The representations of dualities in children`s fantasy literature: C.S. Lewis` the chronicles of Narnia and Philip Pullman`s his Dark Materials
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fantezi çocuk edebiyatı ikilik örüntüleri arasında hiyerarşiler yaratarak, var olan hiyerarşileri güçlendirerek ya da bu ikilikler arasındaki hiyerarşileri irdeleyerek ve yıkarak okuyucusuna farklı ideolojik, toplumsal, kültürel ve ahlaki mesajlar iletebilmektedir. Bu bağlamda fantezi çocuk edebiyatı sadece çocukların değil toplumun tamamının düşünce yapısının, varsayımlarının, fikirlerinin ve toplumsal meselelere dair görüşlerinin belirlemesi ve şekillenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple, bu doktora tezi C.S. Lewis'in Narnia Günlükleri ve Philip Pullman'ın Karanlık Cevher serilerini kadın ve erkek, doğa ve kültür, doğal ve kentsel mekân tasvirleri, yetişkinlik ve çocukluk, ev ve dışarısı, ruh ve beden, güzellik ve canavarlık gibi ikilikleri temsil ediş biçimleri açısından incelemektedir. Belirtilen serileri karşılaştırmalı olarak inceleyen bu tez çalışması fantezi çocuk edebiyatının değişen toplumsal, ekonomik, kültürel, tarihi ve edebi şartlar ya da yazarların bireysel farklılıkları neticesinde fantastik unsurları farklı, deneysel ve yaratıcı şekillerde kullanan çok yönlü, değişken ve evrilmekte olan bir tür olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, her serideki ikilik temsillerinin ideolojik, dini, cinsiyetle ilişkili ve sosyo-ekonomik alt metinlerini inceleyerek fantezi çocuk edebiyatının çeşitli önemli konuları ele almada ve bir dizi değeri ve ahlak ilkesini çocuk alıcısına dayatmada güçlü bir araç niteliği taşıdığını tartışır. Bu amaçla, bu çalışma Lewis'in Narnia Günlükleri'ni ikilikler arasındaki geleneksel güç ilişkilerine sadık kalan muhafazakâr fantezi çocuk edebiyatı örneği olarak incelerken, Pullman'ın Karanlık Cevher serisini ikilik örüntüleri arasındaki normatif hiyerarşileri sorunsallaştırarak ve sarsarak alternatif ve radikal bakış açıları sunan yıkıcı bir metin olarak okur. Children's fantasy literature can convey different ideological, social, cultural, and moral messages to its readers by creating and reinforcing, or problematizing and dismantling hierarchies between dualistic patterns. In this regard, children's fantasy literature plays a significant role in determining and shaping not only children's but also an entire society's mind-set, assumptions, ideas, and views of societal issues. Therefore, this dissertation analyses C. S. Lewis' The Chronicles of Narnia and Philip Pullman's His Dark Materials in terms of their representations of such dualities as woman and man, nature and culture, natural settings and urban settings, adulthood and childhood, home and away, body and soul, beauty and monstrosity, and other related dualistic patterns. This dissertation study, which reads the given series comparatively, aims to show children's fantasy literature as a versatile, changeable, and evolving genre, which may utilise the narrative instruments of fantasy in extremely different, experimental, and imaginative ways in line with the changing socio-economic, cultural, historical, and literary circumstances, or personal differences of the authors. Analysing the ideological, religious, gendered, and socio-political subtexts of dualistic representations in each series, this study argues that children's fantasy literature might function as a powerful apparatus in exploring various serious subject matters and imposing a set of values and morals on its child-recipients. To this end, while it examines Lewis' The Chronicles of Narnia as an example of a conservative children's fantasy literature, which abides by the conventional power relations between dualities, it reads Pullman's His Dark Materials as a subversive text that problematizes and dismantles normative hierarchies between dualistic patterns, offering alternative and radical perspectives.
Collections