Language, origin and mimesis: A particular reading of the relationship between word and image
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET DİL, ORİJİN VE MİMESİS: İMGE VE KELİME ARSINDAKİ İLİŞKİNİN BİR OKUMASI Çağrı Banş Kasap Graphic Tasarım Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Andreas Treske December, 2004 Batı metafizik tarihinde, dil her zaman İdea'ya (işaret, şimdilik, konuşma/ses, logos) yakınlığı doğrultusunda kurulmuştur. Bu `logos-merkezci inşa`da (terim Jacques Derrida'ya aittir), kurumsallaşma ve doğa arasındaki terslik, sembol, işaret ve imge arasındaki farkların oyunu, temsil' i (representation) her zaman uslaştmlabilen ve hisedilebilen arasında saf, kritik olmayan, ve sorgulanmayan bir kavramsallıştırma olarak konumlandırmıştır. Bu konu üzerinde daha önce çalışmış olan Walter Benjamin, Theodor Adorno, Gilles Deleuze, Jacques Derrida, Phillipe Lacoue- Labarthe ve Jean- Luc Nancy gibi teorisyenlerin çeşitli çalışmaları arasında bulunan bağlantılar ile, bu tezde, logos 'a yakınlığı doğrultusunda kurulan dilin, nasıl yapısöküme uğratılabildiğini ve bu dilin aslında belli bir tarihe ve zaman dilimine ait ve kısıtlı bir bakışa sahip olduğunu, üstte adı geçen teorisyenlerin çalışmalarına dayanılarak ortaya koyulmaya çalışılır. Anahtar Sözcükler: tekrar, fark, içkinlik/ düşünce imgesi, imge, temsil, diyalektik düşünce (bütün/parça) ABSTRACT LANGUAGE, ORIGIN AND MIMESIS: A PARTICULAR READING OF THE RELATIONSHIP BETWEEN WORD AND IMAGE Çağrı Bans Kasap M.F.A. in Graphic Design Supervisor: Assist. Prof. Andreas Treske December, 2004 In the historical affinity of West, language has always been 'erected' as a construct of Idea (sign/presence/speech/logos). In this 'logocentric teleology' (Derrida), opposition between nature and institution, play of differences between symbol, sign, image etc. is a nai've conceptualization of representation, an uncritical opposition between sensible and intelligible, between soul and body proper and the diversity of sense functions. By the creative links found among various authors such as Walter Benjamin, Theodor Adorao, Gilles Deleuze, Philippe Lacoue- Labarthe, Jacques Derrida, and Jean- Luc Nancy, through the inscription of the below- mentioned keywords found in their numerous studies, this thesis is a theoretical survey of how the erection or the usage of language that has an absolute link with God's logos that belongs to a particular history and time, can be deconstructed. As a prospect, it, further, will be promised that certain authors in the history of literature, who have been condemned according to their distance from the logos, instead of being rendered in passivity, can be studied by the pathway followed and developed by this thesis. Keywords: repetition, difference, immanence/ image of thought, image, mimesis, dialectical thinking (whole and fragment) IV
Collections