Cüveynî`nin kıyâs anlayışı
dc.contributor.advisor | Taştan, Osman | |
dc.contributor.author | Sevgili, Mehmet Macit | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T09:02:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T09:02:12Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-10-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/68643 | |
dc.description.abstract | el-Cuveynî, `mana`ya en çok önem veren usûlcülerin başında gelmektedir. Ona göre usûlün `mana`yla ilintili yönünü temsîl eden başlıca delil, kıyâstır. el-Cuveynî, kıyâsla amel etmenin `aklen` câiz; `seman` vâcip olduğunu düşünür. O, `Sahâbe icmâı`nı, kıyâsın kaynak değerini temellendiren en kuvvetli delil olarak görmektedir. el-Cuveynî'ye göre münâsebe(t), kıyâsta manayı/illeti tespit eden en fonksiyonel yöntemdir. Ona göre muteber bir talîl için şu beş şartın gerçekleşmesi gerekir: 1. Asıldan illet olmaya elverişli birtakım `mana`ların istinbât edilmesi. 2. `Mana`ların, `zann-ı gâlib`le elde edilmesi. 3. `Mana`ların, aslın hükmüne münâsib olması. 4. Hükme münâsib olan bu `mana`nın iptâl edici sebeplerden/itirâzlardan sâlim olması. 5. Münâsib `mana`nın usûlu'ş-şerîaya uygun olması ve bununla çelişmemesi gerekir. el-Cuveynî maslahat, hikmet, makâsidu'ş-şerîa gibi konuları kıyâs bölümünde zikreder. O, münâsebeyi maslahat, hikmet ve makâsidu'ş-şerîayla özdeşleştirir. Ona göre bu kavramların ortak paydası, `münâsib mana` temelli olmalarıdır. el-Cuveynî, münâsib manayı, -maslahatı/hikmeti/makâsidu'ş-şerîayı- zarûrî, hâcî ve tahsînî maslahatlar şeklinde kategorize eden, bunlara ilâveten `bedenî ibâdetler` kategorisini kurgulayan ve bu konuları detaylı olarak ele alan ilk usûlcüdür. Keza, zarûriyyât kategorisine yaptığı atıflarla, müteâkiben öğrencisi el-Ğazâlî'nin sistematize ettiği `din`, `can, `akıl`, `nesil` ve `mal` şeklindeki `beş küllî/zarûrî mana` formülasyonunun gelişimine öncülük etmiştir.el-Cuveynî, münâsib mananın, -maslahatın/hikmetin/makâsidu'ş-şerîanın-usûlü'ş-şerîaya uygun olmasının gerekliliği üzerinde ısrarla durur. O, geliştirdiği `usûlu'ş-şerîaya uygunluk` formülü sâyesinde kontrollü ve ölçülü bir münâsib mana, -maslahat/hikmet/makâsidu'ş-şerîa- anlayışı inşâ etmiş ve hukûkun nizâmını/istikrârını/emniyetini sağlamıştır. | |
dc.description.abstract | al-Juwayni is one of the leading jurists who attach a great importance to `meaning`. In his thought, Qiyas is the main principle of Islamic jurisprudence which represents the `meaning`-related aspect of usul al-fiqh. al-Juwayni believes that the authoritativeness of Qiyas is lawful on the basis of reason and obligatory on the basis of Shar (Islamic religious law). al-Juwayni, justifies the authoritativeness of Qiyas primarily on the basis of its extensive use by the Companions (Sahaba) as a method of Ijtihad. Munasaba (suitability) is the most efficient method to determine `meaning`/ratio legis (illa). He associates munasaba (suitability) with maslaha, hikmah or maqasid al-Sharia. al-Juwayni is the first Muslim jurist to elaborately interpret hikma, maslaha or maqasid al-Sharia and grade it/them in a three level hierarchy: zaruri (the essential), haji (the needed), tahsini (the embellished). al-Juwayni also comments upon the bodily-practiced worships in Islam in the context of munasaba (suitability) and maslaha. In al-Juwayni's thought, the principle of munasaba (suitability) is balanced/verified by its compatibility with Usul al-Sharia (the origins/essentials of Sharia). | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.subject | Hukuk | tr_TR |
dc.subject | Law | en_US |
dc.title | Cüveynî`nin kıyâs anlayışı | |
dc.title.alternative | al-juwayni's interpretation of qiyas | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-02 | |
dc.contributor.department | Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Meaning | |
dc.subject.ytm | Islamic Law | |
dc.subject.ytm | İmamü`l-Harameyn el-Cüveyni | |
dc.subject.ytm | Comparison | |
dc.identifier.yokid | 10126615 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 437357 | |
dc.description.pages | 251 | |
dc.publisher.discipline | İslam Hukuku Bilim Dalı |