dc.contributor.advisor | Bulut, Türkay | |
dc.contributor.author | Diler, Uğur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:48:55Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:48:55Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/627930 | |
dc.description.abstract | Eğitimde ilerleme iyi eğitilmiş öğretmen, öğretmen eğitimi ise iyi planlanmış hizmet içi mesleki eğitim çalışmaları ile mümkündür. Bu araştırmada; hizmet içi eğitim ihtiyaç analizi anketleri mesleki sınav merkezi akreditasyon sürecinde görev almak isteyen 99 öğretim elemanı üzerinde uygulandı. Bu anketlerin değerlendirilmesi sonucunda, öğretim elemanlarının nerdeyse tümünün performansını geliştirmeye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının olduğu sonucuna varıldı. Eğitim İhtiyacında Önemli Olan Faktörlere katılım düzeyinin öğrenim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediği Anova ile analiz edildi. Yapılan analiz sonucuna göre eğitimin `Mesleki Sınav Merkezinde görev alacağı kurulun görev tanımlarını, sorumluluklarını bilmede` önemli olma durumu öğrenim düzeyine göre farklılık göstermektedir (F=3,584; p<0,05). Katılımcıların eğitim durumuna göre hemen hemen tüm ifadeler için önem düzeyi ortalamaları incelendiğinde eğitimlerin önemli olduğu görüşüne yüksek lisans mezunlarının diğer gruplara göre daha yüksek oranda katıldığı belirlendi.Hizmet içi eğitim ihtiyaç analizi anketinin Yapı Geçerliliği Ve Güvenirlik Analizi belirlenmesi amacıyla açımlayıcı faktör analizi (AFA), güvenirliğinin belirlenmesi için Cronbach's alfa güvenirlik katsayıları hesaplandı. Anketin yapı geçerliğini istatistiksel olarak tespit etmek için açımlayıcı faktör analizi tekniği kullanıldı. Anketin öncelikli olarak, faktör analizine uygun olup olmadığını anlamak amacıyla KMO ve Bartlett testi yapıldı. KMO katsayısı örneklemin büyüklüğünü test etmek için hesaplandı.Analiz sonucuna göre eğitim düzeyi farklı olan personellerin eğitim ihtiyacının 1.boyutunu değerlendirmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunurken eğitim ihtiyacının 2.boyutunu değerlendirmeleri arasında anlamlı fark bulunmadı. Eğitim ihtiyacı anketinin 2. Boyutunda sadece ölçme değerlendirme ile ilgili eğitimler olduğundan ve ankete katılan öğretim elemanlarının bu eğitimlere daha önceden katıldıkları için anlamlı fark bulunamadı. Eğitim ihtiyacının 1.boyutunun değerlendirilmesinde farklılık yaratan grubun belirlenmesi amacıyla yapılan TUKEY testi sonucuna göre ön lisans – lisans mezunlarının eğitim ihtiyacının 1.boyutu için katılımları en düşük iken yüksek lisans mezunlarının en yüksektir.Bunun sonucunda 30 öğretim elemanından rastgele seçilerek 15 tanesine 2014-2015 yılında 75 saatlik eğitim verilmiştir. Eğitimlerin sonunda `Eğitim Değerlendirme Anketi` yapılarak Eğitimin Planlanması ve Programı, Eğitimcilerin Yeterlilik Düzeyi, Eğitim Sonu Kazanımlar, Genel Değerlendirme sonuçları ortaya koyulmuştur. Açık uçlu ve likert ölçekli anketlerle de hizmet içi eğitimin faydaları ve Eğitimin Planlanması ve Programı, Eğitimcilerin Yeterlilik Düzeyi, Eğitim Sonu Kazanımlar, Genel Değerlendirme kriterleri sonucunda gözle görülür bir ilerleme söz konusudur.Anketler sonucunda mesleki sınav merkezi akreditasyon sürecinde görev alan 30 öğretim elemanının performans değerlendirmeleri eğitim alan öğretim elemanı performans değerlendirme formu demo sınavlar yapılarak teknik uzmanların incelemeleri ile performans değerlendirme formları doldurulmuş olup eğitim alanlar ve eğitim almayanlar arasındaki farklılıklar ortaya çıkmıştır.Eğitim almayan öğretim elemanı performans formuyla ve demo sınavlar teknik uzmanlar tarafından incelenerek eğitim almayan öğretim elemanları 17024 akreditasyon sürecinde bilgisiz oldukları Ulusal Meslek Standartlarını bilmedikleri, Mesleki sınav merkezinin prosedürlerine ve süreçlerine hakim olmadıkları için sınavları ve dokümantasyon sürecini düzgün gerçekleştirememiş olmasından dolayı 2016 yılında eğitim almayanlara hizmet içi eğitim verilmesi planlanmıştır.Deney grubunda eğitim öncesi ve eğitim sonrası bilgi ve beceriye dayalı performans maddelerinin puanlarının karşılaştırılması amacıyla yapılan Wilcoxon testi sonuçları tabloda verilmiştir. Analiz sonucuna göre bilgi ve beceriye dayalı performans maddelerinin tamamında eğitim sonrası puanlar eğitim öncesi göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artmıştır (p<0,05). Buna göre yapılan hizmet içi eğitim personelin bilgi ve beceriye dayalı performansını artırmıştır.Kontrol grubunun eğitim öncesi bilgi ve beceriye dayalı performans maddeleri puanları ile deney grubunun eğitim sonrası puanlarının karşılaştırılması amacıyla yapılan Mann Whitney testi sonucuna göre deney grubunun eğitim sonrasında bilgi ve beceriye dayalı performans maddelerinin tamamının puanları kontrol grubunun eğitim öncesi puanlarından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksektir. Performans değerlendirmelerine göre eğitim almadan önce ve sonra performans değerlendirmeleri karşılaştırılıp önce ve sonrasında yapılan demo sınavları teknik uzmanlar tarafından karşılaştırılıp büyük farklılıklar ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Bu sebeplerden dolayı Mesleki Sınav Merkezi akreditasyon sürecinde görev almak isteyen tüm öğretim elemanlarının akreditasyon sürecini sağlıklı, düzgün, güvenilir, tarafsız, standartlara uygun yürütebilmesi için bu eğitimi almaları tavsiye edilmektedir.Türkiye de belgelendirme süreçlerinin bu standartlar çerçevesinde yürütülebilmesi için tüm Mesleki Sınav Merkezlerinde ve önümüzdeki senelerde kurulması planlanan sınav merkezleri için hizmet içi eğitimleri zorunlu hale getirilmesi tavsiye edilmektedir.Anahtar Kelimeler: Hizmet-içi Mesleki Eğitimler, Mesleki Sınav Merkezi, Akreditasyon Süreci, Ulusal Meslek Standardı | |
dc.description.abstract | Progression in education is achievable through well-educated teachers, and teacher training can be achieved by well-planned in-service vocational training. In this research, in-service training needs analysis questionnaires were performed on 99 instructors who seek to be assigned in vocational exam center accreditation process. As a result of the assessment of these questionnaires, it was concluded that nearly all instructors have in-service training needs directed at improving their performances. ANOVA analysis was used to assess whether the acceptance level for Important Factors in Training Needs changed depending on the education level. According to the results of the analysis, the importance of the training in terms of `knowing the job description and responsibilities of the organization where the individual will be assigned in Vocational Test Center` has shown differences depending on the education level (F=3.584; p<0.05). When mean values of significance level for almost all statements were examined depending on the training status of participants, it was determined that post graduates agreed that trainings are important at a higher ratio in comparison to other groups.Cronbach Alpha confidence coefficients were calculated to estimate the confidence level of exploratory factor analysis (AFA) in order for determining the Structure Validity and Confidence Analysis of in-service training needs questionnaire. Exploratory factor analysis method was used for statistically determining the structural validity of the questionnaire. Firstly, Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) and Bartlett tests were performed to understand whether the questionnaire was compatible for factor analysis. KMO coefficient was calculated to test the sample size.According to the analysis result, statistically significant difference was determined for evaluation of the first aspect of the training needs among instructors with different training levels, however, no significant difference was revealed for the evaluation of the second aspect of training needs. No significant difference was detected at the second aspect of the training needs questionnaire as there were only trainings related to assessment and evaluation, and the instructors participated in this questionnaire had already attended these trainings. According to the TUKEY test results, which was performed to determine the group that caused difference in evaluation of first aspect of training needs, individuals with associate or bachelor's degrees showed the least acceptance level for the first aspect of the training needs, whereas post graduates showed the highest acceptance level. As a result of this, 15 instructors randomly selected among 30, were given 75-hour long training in 2014-2015.At the end of their training ` Evaluation Form for In-service Education and Training (EF INSET)` was conducted and results for Training Planning and Program, Competence Level of Trainers, End of Training Gains, General Assessment were presented. Through open ended and Likert-scale questionnaires, observable progression was shown for the benefits of in-service training, Training Planning and Program, Competence Level of Trainers, End of Training Gains, and General Assessment criteria. Performance Evaluation Form for Instructors who have participated In-service Education and Training were filled, demo exams were executed, and technical experts completed performance assessment forms 30 instructors assigned in accreditation process of vocational test center; as a result of the questionnaires, differences between trained and untrained were presented.Performance form of untrained instructors and demo exams were reviewed by technical experts and it was determined that untrained instructors failed to properly achieve exam and documentation processes as they lack knowledge about 17024 accreditation process, don't posses necessary information about National Occupational Standards and not familiar with procedures and presses of Vocational Test Center; therefore, it was planned to provide in-service training to untrained instructors within 2016.The results of Wilcoxon test, which was performed to compare scores of pre- and post-training knowledge and skill-based performance items in the test group, are given in research. According to the analysis results, post-training scores for all knowledge and skill-based performance items have shown statistically significant increase when compared to pre-training scores (<0.05). Accordingly, the in-service training conducted has increased the knowledge and skill-based performance of instructors.Mann Whitney test was performed to compare pre-training knowledge and skill-based performance item scores of the control group and post-training scores of the test group and as a result, post-training knowledge and skill-based performance scores of the test group were statistically shown to be significantly higher than pre-training scores of the control group. According to performance assessment, when pre- and post-training performance assessments compared and demo exams conducted before and after the training were reviewed by technical experts, major differences were determined. Therefore, the obligation to receive these training raised in order for all instructors, wanting to take part in the accreditation process of Vocational Test Center, to conduct the accreditation process in healthy, proper, reliable and objective way and in conformity with the standards.In-service education and trainings are recommended for all current Vocational Test Centers and other exam centers planned to be established in the coming years in order for documentation processes in Turkey to be conducted according to these standards.Key Words: In-service education and training, Vocational Test Center, Accreditation Process, National Occupational Standard | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | In-service education and training needs of instructors working in the accreditation process at vocational qualification test centers | |
dc.title.alternative | Mesleki yeterlilik sınav merkezleri akreditasyonu sürecinde görev alan öğretim elemanlarının hizmet-içi eğitim ihtiyacı analizi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Accreditation | |
dc.subject.ytm | Occupational standarts | |
dc.subject.ytm | Vocational Test Center | |
dc.subject.ytm | Instructors | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Vocational education centers | |
dc.subject.ytm | In service training | |
dc.identifier.yokid | 10114505 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 432516 | |
dc.description.pages | 348 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı | |