Preschool teachers beliefs and practices related to developmentally appropriate classroom management
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminin dört boyutuna ilişkin (sınıfın fiziksel çevresinin düzenlenmesi, etkinliklerin planlanması ve programlanması, sınıfta etkili ilişki ve iletişim yolları kurulması ve çocukların davranışlarının yönetilmesini) inanış ve uygulamalarının ne ölçüde gelişime uygun olduğunu ortaya koymaktır. Ayrıca, öğretmenlerin sınıf yönetiminin bu dört boyutuna ilişkin inanış ve uygulamaları arasındaki tutarlılık da incelenmiştir. Çalışmanın katılımcıları, uygun örneklem yöntemi ile seçilen, Ankara'da devlet okullarında ve özel okul öncesi sınıflarında çalışan dört bayan öğretmendir. Bu çalışmanın verileri demografik bilgi formu, görüşmeler (ön-görüşmeler ve kamera uyaranlı görüşme), sınıf gözlemleri ve döküman incelenmesi yöntemleriyle toplanmıştır.Nitel olan bu çalışmanın veri analiz süreci, anahtar kelimeleri, kelime tekrarlarını, benzerliklerini ve farklılıklarını bulmayı ve kelime listeleri oluşturmayı içerir. Çalışmanın bulguları, okul öncesi öğretmenlerinin inanışlarının uygulamalarına göre gelişime daha uygun olduğunu ortaya koymuştur. Okulların fiziksel özellikleri ile çocukların özelliklerinin temel olarak katılımcı öğretmenlerin gerçek uygulamalarını etkilediği bulunmuştur. Ayrıca, okulların fiziksel özelliklerinin öğretmenleri gelişime uygun olmaktan alıkoymasına rağmen çocukların özelliklerinin onları gelişime uygun etkinlikler hazırlamaları için daha fazla motive ettiği söylenebilir. The purpose of this study was to describe to what extent four preschool teachers in Turkey have developmentally appropriate beliefs and practices related to the following four dimensions of classroom management (1) organizing the physical environment of the classroom, (2) managing planning and programming activities, (3) managing relations and communication and (4) managing the children?s behaviors in the classroom. Also, the consistency of preschool teachers' beliefs and their practices in relation to four dimensions of classroom management was examined. A convenience sampling strategy was used to select participants of the study consisting four female teachers working in public and private preschools in Ankara. The data of this study was collected through a demographic information protocol, interviews (pre-interview and video-stimulated recall interview), classroom observations, and a document review.In this qualitative investigation, the data analysis process included making word lists and, finding key-words-in context, word repetitions, similarities and differences. The findings of the study showed that preschool teachers' beliefs were closer to developmentally appropriate practices than their self-reported and actual practices. Also, there were consistencies and inconsistencies between their beliefs and practices. Lastly, the participant teachers' actual practices were mainly influenced by the physical characteristics of the schools and childrens characteristics. It can be said that although the physical characteristics of the schools prevent teachers from being developmentally appropriate, the characteristics of children may be motivator for them to conduct more developmentally appropriate activities.
Collections