Amasya İli Merkez İlçede seçilmiş bir kırsal toplumda modernleşme açısından tarımsal yeniliklerin yayılmasını ve benimsenip uygulanmasını etkileyen sosyo-ekonomik faktörler üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
116 7. ÖZET Amasya^da seçilmiş bir köyde tarım isletmelerinde ileri tarım tekniklerinin yayılması ve benimsenmesiyle ilgili özel likleri araştıran bu çalışmada onyedi ayrı tarımsal yeniliğin benimsenme düzeyi benimsenme süreciyle ilgili özellikler, benimsenip uygulanmasında etkili olan bilgi kanalları, benim seme, davranışını etkilemesi olası faktörler khi kare yönte miyle değerlendirilmiştir» Değerlendirmede Amasya merkez ilçeyi temsil edebilecek bir köy amaçlı olarak seçilmiş, köyden tamsayım ile belirle nen toplam 85 deneğe ait bilgiler araştırmaya orjinal veri kaynağı olmuştur. Tarımsal yenilikleri benimseyip uygulayan ların ortak özelliklerinin saptanmasında, veriler farklı yenilikçilik düzeyindeki çiftçiler bazında alınarak analiz edilmiştir. özet olarak araştırmanın bulguları ise aşağıdaki gibi dir. Tarımsal yeniliklerin benimsenme oranı yeniliklerin özellikleri itibari ile değişmekle birlikte yenilikçilik dü zeyi ile birlikte artış göstermiştir. Kimyasal gübreleme zi rai mücadele, münavebe, hibrit sebze tohumu, kesif yem ve su ni tohumlama tekniklerinin uygulanma oranı diğer yeniliklere nazaran yüksektir. Yeniliklerin yayılma hızıda yenilikçilik düzeyi ile artış göstermiştir. Çiftçilerin %88. IS'smın ele alınan tarımsal yeniliklerden haberi vardır. En az duyulan yenilik yüksek verimli buğday çeşitlerinden kırkpınar 79 ol muştur. Yeniklerden haberdar olma oramda yenilikçilik grup ları düzeyiyle birlikte bir artış göstermiştir.117 Çiftçilerin çoğunluğu tarımsal yeniliklerden komşu ve çevre kanallarının yardımıyla haberdar olmuşlardır. İkinci önemli bilgi kanalı yayım elemanı olurken, üçüncü önemli bil gi kanalı kitle iletişim araçları olmuştur» Ancak yenilikçi lik düzeyiyle birlikte örgütsüz kanalların payı azalırken, Örgütlü bilgi kanallarının payı yükselmiştir» Tarımsal yeni likleri uygulama aşamasında karar vermede çiftçiler örgütsüz kanallardan etkilenmişlerdir» Ancak az da olsa örgütlü kanal ların etkisi yenilikçilik düzeyiyle birlikte bir artış gös termiştir. Tarımsal yenilikleri benimseyenlerin °Â 95. 28 f i bu yeniliklerden memnun olduklarını ifade etmişlerdir. Tarımsal yenilikleri benimsememiş çiftçilerin %75»7i'inin bu yenilik lerden haberi vardır» Tarımsal yenilikleri benimsemeyen çift çilerin bu yeniliklerle igilenme ve bilgi toplama oranı yeni likçilik düzeyiyle birlikte artmaktadır» Tarımsal yenilikleri benimsemeyen çiftçilerin %73.36'sı yenilikleri yararlı bul duklarını ifade etmişlerdir. Yine benimsememiş çiftçilerin %15.3S'i bu yenilikleri daha önceden denemişlerdir. Tarımsal yeniliklerin genelde red edilme nedenleri arazi yetersizliği, yenilik hakkında yeterli bilginin olmayışı, yeniliğin masraflı olması ve bazı yeniliklerin günah kabul edil mes i d i r. Tarımsal yeniliklerin çiftçiler tarafından benimsenip uygulanmasını etkileyen sosyo, ekonomik yapı ile ilgili fak törler incelendiğinde su bulgular elde edilmiştir. İsletme büyüklüğü, tarımsal ürünlerin yıllık satış tuta rı ile tarımsal yeniliklerin uygulanma seviyesi arasında118 olumlu yönde kuvvetli bir ilişki bulunmuştur» Parsel sayısı, tarım ve tarım dışı gelir kaynaklarına sahip olmanın tarım sal yenilikleri uygulama düzeyini önemli derecede artırıcı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür» İncelenen üreticilerin yası* mesleki tecrübesi, sahip oldukları aile sekli, ailelerindeki otorite paterni ve aile genişliklerinin, tarımsal yenilikleri uygulama seviyesini artırıcı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Çiftçilerin yasama standardı, eğitim düzeyi, sosyal katılım dereceleri, dıs kültüre açılım düzeyi, kitle haberleşme araçları kullalanımı seviyesi (radyo* televizyon), empati yeteneği ve basarı motivasyonu gibi faktörlerin tarımsal yeniliklerin uygulanma düzeyini artırdığı tesbit edilmiştir Çiftçilerin yayımcılarla Amasya'da görüşme sıklığı ile tarımsal yenilikleri uygulama düzeyi arasında bir ilişkinin olduğu tesbit edilirken çiftçilerin yayımcılarla köyde görüşme durumuyla tarımsal yenilikleri uygulama arasında ilişki bulunamamıştır» 113 SUMMARY In this study, it is investigated that the pecularity about the adoption of innovations agricultural technology in the agricultural sector of a village in Amasya. The level of adoption about seventeen different agricultural innovation, the pecularity about the adoption process, the means of knowledge which a.re effective ways in applying them are evaluated with the method of chise square. In the evaluation a village which is represented the center town of Amasya is selected and the knowledge about the total 85 subject which is determined with counting all them is the original datum source. In determining the common pecularities of people who applies and adjust to the agricultural innovations, datum taken from farmers who are different levels of innovation is analyzed» In summary the results of the study are as follows. Although the ratio of adoption in agricultural innovat ions changes in relation to the pecularity of innovation it is showed an increasing in relation to the level of movations The ratio of applying the techniques about the chemical fertilize, rotation, the agricultural struggle, dense feed, artificnal insemination, vegetable seed is higher than the other innovations. The speed of spreading of innovation has been increasing in relation to the level of innovation.120 The 88.16 percent of the farmers have known the agricul tural innovations The innovation which is heard the least is Kirkpmar 73 which is one of the wheat varieties with the higher productivity. The ratio of knowing about the innova tions has increased with the level of innovations groups. Host farmers have known about the agricultural innovati ons with the mediation of their neighbours and their environ ments. The second important means of knowledge is the press and the third one is the means of mass media. But with the level of innovations while the portion of unorganised i nc re- sing. In decision to applying the agricultural innovations farmers have influenced the unorganized means. But the effec- tion of organised means has increased with the level of innovations. The 95.28 percent farmers who adjust to agricul tural innovations express that they have been pleased the innovations The 75.71 percent of farmers who don't adjust to these innovations have known them. The ratio of their interest has increased in relation to the level of innovations. The 70.36 percent of these farmers have told that they have accepted the advantages of these innovations» And again the 15.38 percent of them had tested these innovations previously. In general the reasons of refusing the agricultural innovations -are the insufficient land, the lack of sufficient knowledge about innovations, being expensive of innovations, accepting some innovations as a sin.121 The factors about social and economic condition which are effected adoption of inovations the agricultural innova tions one examined and the results 3.re as follows? The strong tie with a positive way has found between the annual sellign price of the agricultural production, the sise of enter price, and the level of adoption the agricultural innovations» There has been a weak influence among the number of parcel, to become the owner of the income sources both in agriculture and out of agriculture, the level of adoption the agricultural innovations. There has not been a strong influence among the level of adoption the agricultural innovations and the producer's the pattern of authority in the family, the size of family It is determined that there has been a relation among the living standart of the farmers, the level of education, the degree of social participating, the level of joining the other cultures, the level of using the means of mess media (Radio, Television), the capability of empathy, the modivati- on of success and the level of adoption agricultural innovations» It is determined that there has been a relation between the level of adoption agricultural innovations and the frequency of the farmer's meeting with the publisher in Amasya but there has not been a relation between their adoption the innovations and their meeting with the publisher in the village»
Collections