Örgütsel adalet algısının örgütsel bağlılık ve iş performansı üzerindeki etkisi: Öğretmenler üzerine ampirik bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde uluslararası rekabet, iş dünyasında hızlı değişmelere neden olmakta ve nitelikli insan gücünü elinde tutmak isteyen şirketler için, çalışanlarının adalet algılamalarına dayanan sonuçlar daha bir önem kazanmaktadır.Bu çalışmada öğretmenlerin örgütsel adalet algılamalarının, örgütsel bağlılık ve iş performansı üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilen çalışmada Marmara Bölgesinde bulunan toplam dokuz okuldan; 32?si anaokulu, 48?i sınıf, 60 tanesi ortaokul branş, 160?ı ise lise branş öğretmeni olmak üzere toplam 300 öğretmen örneklem kapsamına alınmıştır. Bu öğretmenlerin 189?u MEB?e bağlı devlet okullarında, 111?i ise özel eğitim sektöründe görev yapmaktadır.Yapılan çalışma sonucu, bayan öğretmenlerin prosedür ve etkileşim adaleti algılarının erkek öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Lisans ve ön lisans mezunu öğretmenlerin adalet algıları ve örgütsel bağlılıkları, lise ve yüksek lisans mezunlarına göre daha yüksek çıkmıştır. Özel okullarda çalışan öğretmenlerin hem dağıtım hem de prosedür adaleti algılamalarının kamuda çalışanlara göre daha yüksek olduğu ve aynı zamanda örgütlerine daha bağlı oldukları tespit edilmiştir. Yapılan analizler, etkileşim adaleti ve dağıtım adaletinin örgütsel bağlılığı arttırdığını buna karşılık etkileşimsel adaletin iş performansını az da olsa etkilediğini göstermiştir. Çalışmanın sonunda yöneticiler ve araştırmacılara yönelik tavsiyelerde bulunulmuştur. Today, the international competition has caused rapid changes in the business world and for the companies that want to retain qualified human resources, the results based on the employees?perception of justice have become more than an issue.In this study, it was aimed to determine the effects of the teachers? perceptions of organizational justice on organizational commitment and job performance.For this purpose, in the study carried out, a total of 300 teachers, 32 of whom are kindergartens?,48 of whom are class, 60 of whom are secondary schools?, and 160 of whom are high school teachers were included as a population from nine schools in the Marmara Region.189 of these teachers work at state schools and 111 of them work at private education sector.As a result of the study, it was observed that female teachers had a higher perceptions of procedures and interactional justice than male teachers. The perceptions of justice and organizational commitment of the teachers who were the graduates of Associate degree and Bachelor?s degree were higher than the graduates of high school and Master?s degree.The perceptions of not only the distribution, but also procedural justice of the teachers working in private schools were found higher than employees in the public sector and they were more loyal to their organizations as well.The analysis applied showed that the justice of interaction and distribution increased the organizational commitment, contrary to that, the analys is showed that interactional justice affected the job performance, however slightly it does.At theend of the study, recommendations were made for the managers and researchers.
Collections