemaları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik yardım alma nedeniyle sosyal damgalanma, psikolojik yardım alma nedeniyle kendini damgalama ve erken dönem uyumsuz şemaların üniversite öğrencilerin psikolojik yardım alma tutumunu bir bütün olarak yordamakta olduğu görülmüştür. Başarısızlık ve terk edilme şemalarının üniversite öğrencilerinde psikolojik yardım alma tutumlarını pozitif yönde yordadığı; sosyal damgalanma, kendini damgalama ve cezalandırılma şemalarının ise psikolojik yardım alma tutumları üzerindeki negatif yönlü yordadığı görülmüştür. In this study, it is aimed that investigation of demographic, personal and environmental variables on university students' psychological help seeking attitudes. In this direction, demographic and personal information of university students, perceptions of social stigma and self-stigmatization, early maladaptive schemas and their attitudes towards psychological help were examined. IR relational model was used. In this regard, university students seeking psychological help attitudes, gender, marital status, before seeking psychological help situation, the idea of getting help if needed and previously traumatic one year of Asante ownership status variables independent groups in the analysis test and age group, grade level, school type , socioeconomic status, such help and assistance received specialized type of experience is in the analysis of variable one-way varya human analysis (Anova ) was used and the relationship between university students' psychological help seeking attitudes and social stigmatization, self-stigmatization and early maladaptive schemas was also analyzed using correlation analysis, and the effects of these variables on the attitude to seeking psychological help were analyzed using regression analysis. The population of the study is university students and the sample group consists of 525 students studying at RTEU . As data collection tools, the Short Form of Attitude Scale for Seeking Psychological Help, Social Stigma for Seeking Psychological Help Scale, Self Stigma in Seeking Psychological Help Scale, Young Schema Scale Short Form-3 and Personal Information Form are used. There was no significant difference between the psychological help attitudes and marital status and the type of expert who received help before; A significant difference was found between the variables of gender, age group, class levels, faculty type, previous experiences of getting psychological help, and the attitude of seeking psychological help when needed. It was concluded that there was a significant negative relationship between university students' attitude to seeking psychological help and social stigmatization, self-stigmatization perceptions and early maladaptive schemas due to receiving psychological help. It was determined that social stigma due to psychological help, self-stigmatization due to psychological help, and early maladaptive schemas predicted the attitude of university students to seek psychological help as a whole . It was found that failure and abandonment schemes positively affect university students' attitudes towards seeking psychological help; The negative effects of social stigma, self-stigmatization and punishment schemes on psychological help-seeking attitudes were determined.
Collections