Yeşilçam in letters: A ` cinema event` in 1960s Turkey from the perspective of an audience discourse
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET MEKTUPLARDAKİ YEŞİLÇAM: İZLEYİCİ SÖYLEMİ PERSPEKTİFİNDEN ALTMIŞLAR TÜRKİYE'SİNDE BİR `SİNEMA OLAYI` Dilek Kaya Mutlu Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Doktora Tez yöneticileri: Prof. Dr. Bülent Özgüç, Yard. Doç. Dr. Halil Nalçaoğlu Haziran, 2002 Bu tez, popüler sinema dergileri Sinema ve Perde 'de yayınlanmış izleyici mektuplarından yemden kurulan bir izleyici söylemi perspektifinden Türk sinemasında `Yeşilçam olayı'na bakıyor. Mektupların incelemesi, altmışlara damgasını vuran Yeşilçam sinemasının, sadece bir film endüstrisine indirgenemeyeceğini ve bu sinemanın toplumsal deneyiminin de, basitçe, sinemaya gitmek ve film seyretmekten ibaret bir sinema-izleyici ilişkisi olarak değerlendirilemeyeceğini gösteriyor. Mektupların içerdiği konular ve ifade biçimleri, Yeşilçam'ın, özellikle yıldızların toplumsal imgeleri aracılığıyla, gündelik hayata yayılmış bir `sinema olayı` olduğunu ve izleyicilerin de bu olayın sinema salonu dışında (yeniden) üretiminde ve dolaşımında önemli bir role sahip olduğunu gösteriyor. Anahtar Sözcükler: Olay olarak sinema, Yeşilçam olayı, İzleyici, İzleyici mektupları, Yıldızlar, Sinema-magazin dergileri. İV ABSTRACT YEŞILÇAM IN LETTERS: A `CINEMA EVENT` IN 1960s TURKEY FROM THE PERSPECTIVE OF AN AUDIENCE DISCOURSE Dilek Kaya Mutlu Ph.D. in Art, Design, and Architecture Supervisor: Prof. Dr. Bülent Özgüç Co- Supervisor: Assist. Prof. Dr. Halil Nalçaoğlu June, 2002 This study examines `Yeşilçam event` in Turkish cinema from the perspective of an audience discourse that is reconstituted from the audience letters published in popular cinema magazines Sinema and Perde. Through a study of the letters, it is observed that neither Yeşilçam cinema that marks the 1960s can be reduced to a film industry nor the social experience of it could be evaluated in terms of a cinema-audience relation consisting merely of movie going and film viewing. The topics and the forms of expressions in the letters suggest that Yeşilçam was a `cinema event` diffused throughout everyday life especially through social images of stars and that the audiences had an important role in its (re)production and circulation outside movie theatre. Keywords: Cinema as event, Yeşilçam event, Audience, Audience letters, Stars, Cinema magazines. in
Collections