Exploring the progression in students` understanding of chemical reactions across different grade levels
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin kimyasal tepkimelerin nasıl ve neden gerçekleştiğine dair kavramsal gelişimlerinin incelenmesidir. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin kimyasal tepkimelerin neden ve nasıl gerçekleştiğine ilişkin kavramsal anlamalarının farklı tepkime türleri için ne gibi değişiklikler gösterdiği araştırılmıştır. Çalışmaya dört farklı sınıf seviyesinden toplam 77 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmaya 20 lise 12. sınıf öğrencisi, kimya bölümünden 20 lisans 1. sınıf öğrencisi, 20 lisans 4. sınıf öğrencisi ve 17 lisansüstü öğrencisi katılmıştır. Araştırma metodu olarak temellendirilmiş kuram kullanılmış olup, katılımcılarla yarı-yapılandırılmış birebir görüşmeler yapılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşmeler taneciklerin dizilimine göre sınıflandırılmış dört farklı tepkime türü içermektedir ve bu tepkime türleri şunlardan oluşmaktadır: tekli yer değiştirme, ikili yer değiştirme, ayrışma ve birleşme. Elde edilen verilerin sürekli karşılaştırmalı analiz tekniğiyle incelenmesi sonucunda temalar ve kategoriler belirlenip, kategoriler kendi içlerinde kapsayıcılık seviyelerine göre sıralanmıştır. Yürü-tülen veri analizi ortaya koymuştur ki; öğrencilerin kimyasal tepkimelerin neden ve nasıl gerçekleştiğine dair algıları sınıf seviyesi ve tepkime türüne göre değişkenlik göstermek-tedir. Ayrıca, ilerleyen sınıf seviyesi ile birlikte öğrencilerin kimyasal tepkimelerin sürecine ve sebeplerine ilişkin kavramsal anlamalarında önemli gelişme olduğu gözlem-lenmiştir. Katılımcıların en çok kimyasal süreçleri etkileyen etkileşimler, enerji ve entropi gibi faktörleri açıklarken zorlandıkları, ve ilgili kategorilerin frekanslarının diğer kategorilere kıyasla düşük olduğu görülmüştür. Çalışmanın bulguları, müfredat hazırla-ma, ölçme-değerlendirme araçları oluşturma ve öğretim yöntemleri geliştirme gibi araş-tırma alanlarında fayda sağlayabilecek çıkarımlar ortaya koymuştur. This study aimed to map students' conceptual progression of how and why chemical reactions happen across different grade levels. This study also investigated how students' patterns of understanding change with respect to the type of chemical reaction under analysis. A total of 77 students participated in the study from different grade levels: Grade 12 students in high school level (n=20), Undergraduate 1 chemistry students (n=20), Undergraduate 4 chemistry students (n=20), and Graduate chemistry students (n=17). Grounded theory was utilized as the research methodology and semistructured individual interviews were conducted with the participants. Semistructured interview protocol included four types of chemical reactions (i.e., single displacement, double displacement, decomposition, and combination) based on particle arrangements. Through constant comparative analysis of the data, dimensions and conceptual modes were identified and conceptual modes were sequenced based on increasing sophistication. Data analysis showed that students' understanding of how and why chemical reactions happen depended on the grade level and the reaction type under analysis. The findings showed that the participants' understanding demonstrated progression regarding how chemical reactions proceed and chemical causality as the grade level increased. The participants mostly struggled while explaining the agents, processes, energetic, and entropic factors affecting chemical reactions. Therefore, the expression of the conceptual modes regarding the dimensions of what causes chemical reactions and what drives chemical reactions was lower when compared with the other dimensions. The findings of the study seemed to provide insights into designing curriculum, developing assessment tools and instructional practices.
Collections