Felsefe açısından `başka-ben` sorunu ve yitirimi olanlar için yapılan sosyal politikalar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Ben` ve `insan` kavramları, tarihsel sürece bakıldığında hep aynı şekilde dile getirilmiştir. Bu çalışmada, `ben` ve `insan` kavramları tarihsel sürecin ışığında farklı bir bakış açısıyla ele alınmış ve böylece `başka` ile karşılaşma durumu, yitirimi olan kişiler bakımından incelenmiştir. `Başka – ben` sorunundan hareketle, `tipik` kabul edilen `ben`lerin, bedensel ya da zihinsel olarak `başka` olan kişiler için bugüne kadar türettiği ve incitici anlam taşıyan sözcükler ve kavramlar bulunmaktadır. Tezde, bu kavramlar güdümünde oluşturulan tüm sosyal politikalar, `yitirim` kavramı ışığında sorgulanmıştır. Yitirimi olan kişiler, ErnstCassirer, Edgar Morin ve Sigmund Freud'un `insan doğası`yla ilgili belirlemeleriyle, EdmundHusserl, Paul Ricoeur ve Nermi Uygur'un `başka` ile ilgili değerlendirmelerinden hareketle sorgulanmıştır. Yitirimi olan kişilere yönelik haklar, İoannaKuçuradi ve Betül Çotuksöken'in insan hakları üzerine yaptıkları çalışmalarla ele alınmıştır.Yitirimi olan kişilerle ilgili sosyal politikalar, felsefi antropoloji bağlamında eleştirilmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.Anahtar sözcükler: Ben,insan, başka,yitirim,insan hakları, psikoloji,felsefi antropoloji, antropontoloji, sosyal politika According to historical process, the conceptions of `I` and the `humanbeing` have beenmentioned using the same forms. In this study, `I` and the `humanbeing` are discussed with a different perspective in the light of the historical process and thus, encountering with `theother` is examined for the purpose of understanding the people with degradation. There are many injurious words and concepts about `the other one`, which carrys pecificphysical and mental characteristics. These words were derived from `I`s, who are accepted as `typical`. In this dissertation, the social policies, which are created under the guidance of thisnotion, are questioned in the light of `the degradation` as a concept. The dissertation furthermore questions the people with degradation by Ernst Cassirer's, Edgar Morin's and Sigmund Freud's determinations on `human nature`. This topic is alsoexamined, taking into consideration the appraisals of Edmund Husserl, Paul Ricoeur andNermi Uygur on `the other`. Rights of the people with degradation are further discussedtaking cognizance of IoannaKuçuradi's and Betül Çotuksöken's human rights studies. The social policies, which are created for the people with degradation are criticized in thecontext of philosophical anthropology and solutions are presented. Keywords: I, humanbeing, the other, degradation, human rights, psychology, philosophicalanthropology, anthropontology, social politics.
Collections