8. sınıf öğrencilerinin bazı ailesel değişkenler ile algılanan ana baba tutumlarının iyimserlik düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sekizinci sınıf öğrencilerinin algılanan anne-baba tutumlarının ve iyimserlik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre değişip değişmediğinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Samsun İli Büyükşehir kapsamında yer alan ilçelerde (Atakum, Canik, İlkadım ve Tekkeköy İlçeleri) sekizinci sınıfta eğitim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini sekizinci sınıflarda eğitim gören Atakum ilçesi Denizevleri Ortaokulu, Canik İlçesi İnönü Ortaokulu, İlkadım İlçesi Mehmetçik Ortaokulu ve Tekkeköy İlçesi Kutlukent Ortaokulunda toplam 504 öğrenci (288 kız, 216 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin iyimserlik düzeylerini değerlendirmek için Balcı ve Yılmaz (2002) tarafından geliştirilen ve Çalık (2008) tarafından ilköğretim öğrencileri için uyarlanmış olan `İyimserlik Ölçeği`, öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarını değerlendirmek için de Kuzgun (1972) tarafından geliştirilen ve Kuzgun ve Eldeleklioğlu (1992) tarafından revize edilen `Anne-Baba Tutum Ölçeği `kullanılmıştır.Ayrıca öğrencilere ait cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyleri, sosyo-ekonomik düzey ve kardeş sayısı bilgilerini elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen veriler normal dağılım gösteren değişkenler de t testi ve ANOVA testi, normal dağılım göstermeyen değişkenlerde ise, Wilcoxon Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; Öğrencilerin iyimserlik düzeylerine göre demokratik, koruyucu/istekçi ve otoriter anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olduğu bulunmuştur. Cinsiyete göre öğrencilerin demokratik ve otoriter anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olduğu bulunurken, koruyucu/istekçi anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Anne eğitim durumuna göre öğrencilerin demokratik, koruyucu/istekçi ve otoriter anne-baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Baba eğitim durumuna göre öğrencilerin demokratik, koruyucu/istekçi ve otoriter anne-baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Kardeş sayısına göre öğrencilerin demokratik ve otoriter anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olduğu bulunurken, koruyucu/istekçi anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Algılanan sosyoekonomik düzeye göre öğrencilerin demokratik anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olduğu bulunurken, koruyucu/istekçi ve otoriter anne baba tutum puanları arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Cinsiyete göre öğrencilerin iyimserlik düzeyleri arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna, kardeş sayısına göre ve algılanan sosyoekonomik duruma göre öğrencilerin iyimserlik düzeyleri arasında farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: İyimserlik, anne baba tutumları, sekizinci sınıf öğrencileri The purpose of this research is to investigate whether parental attitude perceived by 8th grade students and their level of optimism change based on some family variables. The population of the research consists of 8th grade students educated in 2015-2016 academic year from the districts of Metropolitan Samsun like Atakum, İlkadım, Canik, and Tekkeköy. The students from Atakum Denizevleri Secondary School, Canik İnönü Secondary School, İlkadım Mehmetçik Secondary School and Tekkeköy Kutlukent Secondary School constitute the sample group of this study. Research sample includes a total of 504 (288 female, 216 male) students.In this study, in order to measure students' level of optimism, `The Optimism Scale` which is developed by Balcı and Yılmaz (2002) and later adapted for primary school students by Çalık (2008) and to evaluate parental attitudes perceived by students, developed by Kuzgun (1972) and later revised by Kuzgun and Eldeleklioğlu `The Parental Attitudes Scale` are used. `Personal Data Form` developed by the researcher is also used on the purpose of getting the information of gender, educational levels of parents, socioeconomic status the number of siblings belonging to the students.The acquired data in the research has been analysed by using `t Test` and `ANOVA Test` for variables that are normally distributed while `Wilcoxon Test` and `Kruskal Wallis Test` has been used for variables that are not normally distributed.According to the results obtained from the research, it is determined that the difference between democratic, protective/demanding and authoritative parental attitude scores of students is significant based on students' level of optimism. Regarding gender it is found out while the difference between democratic and authoritative parental attitude scores of students is significant, that is not like that between protective/demanding parental attitudes scores. According to mother's education level, it is determined that the difference between democratic, protective/demanding and authoritative parental attitude scores of students is not significant. Regarding father's education level, it is determined that the difference between democratic, protective/demanding and authoritative parental attitude scores of students is not significant. According to the number of siblings, it is determined that the difference between democratic and authoritative parental attitude scores of students is significant, while it is not significant between students' protective/demanding parental attitude scores. Regarding perceived socioeconomic status, it is found out that the difference between students' democratic parental attitude scores is significant, while that is not significant between protective/demanding and authoritative parental attitudes scores. It is determined that there is no significant difference between the students' levels of optimism, according to gender. Regarding educational levels of parents, the number of siblings and perceived socioeconomic status the difference between the students' optimism level is not significant.Key Words: Optimism, parental attitudes, 8th grade students
Collections