Show simple item record

dc.contributor.advisorBalcı Çelik, Seher
dc.contributor.authorKartal, Muhammet Ali
dc.date.accessioned2021-05-08T10:43:23Z
dc.date.available2021-05-08T10:43:23Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673951
dc.description.abstractBu araştırmada, bazı değişkenlere göre orta öğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş ve iletişim beceri düzeyleri incelenmiştir.Araştırmanın evrenini, 2011 ? 2012 eğitim öğretim yılında Samsun İli İlkadım İlçesi merkezinde kamuya ait ortaöğretim kurumlarında 9., 10., 11. ve 12. sınıflarda öğrenim görmekte olan 10051 kız, 8626 erkek öğrenci olmak üzere toplam 18681 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, bu okullardan tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen 807 kız, 734 erkek olmak üzere toplam 1541 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerilerinin ölçülmesi amacıyla Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılan İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Öznel İyi Oluşun belirlenmesine ilişkin verilerin toplanmasında Dost-Tuzgöl (1998) tarafından geliştirilen, Özen (2005) tarafından Lise Formu oluşturulan Öznel İyi Oluş Ölçeği Lise Formu kullanılmıştır. Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Kardeş Sayısı, Anne ve Babanın Öz-Üvey Oluşu, Anne ve Babanın Birlikte ya da Ayrı Oluşuna ilişkin verilerin toplanması amacıyla Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Verilerin istatistiksel analizi için, toplanan veriler SPSS 17.0 programı kullanılarak bilgisayara aktarılmış; t ? Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve LSD teknikleri kullanılarak bu veriler analiz edilmiştir.Bu araştırmada elde edilen bulgular şunlardır:1. Öznel oluş düzeyine göre Öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark vardır. Yani, ortaöğretim öğrencilerinde öznel iyi oluş düzeyi yükseldikçe, iletişim beceri düzeyleri de artmaktadır.2. Anne ve Babanın öz-üvey oluşuna göre Öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. 3. Anne ve Babanın birlikte ya da ayrı oluşuna göre Öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. 4. Kardeş sayısına göre Öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. 5. Cinsiyete göre öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark vardır. Başka bir deyişle, kız öğrencilerin iletişim becerileri düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu gözlenmektedir.6. Sınıf düzeyine göre Öğrencilerin İletişim Becerileri Envanteri puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. 7. Anne ve Babanın Öz-Üvey Oluşuna göre öğrencilerin Öznel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmaktadır. Yani, anne ve babası öz olan öğrencilerin, öznel iyi oluş açısından anne ya da babası üvey olan öğrencilere göre daha avantajlı durumda oldukları görülmektedir.8. Anne ve Babanın Birlikte ya da Ayrı oluşuna göre Öğrencilerin Öznel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır.9. Kardeş sayısına göre öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı fark vardır. Kardeş sayısı üç ve üçten yüksek olan öğrencilerin Öznel iyi oluş Ölçeği puan ortalamaları ile diğer gruplarda yer alan öğrencilerin Öznel iyi oluş Ölçeği puan ortalamaları arasındaki farkın diğer grupların lehine anlamlı olduğu saptanmıştır.10. Cinsiyete göre öğrencilerin Öznel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. 11. Sınıf düzeyine göre öğrencilerin Öznel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamaktadır.
dc.description.abstractIn this paper, according to some variables subjective well-being levels and communication skill levels of secondary school students were investigated. The study population consists of a total of 18.681 (10.051 female and 8626 male) 9, 10, 11 and 12th grade students attending state secondary education institutions from İlkadım, a district of Samsun province, in 2011-2012 academic years. Research sample includes a total of 1541 (807 female and 734 male) students who were selected using stratified sampling method. After testing its validity and reliability, a Communication Skills Inventory (CSI) developed by Ersanlı and Balcı (1998) was used to determine the communication skill levels of secondary school students. High school version of Subjective Well-being Scale which was developed by Dost-Tuzgöl (1998) and adapted to high schools by Özen (2005) was used to collect the data regarding subjective well-being levels of the students. A Personal Information Form was used to collect the data about students? genders, class level (grade), the number of siblings, parental status (birth or step parents and cohabiting or separated). The data collected were computerized using SPSS 17.0 program and t-test, one-way analysis of variance and LSD techniques were used for the statistical analyses. The findings obtained from the study are as follows; 1. A significant difference was observed between mean scores of Communication Skills Inventory with respect to the level of subjective well-being. In other words, as the levels of subjective well-being of secondary school students increase, their communication skill levels increase too.2. No significant difference was observed between mean scores of students? Communication Skill Inventory with respect to parental status (birth or step parents).3. No significant difference was observed between mean scores of students? Communication Skill Inventory with respect to parental status (cohabiting or separated).4. No significant difference was observed between mean scores of students? Communication Skill Inventory with respect to the number of siblings.5. A significant difference was observed between mean scores of students? Communication Skill Inventory with respect to gender. In other words, communication levels of female students were higher than those of male students.6. No significant difference was observed between mean scores of students? Communication Skill Inventory with respect to class level.7. A significant difference was observed between mean scores of students? Well-being Scale with respect to parental status (birth or step parent). In other words, students with birth parents were more advantageous than those with step parents. 8. No significant difference was observed between mean scores of students? Well-being Scale with respect to parental status (cohabiting or separated).9. A significant difference was observed between mean scores of students? Well-being Scale with respect to the number of siblings. The difference between mean Subjective Well-being Scores of students having three or more than three siblings and those in other groups was significant in favor of other groups. 10. No significant difference was observed between mean scores of students? Well-being Scale with respect to gender.11. No significant difference was observed between mean scores of students? Well-being Scale with respect to class level.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOrtaöğretim öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve iletişim beceri düzeyleri
dc.title.alternativeSubjective well-being and communication skill levels of secondary school students in some variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10021390
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid356224
dc.description.pages174
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess