Show simple item record

dc.contributor.advisorAkpınar Aksugür, İpek
dc.contributor.authorErtaş, Hülya
dc.date.accessioned2021-05-08T08:18:17Z
dc.date.available2021-05-08T08:18:17Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/647233
dc.description.abstract1960'lardaki entellektüel ve avangart gruplar arasında Durumcu Enternasyonel özel bir konuma sahiptir. İdeallerini ifade ettikleri keskin politik çıkışları ve eylem çağrıları durumcuları 1960'ların önemli figürlerinden yapmıştır. Kapitalist toplum ve gündelik yaşam üzerin geliştirdikleri eleştiriyle Durumcu Enternasyonel bireylerin kolektif olarak yarattıkları tamamen yeni bir dünya düzeni önermiştir. Marksist bir perspektifle bu yeni dünyanın detaylarını (üretim-tüketim mekanizmaları, şehircilik, insanlar arası ilişkiler, vs) ve bu dünyayı oluşturmanın yollarını ortaya koymuşlardır.Durumcu Enternasyonel'in fikirleri yalnızca sanatta yankı bulmadı. Grup mimarlık ve kentleşme üzerine de kuramlar geliştirdi. Gündelik yaşam ve onun kente ve mimarlığa etkisi üzerine Durumcu Enternasyonel'in ürettiği söylem, 1960'lardaki mimari söylemi etkiledi. Grubun dünyayı kavrayışından ve ortaya sürdüğü kavramlardan yola çıkılarak tasarlanan kağıt mimarlığı radikal olarak tanımlamak doğru olacaktır. Başka bir dünyanın mümkün olduğunu öne süren ve bunun için toplumda radikal bir değişim arzulayan bu projelerin incelenmesi Durumcu Enternasyonel'in 1960'lardaki mimarlık söylemi üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Durumcu Enternasyonel üyelerinden Constant'ın tasarladığı New Babylon, durumcu fikirlerin mimarlık üzerine etkilerini en doğrudan yansıtan projedir. Yona Friedman tasarımı Spatial City, Cedric Price tasarımı Fun Palace ve Archigram tasarımı Plugi-n City projelerinin New Babylon ile karşılaştırılması bu radikal mimarlıklar arasındaki benzerlik ve farklılıkları göz önüne serer.Tez beş bölümden meydana gelmektedir. İlk bölüm, araştırma konusuna bir giriş niteliğindedir; tezin amacı ve araştırma yöntemleri ortaya koyulmuştur. İkinci bölüm, Durumcu Enternasyonel'in kuruluşuna odaklanmaktadır. Avangart akımlar içindeki konumu, manifestosu ve Marksizm, Frankfurt Okulu ve Sartre'ın varoluşçuluğu gibi düşünce okullarından nasıl etkilendiği bu bölümde açıklanmaktadır. Üçüncü bölümde Durumcu Enternasyonel tarafından öne sürülen kavramların mimarlık ve şehircilik ile ilgili olanları incelenmekte ve bu kavramların 1960'lardaki radikal projelerdeki mimari söylemde nasıl yorumlandıkları araştırılmaktadır. Dördüncü bölümde 1960'ların radikal mimarlığından dört örnek, durumcu fikirlerle ilişkileri bağlamında incelenmektedir. Onlar arasında durumcu fikirlerden nasıl etkilendiklerini ortaya koyan bir karşılaştırma yapılmaktadır. Sonuç bölümündeyse 1960'lardaki mimarlık söylemi ile sosyal söylem arasındaki etkileşimin günümüze yansımaları yorumlanmaktadır.
dc.description.abstractIn decade of the 1960?s, among the group of intellectuals and avant-gardes, Situationist International has played a special role. Their sharp political manifestations of their ideals and calls for action make situationists active figures in 1960?s. Developing a critique on the capitalist society and everyday life, Situationist International proposed a revolution in everyday life. Situationist International envisioned a new world order that would be created collectively. Through a Marxist perspective this new world order was described in details (of production-consumption mechanisms, urbanism, relations among men, etc) and ways to reach it were introduced.The ideas of Situationist International were not projected only upon artistic production. It proposed theories on architecture and urbanism as well. The discourse Situationist International developed on everyday life and its impacts on city have affected the architectural discourse of 1960?s. It would be appropriate to recall the architecture derived from the concepts put forth by Situationist International and its conception of the world as radical architecture. A deep investigation into these projects, which suggest that another world is possible and for this purpose propose a radical change in the social life, reveals the impacts of Situationist International on the architectural discourse of 1960?s. New Babylon by Constant, who was a member of the Situationist International, reflects the impacts of situationist ideas on architecture most directly. Comparing Spatial City by Yona Friedman, Fun Palace by Cedric Price and Pulg-in City by Archigram with New Babylon, the similarities and differences between these radical architectures are shown.Thesis consists of five sections. The first section provides an introduction to research subject; purpose of the thesis and research methods are set forth. The second section focuses on the formation of Situationist International. Its position in the history of avant-garde movements, manifesto of the group and how former thought schools as Marxism, Frankfurt School and Existentialism of Sartre have influenced Situationist International are mentioned. In the third section the concepts, which are in relation with urbanism and architecture, put forward by Situationist International are set forth. How these concepts are interpreted by the architectural discourse in 1960?s radical projects is researched. In the fourth section four radical architectures of 1960?s are examined in their relation with situationist ideas to make these ideas more clear and concrete. A comparison among them showing how they were influenced by situationist ideas is provided. In conclusion the reflection of the interaction between architecture and social discourse in 1960?s to today?s world is revealed.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMimarlıktr_TR
dc.subjectArchitectureen_US
dc.titleThe situationist international on the 1960`s radical architecture: an overview
dc.title.alternativeDurumcu enternasyonel ve 1960'lardaki radikal mimarlık
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMimarlık Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid395016
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid327299
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplineMimari Tasarım Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess