Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzcan, Kerim
dc.contributor.authorÖncel, Kadir
dc.date.accessioned2021-05-08T12:44:31Z
dc.date.available2021-05-08T12:44:31Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-12-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/702947
dc.description.abstractİşletmelerin rekabet stratejilerinde inovasyonun önemi gün geçtikçe artmaktadır. Bu bağlamda şirketler daha rekabetçi olabilme adına AR&GE ve inovasyona daha fazla kaynak ayırmaktadırlar.İnovasyonun öneminin anlaşılması, bu alanda yapılan çalışmaların sayısını da artırmaktadır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde; inovasyonun rekabet üzerindeki etkisi, iletişimin inovasyon üzerindeki etkisi, inovasyonun organizasyon performansına etkisi gibi konular üzerinde yoğunlaşıldığı görülmektedir.Bu çalışma ile inovasyona elverişli olan organizasyon yapılarının nasıl olması gerektiği araştırılmaktadır. Bu kapsamda İstanbul ilinde faaliyet gösteren 120 tekstil firması üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar göstermektedir ki hiyerarşi, çalışanların karar alma mekanizamasına katılımı, AR&GE, stratejik ortaklıklar gibi organizasyonel unsurlar ile inovason arasında önemli bir ilişki mevcuttur.
dc.description.abstractThe importance of innovation in the competitive strategies of businesses has been increasing day by day. Companies allocate more resources to R & D and innovation, and in the end they try to be more competitive.The increasing importance of innovation has raised the number of studies done in this field in the literature. When studies are examined, a concentration is seen on fields such as the impact of innovation on competition, the impact of communication on innovation, the impact of innovation on organizational performance. With this study, it has been tried to provide the businesses; to develop the right decision-making mechanisms and appropriate organizational structures in their innovation policies; to increase the organizational awareness of companies and so to prevent the ineffectively using the resources (human resources, material resources, time etc.) that they separate into innovative activities.Within the scope of the study, a survey conducted on 120 textile companies' structures operating in Istanbul region. Results show that a significant relationship between hierachical levels, empoyee participation to decision making mechanism, R & D activities, strategic partnerships and innovationen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleOrganizational determinants of innovation for the competitive strategies of textile businesses
dc.title.alternativeTekstil firmalarının rekabet stratejilerinde inovasyonun organizasyonel belirleyicileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-04
dc.contributor.departmentYönetim ve Organizasyon Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTextile sector
dc.subject.ytmTextile enterprises
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmCompetition strategies
dc.subject.ytmİnnovation
dc.subject.ytmResearch-development
dc.subject.ytmTextile industry
dc.identifier.yokid10189688
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid498688
dc.description.pages87
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess