Yenilenmiş Bloom Taksonomisi`ne göre 2005 yılı sosyal bilgiler öğretim programında yer alan kazanımlar ve seviye belirleme sınav soruları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı (SBÖP) genel amaçları, kazanımları ve Seviye Belirleme Sınavı (SBS)'nda sorulan Sosyal Bilgiler sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT) açısından nasıl bir dağılım gösterdiğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma, nitel durum incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmada, 16 genel amaç, 149 kazanım ve 2008-2013 yılları arasında sorulan 227 SBS Sosyal Bilgiler sorusu YBT'ye göre sınıflandırılmıştır. Çalışmada yer alan veriler doküman incelemesi ile elde edilmiştir. SBÖP'de yer alan amaç ve kazanımlara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB)'nın internet sitesinden ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmada kullanılan SBS sorularına ise Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Sınav Hizmetleri Daire Başkanlığı'nın sitesinden ulaşılmıştır.Araştırma verileri öncelikle araştırmacı tarafından ''Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme İle İlgili Bir Sınıflama'' kitabındaki ölçütlere göre YBT tablosuna yerleştirilmiş ve iki aşamalı uzman görüşünden geçirilmiştir. Elde edilen veriler, yüzde ve frekans hesaplamaları kullanılarak tablolara aktarılmıştır. Araştırma sonucunda, YBT'nin bilişsel süreç basamakları açısından amaçların, kazanımların ve SBS sorularının dağılımlarının örtüşmediği sonucuna varılmıştır. Programın amaçlarının ve kazanımlarının SBS sorularına kıyasla daha üst basamaklarda yer aldığı görülmüştür. SBS sorularının %80'e yakınının alt düzey bilişsel basamaklarda yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bilgi birikimi açısından ise olgusal ve kavramsal bilgiye ağırlık verildiği işlemsel ve üst bilişsel bilginin ise ihmal edildiği sonucuna varılmıştır. This study was conducted to determine how a distribution Social Science Curriculum goals, objectives and questions of Social Science in high school entrance exam (SBS) showed according to Revised Bloom Taxonomy (RBT). Qualitative case study method was used in this research. In such a case, 16 goals 149 objectives and 227 questions, of which was asked of Social Science SBS between 2008 and 2013 were classified according to RBT. The data of this research have been obtained through document analysis. Social Science Curriculum goals, objectives were reached through the website of Board of Education. Also, questions of SBS which were used for study obtained through the website of The Ministry of Education General Directorate of Educational Technology Department Examination Services. First of all, the data were placed on RBT table by researcher according to the criteria presented `Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme İle İlgili Bir Sınıflama` (A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives) and expert views were taken two times. In the analysis of collected data were showed within the frequency and percentage tables. The result of the study, it is indicated that goals, objectives in Social Science Curriculum and questions of SBS have not overlapped the cognitive stages of RBT. It is observed that Social Science Curriculum goals and objectives are higher than questions of SBS on the high cognitive stages of RBT. It has been reached that questions of SBS of close to 80% were classified under metacognitive knowledge. According to the result, in terms of knowledge dimension, while factual and conceptual knowledge were focused on, procedural and metacognitive knowledge were ignored both in Social Science Curriculum and in SBS
Collections