Okul müdürlerinin mentorluk fonksiyonlarının okul müdür yardımcılarının iş doyumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin sergilediği mentorluk fonksiyonlarının müdür yardımcılarının iş doyumunu yordama düzeyini incelemektir. Bunun yanında, müdür yardımcılarının ulaştıkları iş doyumu düzeyi ve okul müdürlerinin sergilediği mentorluk fonksiyonları, müdür yardımcıları ve okul müdürlerine ilişkin çeşitli değişkenler açısından da incelenmiştir. Veri toplama aracında, katılımcı müdür yardımcılarına ve müdür yardımcılarının birlikte çalıştıkları müdüre ilişkin demografik bilgiler, `Mentorluk Fonksiyonları Ölçeği` ve `Minnesota Doyum Ölçeği` yer almaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini İstanbul ili Bakırköy, Eyüp, Gaziosmanpaşa ve Kağıthane ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan 611 müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Ölçek, internet ortamında sunularak veri toplama işlemi gerçekleştirilmiştir. Ölçeğe ilişkin link, belirtilen ilçelerde yer alan okulların resmi e-posta adreslerine gönderilmiştir. Ölçeğe 402 kişi cevap vermiş, katılım oranı % 65.8 olarak tespit edilmiştir. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics (v22) ve MPlus (v7) programları vasıtasıyla çözümlenmiş ve değerlendirilmiştir. Ölçeklerden elde edilen puanlara yönelik frekans dağılımı, yüzde oranı, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler T-testi, bağımsız örneklemler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Welch testi, Games-Howell testi, LSD testi, basit doğrusal korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada, hata payı .05 olarak kabul edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre müdür yardımcılarının iş doyumu ile okul müdürlerinin sergilediği mentorluk fonksiyonları arasında orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki vardır. Müdür yardımcılarının deneyimlediği iş doyumu düzeyinin okul müdürlerinin sergiledikleri mentorluk fonksiyonları ile doğru orantılı bir biçimde artış gösterdiği belirlenmiştir. Mentorluk fonksiyonlarının iş doyumunun yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Mentorluk Fonksiyonları, İş Doyumu, Okul Müdürü, Müdür Yardımcısı. The purpose of the study was to examine the level of mentoring functions the school principals perform as predictor of job satisfaction assistant principals experience. Apart from that, relation between various variables related to the assistant principals and the school principals, and the level of job satisfaction assistant principals experience and the level of mentoring functions the school principals perform is also examined.The survey instrument used for this research included demographic questions related to the participant assistant principals and their principals, `Mentoring Functions Scale` and `Minnesota Satisfaction Questionnaire`. Relational screening model was used in the study. Universe of the study is comprised of the 611 assistant principals who work in schools affiliated to Ministry of National Education in Bakırköy, Eyüp, Gaziosmanpaşa and Kağıthane districts of İstanbul province. The scale was used in the web based survey to collect data. Data was collected by sending the web based survey link to the formal e-mail addresses of the schools in the mentioned districts. There were total 402 respondents giving a 65.8% response rate. The obtained data was analyzed and evaluated using SPSS Statistics (v22) and MPlus (v7). Frequency and percentage distributions, mean and standard deviations were calculated. Independent samples t-test, one way analysis of variance for independent samples (ANOVA), Welch test, Games-Howell test, LSD test, simple linear correlation analysis and simple linear regression analysis were performed. The error margin for the study was .05.According to the results, there is a moderate, positive and significant relationship between the job satisfaction of assistant principals and the level of mentoring functions the school principals perform. It is confirmed that the level of job satisfaction the assistant principals experience increase in direct proportion with the level of mentoring functions the school principals perform. Mentoring found to be predicator of job satisfaction.Keywords: Mentoring Functions, Job Satisfaction, School Principal, Assistant Principal.
Collections