Profesyonellerin bilgi paylaşma isteksizliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin ana teması profesyonellerin bilgi paylaşma isteksizliğidir. Çalışmada, bilgi paylaşma isteği ve/veya isteksizliği üzerinde etkili olan kişisel dürtü ya da etkenlerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.İlk olarak ?Bilgi? kavramı etrafında konumlanan veri, ileti ve bilgi, örtülü ve açık bilgi konuları tartışılmıştır. İkinci bölümde, bilgi yönetimi, bireysel ve örgütsel öğrenme, entelektüel sermaye, sosyal sermaye, mesleki zeka ve inovasyon olguları incelenmiştir. Üçüncü bölümde, bilgi paylaşımını etkileyen bilginin değeri, bilginin niteliği, ?bilgi güçtür? algısı, ödül mekanizmaları, bilgi paylaşımı fırsatları, örgütsel ve kültürel mesafeler gibi etkenler araştırılmıştır. Bu bölümde, bilgi paylaşma isteksizliğini oyun teorisi ile açıklamaya çalışan bir görüşe ve bilgi paylaşma isteğini artırabileceği savunulan ?çalışana değer vermek?, ?ortak düşman yaratmak?, ?tutku paylaşımı?, ?sosyal değiş-tokuş kuramı?, ?etkin iletişim ve işbirliği?, ?çatışma yönetimi? gibi yöntem ve önerilere de yer verilmiştir.Araştırma için ?Güdümlü Örnekleme (Purposive Sampling)? yöntemi benimsenmiştir. Bu amaçla son bölümde, 18 bilişim profesyoneli ile bilgi paylaşma isteksizliği ve onunla ilişkili konular etrafında yapılan görüşmelere yer verilmiş, bilişim uzmanlarının bilgi paylaşımı hakkındaki kişisel yaklaşım ve motivasyonları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma verilerinin incelenmesi sonucunda, bireysel ?bilgi? tanımının bilgi paylaşma konularına profesyonel yaklaşımı şekillendirdiği gözlenmiştir. Şöyle ki, ?bilgi?yi daha çok ?açık bilgi? olarak algılayan profesyoneller, çoğunlukla, bilginin paylaşılmak zorunda olduğunu vurgulamaktadırlar. ?Bilgi?yi daha çok ?örtülü bilgi? olarak algılayan profesyoneller ise, kimsenin bilgisini paylaşmaya zorlanamayacağını savunmaktadırlar. Sonuç olarak tezin, bilişim profesyonelleri özelinde bilgi paylaşma isteksizliğini ve bu olgunun organizasyonlar açısından taşıdığı yaşamsal önemi ayrıntılı biçimde ortaya koyduğu, dolayısıyla amacına ulaştığı söylenebilir.Anahtar kelimeler: Bilgi, Bilgi Payla?ımı, Bilgi Payla?ma ?steksizliği The main purpose of this study is the knowledge sharing unwillingness of professionals in the business life. The research focuses on individual incentives for knowledge sharing willingness and/or unwillingness.Firstly, data, information and knowledge, tacit and explicit knowledge were investigated. In the second section, knowledge management, private and organizational learning, intellectual and social capital, occupational intelligence, and innovation were examined. Thirdly, we have investigated the principal factors which have an effect on knowledge sharing. Some topics in this context are value of knowledge, quality of knowledge, the perception of ?knowledge is power?, reward mechanisms, knowledge sharing opportunities, organizational and cultural distances. Afterwards, the knowledge sharing unwillingness was tried to understand on the game theory basis. At the end of this section, ways to improve the willingness of knowledge sharing are examined. For example, appreciating workers, creating a shared enemy, passion sharing, social exchange theory, dynamic communication and cooperation, and clash management.In this research, ?Purposive Sampling? methodology was preferred. For this aim, in the data collection section we have interviewed 18 IT professionals, about the knowledge sharing unwillingness and related topics. We have tried to understand individual opinions and motivations of IT professionals about knowledge sharing. At the end of the data analysis in this research, we perceived that individual ?knowledge? definitions designate professional approaches to knowledge sharing issues. Some professionals who perceive ?knowledge? as ?explicit knowledge? suggest that ?knowledge must be shared?. But, some other professionals who perceive ?knowledge? as ?tacit knowledge? imply that ?Nobody can be forced to share his/her knowledge?. As a final conclusion, it can be said that this research brings up importance of knowledge sharing unwillingness of professionals and its influences in the business life and organizations.Key Words: Knowledge, Knowledge Sharing, Knowledge Sharing Unwillingness.
Collections