İlkokul ve ortaokul öğretmenlerine yönelik yıldırma davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Kilis il merkezindeki resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin yaşadığı en sık yıldırma davranışlarını ve yıldırmaya maruz kalmalarını yaş, cinsiyet, kıdem, medeni durum, okul türü, okuldaki görev süresi ve öğrenim durumu gibi değişkenlere göre tespit etmektir.Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Kilis il merkezindeki ilkokul ve ortaokul okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini; Kilis il merkezine bağlı resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenler içinden basit (rastlantısal) örneklem alma tekniği ile seçilen 377 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veriler öğretmenlerden anket yolu ile elde edilmiştir. Anketler tek tek incelenerek SPSS 20 istatistik programına veri girişi yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, vb. betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Anketten alınan puanların normal dağılım gösterip göstermediğini incelemek için Kolmogorov-Smirnov (K-S) testi uygulanmıştır. Analiz sonucunda Kolmogorov-Smirnov (K-S) testinin sonucunda a<0.05 bulunduğundan anketten alınan puanlar normal dağılım göstermemektedir. Bundan dolayı verilerin analizinde ikili küme karşılaştırmalarında parametrik olmayan istatistik tekniklerinden 'Bağımsız Gruplar için Mann Whitney U-testi, ikiden fazla küme karşılaştırmalarında ise `Kruskal Wallis H-testi` tekniklerinden yararlanılmıştır.Elde edilen verilere göre öğretmenlerin en sık maruz kaldıkları yıldırma davranışları sırasıyla `Öğretmenin fikir ve görüşlerinin dikkate alınmaması`, `Birinin öğretmenin başarısını etkileyecek bilgiyi saklaması` ve `Öğretmen hakkında dedikodu ve söylentilerin yayılması` olarak tespit edilmiştir. Okul türüne göre ortaokul öğretmenleri, ilkokul öğretmenlerine göre daha fazla yıldırmaya maruz kalmaktadır. Bekâr öğretmenlerin evli öğretmenlere göre yıldırma davranışlarına daha fazla maruz kaldığı saptanmıştır. Bulunduğu okulda 9-12 yıl arasında görev yapan öğretmenlerin diğer görev süreli öğretmenlere göre daha sık yıldırma yaşadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yıldırmaya maruz kalmalarında cinsiyet, kıdem, yaş ve öğrenim durumu gibi değişkenlere göre bir fark olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yıldırma davranışları, ilkokul, ortaokul, öğretmenler. The main goal of this thesis is to identify the mobbing behavior to teachers (illiteracy warriors) who teach at primary schools and secondary schools in Kilis –city center- in Turkey and to state the cause of these behaviours' allocation to age, gender, seniority, marital status, type of school, academic background etc.The universe of the thesis is related to the teachers working at primary and secondary schools in 2013-2014 education year. The sample of the thesis is based on random 377 of these illiteracy warriors. They are chosed by random (sımple) sampling technique. The data is handed by the way of Negative Acts Questionnaire. Tha data is analysed one by one and recorded SPSS 20 statistics program. This study is profitted from descriptive statistichs tecniques such as arithmetic mean, standart deviation. To state if the results handed by the questionnaire show normal distribution or not, Kolmogorov-Smirnov (K-S) test is applied. At the end of the research because Kolmogorov-Smirnov (K-S) test brings a<0.05 to light it is not a mistake to Express percentage point come by the survey is not normal. So, it is benefitted from `Mann Whitney U-test For Independent Two` which is one of the non-parametric statistics techniques for biliteral group comparing and `Kruskal Wallis H-test` for more goup comparing.To derived results teachers are mostly exposed these behaviours of mobbing items: `Someone withholding information which affects your performance`,`Spreading of gossip and rumours about you`,`Having your opinions and views ignored`. If you take into consideration of the type of the school, you can clearly conclude that elemantry school teachers are faced with those mobbing more and more times in comparison with primary school teachers. It is stabilized that Those who are single are more subject to these kind of behaviours than married ones. Teachers working between 9 and 12 years at the same school correspondingly deterred when you opposed them to the other term Office time teachers. Consequently it is stated that gender, seniority, age or academic background don't matter on coming under those types of bullying methods.Key words: mobbing behavior, primary school, elemantry school, teachers
Collections