Branş öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Avcılar Örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, branş öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerini çeşitli değişkenleraçısından incelemek amacıyla yazılmıştır.Bilindiği üzere insanlar istendik davranış değişikliği oluşması adına eğitimalmaktadır. Kendilerine ve topluma faydalı bir birey olmaları ve hayatın kendilerineaçtığı yoldan başarıyla ilerleyebilmeleri açısından eğitim almaları büyük önem teşkiletmektedir. Bu eğitimi alırken, özellikle ilk ve ortaöğretimde, faydalandıkları enönemli kaynak ise eğitimin köşetaşı olan öğretmenlerdir.Öğretmenler, öğrencilere eğitim verirken onları motive eder, çevresel faktörleridüzenler, hazır bulunuşluk düzeylerini belirleyip onlara uygun araçlarla öğrencilerinkarşısına çıkar ve çeşitli eğitim öğretim yöntem ve teknikleriyle ders verir. Ancak enönemlisi onlarla iletişim kurar. Bir öğretmenin mesleki başarısı öğretmenin sadeceanlatım becerisine değil aynı zamanda iletişim ve empati yeteneğine de bağlıdır.Öğretmenlerin empatik eğilimleri en nihayetinde onların örgüt içinde ve dışındagerçekleştirdiği iletişim durumlarını ortaya koymaktadır. Bu durumlar ise onlarıngerek meslek yaşamlarında gerekse günlük hayatlarında gerçekleştirdikleri iletişiminkalitesini bize gösterir. Yapılan bu çalışmayla branş öğretmenlerinin empatik eğilimdüzeylerinin hangi değişkenlere göre farklılık göstermekte olduğunu tespit etmekamaçlanmıştır.Araştırmanın AmacıBilgi birikimlerinin yanında insanı eğiten ve şekil veren öğretmenlerin duygusalyönleri, incelenmeye ve üzerinde araştırma yapılmaya muhtaç bir konudur. Bu tezdeöğretmenlerin duygusal yönlerinin hangi değişkenler neticesinde şekillendiğinecevap aranacaktır. Bu amaçla öğretmenlerin sosyo-demografik özellikleri (cinsiyet,yaş, medeni durum), çalışma yaşamına ilişkin özellikleri (eğitim durumu, eğitimdekikıdem, branş, mesleği isteyerek seçme ve mesleki memnuniyet) empatik eğilimdüzeyi açısından ilişkisi karşılaştırılmıştır.Alt ProblemlerAraştırmanın alt problemleri toplamda 8 maddedir. Kişisel bilgiler formundakibilgilerden elde edilen veriler ile oluşturulmuştur.Evren ve ÖrneklemYapılan bu çalışmanın evreni, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde İstanbul'unAvcılar ilçesinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olan resmi okullardaçalışan tüm öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemini ise İstanbul ili Avcılarilçesinden basit rastgele örnekleme yoluyla seçilmiş 3 ortaokulu kapsamaktadır.Okullarda bulunan öğretmenlere anketler gönüllülük esasına dayalı olarak dağıtılmışve gerektiğinde açıklamalar yapılmıştır.Verilerin ToplanmasıBu çalışmanın kavramsal çerçevesi yerli ve yabancı kaynaklardan elde edilenliteratür taraması ile oluşturulmuştur.Verileri elde etmek için bir adet demografik bilgi formu bir adet de Empatik EğilimÖlçeği kullanılmıştır. Demografik bilgi formu 8 sorudan oluşmaktadır.(EK-I) Busorular cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, öğretmenlikteki kıdem, branş,mesleği isteyerek seçme ve mesleki memnuniyet ile ilgili sorulardır. Bir diğer ölçekise Empatik eğilim ölçeğidir ve 20 maddeden oluşmaktadır.(EK-II)BulgularAraştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin57' si ( %57 ) bayanöğretmenlerden, 43' ü ( %43 ) erkek öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmaörnekleminde yer alan 100 öğretmenin 29'u ( %29 ) 20-30 yaş aralığında, 50'si ( %50 ) 31-40 yaş aralığında, 16'sı ( %16 ) 41-50 yaş aralığında, 5'i ( %5 ) 51-60 yaşaralığındadır. Araştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin 77'si ( %77 ) evli,23'ü ( %23 ) bekardır. Araştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin 92'si ( %92 ) lisans mezunu 8'i ( %8 ) yüksek lisans mezunudur. Doktora mezunuörneklemde yer almamaktadır. Araştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin56'sının ( %56 ) kıdem yılı 1-10 yıl arası, 30'unun ( %30 ) 11-20 yıl arası, 14'ünün( %14 ) ise 21 ve daha fazla olduğu görülmüştür. Araştırma örnekleminde yer alan100 öğretmenin 7'sinin ( %7 ) Beden Eğitimi Öğretmeni, 6'sının ( %6 ) Din Kültürüve Ahlak Bilgisi Öğretmeni, 11'inin ( %11 ) Fen ve Teknoloji Öğretmeni, 6'sının( %6 ) Görsel Sanatlar Öğretmeni, 14'ünün ( %14 ) İngilizce Öğretmeni, 18'inin ( %18 ) Matematik Öğretmeni, 3'ünün ( %3 ) Müzik Öğretmeni, 2'sinin ( %2 )Rehberlik Öğretmeni, 12'sinin ( %12 ) Sosyal Bilgiler Öğretmeni, 4'ünün ( %4 )Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni, 17'sinin ( %17 ) Türkçe Öğretmeni olduğusaptanmıştır.Araştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin 85'i ( %85 ) öğretmenlikmesleğinden memnunken, 15'i ( %15 ) bu meslekten memnun olmadığınıbelirtmiştir. Araştırma örnekleminde yer alan 100 öğretmenin 87'si ( %87 )öğretmenlik mesleğini isteyerek seçmiştir. 13 öğretmen ( %13 ) ise bu mesleğiisteyerek seçmemiştir.Araştırmaya katılan branş öğretmenlerinin empatik eğilim ölçeğinden aldıklarıpuanların yaş, medeni durum, eğitim durumu, mesleki kıdem, branş ve meslekimemnuniyet değişkenlerine göre farklılık anlamsız bulunmuştur.Bununla beraber örneklemi oluşturan branş öğretmenlerinin empatik eğilimölçeğinden almış oldukları puanların cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farkoluşturup oluşturmadığını belirlemek amacıyla yapılan bağımsız grup t-testisonucunda farklılık anlamlı bulunmuştur (t= 4,67; p< ,05).Örneklemi oluşturan branş öğretmenlerinin empatik eğilim ölçeğinden almışoldukları puanların mesleği isteyerek seçme değişkenine göre anlamlı bir farkoluşturup oluşturmadığını belirlemek amacıyla yapılan bağımsız grup t-testisonucunda farklılık anlamlı bulunmuştur (t= 3,84; p< ,05). This research was written in order to analyze the branch teachers' empathictendency levels in terms of different variables..As is known, people are trained to have a terminal behavioral change. It is of vitalimportance that people are trained to move along the way opened by the lifeitself successfully, and to become individuals that are beneficial to themselves andto the society. When receiving this training, the most important resource theybenefit from, particularly in primary and secondary education, is teachers that arethe cornerstones of education.While giving education, teachers motivate their students; organize theenvironmental factors, determine the level of readiness, confront their studentswith the proper instruments, and tutor them by various educational methodsand techniques. However, most importantly, they communicate with them. Ateacher's professional success not only depends on his/her expression skill,but also on his/her communication and empathy skill.Teachers' empathic tendencies will eventually reveal the communicationstatus realized by them inside and outside the organization. These status showus the quality of communication realized by them in their professional and dailylives. With this study, it has been aimed to determine according to whichvariables teachers' empathic tendency levels differ.Research ObjectivePeople have an emotional aspect along with the mental one. Just as they cannot giveup their minds, they also cannot give up their emotions. They just try to controlsome emotions.Alongside their fund of knowledge, emotional aspects of teachers that train andshape others, must be analyzed and investigated. In this thesis, an answer willbe sought for the issue that, as a result of which variables teacher's emotionalaspects are shaped. To this end, the relationship between the teachers' sociodemographiccharacteristics (gender, age, marital status), their characteristicsrelated to the professional life (educational status, seniority, branch andprofessional satisfaction) were compared in terms of their empathic tendency levels.Sub-ProblemsSub-problems of this research consist of 8 articles in total. The research wascreated by the data acquired from the personal information form.Population and SamplingPopulation of this research, consists of all the teachers working in the official schoolsaffiliated to The Ministry of Education located in Avcılar District of IstanbulProvince within 2015-2016 academic year. The sampling involves 3 secondaryschools selected from Avcılar District of Istanbul Province, by simple randomsampling method. Surveys were delivered to the teachers working in the schools, andnecessary explanations were made.Data CollectionConceptual framework of this research was created by the literature reviewacquired from domestic and foreign resources.In order to acquire data, a demographic information form and an EmpathicTendency Scale were used. Demographic information form consists of 8 questions(ANNEX-I). These questions are related to gender, age, marital status,educational status, seniority, branch, and professional satisfaction. Another scaleis Empathic tendency scale and it consists of 20 articles.(ANNEX-II)Findings57 (57%) out of 100 teachers included in the research sample, was comprisedof female teachers, and 43 (43%) was male teachers. 29 (29%) out of 100 teacherswas in the age range of 20-30; 50 (50%) was in the age range of 31-40; 16 (16%)was in the age range of 41-40; and 5 (5%) was in the age range of 51-60. 77(77%) out of 100 teachers included in the research sample was married, and 23(23%) was single. While 92 (92%) out of 100 teachers included in the researchsample had bachelor's degree, the remaining 8 (8%) had master's degree.Teachers who had the doctoral degree, were not included in the research sample. Itwas observed that; 56 (56%) out of 100 teachers included in the research sample has1-10 years of seniority, 30 (30%) had 11-20 years of seniority, 14 (14%) had 21over 21 years of seniority. It was found out that 7 (7%) out of 100 teachersincluded in the research sample was Gym Teacher, 6 (6%) was Religious Cultureand Moral Knowledge Teacher, 11 (11%) was Science and Technology Teacher,6 (6%) was Visual Arts Teacher, 14 (14%) was English Teacher, 18 (18%) wasMath Teacher, 3 (3%) was Music Teacher, 2 (2%) was Guidance Counselor, 12(12%) was Social Sciences Teacher, 4 (4%) was Technology and Design Teacher,and 17 (17%) was Turkish Teacher. .It was found out that; while 85 (85%) out of 100 teachers included in theresearch sample was satisfied with teaching profession, 15 (15%) was not. 87(87%) out of 100 teachers included in the research sample had chosen theteaching profession willingly. And 13 (13%) had chosen it unwillingly.
Collections