Show simple item record

dc.contributor.advisorCeylan, Adnan
dc.contributor.authorYalçinay, Meral
dc.date.accessioned2021-05-07T12:36:36Z
dc.date.available2021-05-07T12:36:36Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/622306
dc.description.abstract* /l( '. 1 ** *» if ozet w*^*y.- Bu tez çalışmasının teorik kısmında, birey değerlemede çeşitli psikoteknik testler ve psikomotor yetenekler ile psikomotor becerilerin gelişimi üzerinde genel bir şekilde durulmuştur. Uygulama çalışmamız ise ileride hedeflediğimiz bazı psikoteknik testlerde Türk Standardını oluşturma çalışmaları için bir ön adım olma niteliğini taşımaktadır. Bu nedenle de uygulamamızda çalışma kapsamı ve denek sayısı dar tutulmuş, uygulama Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Türk Standartları Enstitüsü'ndeki toplam 216 yüksek öğrenimli personel ve öğrenci üzerinde gerçeMeştirilmiştir. Tez çalışması dört ana bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde; test kavramı, sınıflandırılması ve psikoteknik testlerin taşıması gereken özelliklerle uygulamadaki önemi, ikinci bölümde; psikoteknik testlerle ölçülebilen bireysel özellikler, üçüncü bölümde; psikomotor yetenekler ve psikomotor becerilerin geh'ştirilmesi, dördüncü bölümde ise uygulama çalışmasında kullanılan test ve cihazların tanıtımı, uygulanmış psikolojik test sonuçlanırın normal dağılım tabloları, cinsiyete ve çeşitli yaş gruplarına göre testlerden elde edilen ortalamalar arasındaki farklar, sonuçlar ve öneriler özet halinde sunulmuştur. Literatürde işçiler üzerinde yapılmış basit işitsel ve görsel reaksiyon zamanı testlerinde erkeklerin kadınlara oranla daha hızlı tepki verdikleri yönündeki genel görüş, bizim uygulama çalışmamızda doğrulanmamış olup elde ettiğimiz ortalamaları cinsiyet farklılığına göre değerlendirdiğimizde, kadın ve erkek deneklerin tepki zamanlan arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Tepki zamanı için gözlenen bu durum karmaşık reaksiyon testi ve somut zeka testi sonuçlarında da değişmemiş, bizi yine insanların eğitim düzeylerindeki yükselmenin cinsiyetierinin doğasından kaynaklanan olumlu ve olumsuz unsurlan bir bütün içinde yoğurmayı sağladığı fikrine ulaştırrmştrr.
dc.description.abstractSUMMARY /VW In the theoretical part of this thesis, generally the various psychologies psychomotor abilities and the development of psychomotor skills in the evaluation of individual were emphasised. The application part of the thesis aims to be preliminary step to set a Turkish Standard in psychological tests in the future. Therefore, the content of the study and the number of the test subjects were confined to a restricted number. The tests were applied on 216 students who have attended in the Graduate School at Gebze Institute of Technology and on the personnel of the Turkish Institute of Standards. The thesis study contains four main parts. In the first part, the concept and classification of psychological tests, the characteristics required in psychological tests and the importance of tests in application were emphasized. In the second part, the basic individual characteristics that can be measured by psychological tests such as intelligence, personality, mechanical and clerical abilities were presented. In the third part, some information about the nature of psychomotor abilities, motor development, characteristics of motor performance, the type of psychomotor abilities, acquiring skill phases, motor development phases, methods of study of motor development were explained. In the last part, the tests and apparatus used in the application, the normal distribution tables of the results of psychological tests, the differences among the means of the tests according to sex and age groups, results and recommendations were summarised. Faster male reaction times obtained from simple visual, auditory tests cited in the literature were not confirmed in our study. As the means of the tests results were evaluated according to sex differences, the differences between female and male reaction times were not found significantly meaningful. This results of reaction time tests were supported by the results of the complex reaction time and the concrete intelligence tests, and it was concluded that the education compensates the advantages and disadvantages resulting from the nature of sex differences.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleBirey değerlemede psikomotor yetenekler ve bir uygulama çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBusinesses
dc.subject.ytmPsychological tests
dc.subject.ytmAbility
dc.subject.ytmPersonnel evaluation
dc.subject.ytmIntelligence
dc.subject.ytmPsychomotor abilities
dc.subject.ytmPsychotechnic methods
dc.identifier.yokid102575
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
dc.identifier.thesisid102136
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess