Lise öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi: Başakşehir örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin algıladığı sosyal destek ile psikolojik dayanıklılık düzeyi arasında ilişkinin olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul'un Başakşehir ilçesinde Başakşehir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, TOKİ Celalettin Ökten Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Öğrenciden Armağan Anadolu Lisesi'nde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında 9., 10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören toplam 301 öğrenciden oluşmaktadır.Taramaya dayalı araştırma modeli seçilmiş olup, veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Ergen Psikolojik Dayanıklık Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler `IBM SPSS Statistics 20` programı ile istatistiksel işlemler yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Bağımsız Gruplar t Testi , Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post-hoc Scheffe Testi, LSD çoklu karşılaştırma tekniği, Tamhane's T2 tekniği, Pearson Korelasyon analizi yapılmış olup, manidarlık minimum p<,05 düzeyinde sınanmıştır. Bulgular araştırmanın amacına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur.Pearson Korelasyon analizi sonucunda, ÇBASD ile EPDÖ arasında pozitif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0,401; p<0,01).Kız öğrencilerin algılanan sosyal destek puanları erkek öğrencilerin algılanan sosyal destek puanlarından; dokuzuncu sınıf öğrencilerinin algılanan sosyal destek puanları, onuncu ve on birinci sınıfların algılanan sosyal destek puanlarından; dokuzuncu ve on ikinci sınıf öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık puanları, on birinci sınıfların psikolojik dayanıklılık puanlarından; Anadolu lisesi öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeyi, imam hatip lisesi ve meslek lisesi öğrencilerinden; annesinin eğitim durumu ortaokul, lise, üniversite ve üstü olan öğrencilerin algılanan sosyal destek düzeyi, annesinin eğitim durumu ilkokul ve altı olan öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyinden; sosyo-ekonomik düzeyi orta ve yüksek olan öğrencilerin algıladıkları sosyal destek, sosyo-ekonomik düzeyi düşük olan öğrencilerden; dört ve üstü kardeş olan öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyi, üç kardeş olan öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. The primary objective of the research is to study the Rrelationship between the perceived social support and the psychological stamina in high school students. The sampling of the reaserch consists of 301 students in grades 9, 10, 11 and 12 in such high schools as Başakşehir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, TOKİ Celalettin Ökten Anadolu İmam Hatip Lisesi and Armağan Anadolu Lisesi during the 2015-2016 academic year in the Başakşehir borough of Istanbul. The research design was based on a screening model and the data were collected through a personal details form, a scale of adolescent psychological stamina, and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). The data were analyzed on the IBM SPSS Statistics 20 program by using independent samples t-tests, one-way analysis of variance (ANOVA), Post-hoc Scheffe test, LSD multiple pairwise comparisons, Tamhane's T2, and Pearson Correlation Analysis. The significance was tested at a minimum level of p<,05. The findings were presented in tables and figures.The Pearson Correlation Analysis indicates that the relationship between the perceived social support and the psychological stamina is statistically significant (r=0,401; p<0,01). The perceived social support in girls is greater than the one in boys. The perceived social support in students in garde 9 is greater than the one in students in grades 10 and 11. The psychological stamina in students in grades 9 and 12 is greater than the one in grade 11. The psychological stamina in students in Armağan Anadolu high school is gretaer than the one in TOKİ Celalettin Ökten Anadolu İmam Hatip high school and Başakşehir Mesleki ve Teknik Anadolu high school. The perceived social support in students whose mothers have a diploma from a secondary school or higher is greater than that the one in students whose mothers have a diploma from a primary school or lower. The perceived social support in students from families with average and high income is greater than the one in students with low income. The perceived social support in students with 4 sisters/brothers or more is greater than the one in students with 3 sisters/brothers or less.
Collections