Müzikal tekillik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde müzik nerede ve nasıl birleştirir temel sorusundan yola çıkarak, bir form olarak şarkı özelinde, müzikal deneyim ile tekillik deneyimi arasındaki ilişki araştırılmıştır. Öncelikle şarkının öznelliğin dışına davet eden aşkınlık pratiğinin neye karşılık var olduğunun yanıtı için Antik Yunan'dan bugüne aklın dönüşen tasavvuru, Kartezyen gelenekle birlikte kendine dönen bilinç, içkinlik pratiği ve bu dönüşümün müzik algısına yansımasına bakılmıştır. Müziğin ekonomi-politik tarihi ardından müziğin insanda uyandırdığı etkiyi inceleyen dışavurum kuramlarına yer verilmiştir. Buradan müziksel 'hareket' ve müziksel 'uzam' kavramlarına geçip, bu iki faktörün müziksel deneyim içindeki metaforik kurucu etkisi üzerinde durulmuştur. Müzik ile birlikte 'hareket' ve 'uzam' kazanan şarkı açılımından sonra, Bataille, Nancy, Blanchot ve Agamben'in kuramlarından derlenen tekillik deneyimleri 'Tuhaf Meyve' şarkısının tarihsel olarak ortaya çıkış ve müziksel dolaşımı bazında analiz edilmiştir. Şarkı özelinde yaşanan tekillik deneyiminin bir egzersiz ve ihtiyaç olarak, geçici de olsa bir aşkınlık, özgürlük ve cemaat pratiği olduğu vurgusu ile tez tamamlanmıştır.Anahtar kelimeler: Tekillik, Cemaat, Şarkı, Müziksel Hareket, Müziksel Uzam,Müzikal Tekillik This thesis departs from the main question of 'where' and 'how' music connects and goes into searching for the meaningful relationships between 'singularity' and musical experience, where 'song' is the chosen musical form. Primarily, the first section looks for what it is that the songs's invitation to transcend beyond subjectivity stands as a reply to. So starting from the Anciet Greek times and following the transformation of the 'reason', the Cartesian reflexive turn of the self evolving into immanence, the reflection of all the transformations onto to the perception of music in genereal are examined. After a scan on music's economic-political history, expression theories which focus on music's effect on the listener are visisted. Then 'movement' and 'space' in music are analyized as metaphorical constituting key factors over the musical experience. As having discussed the movemental and spatial properties of music, the idea of 'singularity' is introduced by the works of Bataille, Nancy, Blanchot ve Agamben. As being singular and enabling the experiences of singularity, the song `Strange Fruit` is discussed in relation to its historical emergence and musical circulation. The singularity one can experience in a song -as a need and an exercise-has been shown to be a practice of transcendence, freedom and community of equals- is possible for a song period of time.Key words: Singularity, Community, Song, Musical Movement, Musical Space,Musical Singularity
Collections