Show simple item record

dc.contributor.advisorHazır, Köksal
dc.contributor.authorGüler, Gülçin
dc.date.accessioned2021-05-08T11:29:47Z
dc.date.available2021-05-08T11:29:47Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/686256
dc.description.abstractİşletmeler açısından büyük bir öneme sahip olan pozitif psikolojik sermaye ve bileşenleri ile örgütsel bağlılık ve boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan çalışmada; öncelikle literatür taraması ile kavramlar açıklanmıştır. Araştırmada Luthans ve arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen `Psikolojik Sermaye Ölçeği` ile Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Ardından Mersin ilinde perakende sektöründe çalışan 175 kişinin oluşturduğu örneklem ile yapılan anket araştırmasının sonuçları çeşitli programlar kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre pozitif psikolojik sermaye ile örgütsel bağlılık arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Alt boyutlara bakıldığında; pozitif psikolojik sermaye bileşenleri olan iyimserlik, dayanıklılık, umut ve öz-yeterlilik ile örgütsel bağlılığın boyutları olan duygusal ve devamlılık bağlılığı arasında ve dayanıklılık ile normatif bağlılık arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmesine karşın; iyimserlik, umut ve öz-yeterlilik ile normatif bağlılık arasında anlamlı ilişki tespit edilememiştir. Ayrıca yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi ve çalışma süresi gibi demografik değişkenlerin boyutların almış olduğu ortalama değer üzerinde etkisi olup olmadığı analiz edilmiştir. Bu konuda demografik değişkenlere göre bazı alt boyutlarda farklılıklar görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Pozitif Psikolojik Sermaye, İyimserlik, Dayanıklılık, Umut,Öz-yeterlilik, Örgütsel Bağlılık, Duygusal Bağlılık, Devamlılık Bağlılığı, Normatif Bağlılık
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the relationship between the positive psychological capital, its components and the organizational commitment, its dimensions which have a great importance for businesses. Primarily the concept was explained by the literature. `Psychological Capital Scale` developed by Luthans and friends (2007) and `Organizational Commitment Scale` developed by Allen and Meyer (1990) were used in the research. Then the results of the survey conducted with the sample of 175 retail sector employees in Mersin were analyzed using a variety of programs. According to the analysis results, significant relationships were found between the positive psychological capital and the organizational commitment. According to the subscales; significant relationships were identified between the components of positive psychological capital which are optimisim, resilience, hope, self-efficacy and the dimensions of organizational commitment which are affective and continuance commitment. Also, a significant relationship was identified between the resilience and normative commitment, too. Yet, no significant relationship were found between optimisim, hope, self-efficacy and normative commitment. Moreover, the roles and effects of the demographic factors such as age, gender, marital status, educational level and operation time on the average values of the dimensions were analyzed. According to demographic factors, some differences were observed in some dimensions.Key Words: Positive Psychological Capital, Optimism, Resiliency, Hope,Self-Efficacy, Organizational Commitment, Affective Commitment, Continuance Commitment, Normative Commitmenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titlePozitif psikolojik sermaye ile örgütsel bağlılık ilişkisi: Mersin ili perakende sektörü çalışanları üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeThe relationship between positive psychological capital and organizational commitment: A study on the retail sector employees in Mersin
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPositive psychological capital
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmRetail sector
dc.subject.ytmWorkers
dc.identifier.yokid10118016
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTOROS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid437375
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess