İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında görülen kurucu yanlışlıklarının sezdirilmesi ve cümlelerin doğru kuruluşlarının kavratılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 60 ilköğretim 8. sınıf öğrencisinin yazılı anlatım becerileri kurucu yanlışlıklarından kaynaklanan anlatım bozukluğu açısından değerlendirilmiştir. Kurucu yanlışlıklarıyla beraber diğer anlatım bozukluklarına da yer verilmiştir.Araştırmada öğrencilerden kendilerine verilen ?Hiç kimse başarı merdivenine elleri cebinde tırmanmamıştır.? sözüyle ilgili kompozisyon yazmaları istenmiştir. Yazılan kompozisyonlarda öğrencilerin kurdukları cümleler anlatım bozuklukları açısından incelenmiş, yanlış cümlelerin doğru kuruluşları gösterilmiştir.Çalışmada öğrencilerin toplam 1300 cümle kullandığı belirlenmiştir. Bu durumda öğrenci başına ortalama 21,6 cümle düşmektedir. Bu cümlelerin %12,9'u ( 168 ) isim cümlesi, %84,3'ü ( 1096 ) fiil cümlesi, %39,3'ü ( 512 ) basit, %57,8'i ( 752 ) birleşik, %5'i ( 65 ) sıralı, %9,2'si (120) bağlı, %2,7'si ( 36 ) eksiltili cümledir.Öğrencilerin yazmış oldukları cümleler, 15 farklı anlatım bozukluğu bakımından değerlendirilmiş ve cümlelerde 316 anlatım bozukluğu tespit edilmiştir. Bu anlatım bozukluklarının 132'si kurucu yanlışlığından, 57'si sözcük grubu yanlışlığından, 38'i sözcüğün yanlış anlamda kullanılmasından, 21'i sözdiziminde sıra yanlışlığından, 20'si yinelemeden, 15'i fazlalıktan, 9'u argo ifade ve yerel dil kullanımından, 8'i bozuk anlatımdan, 5'i fiilimsi yanlışlığından, 4'ü eksiklikten, 4'ü mantıksal tutarsızlıktan ve 3'ü de anlam belirsizliğinden kaynaklanmaktadır.Çalışmada elde edilen bulgular ışığında, öğrencilerin yazılı anlatımlarında görülen başta kurucu yanlışlıkları olmak üzere diğer anlatım bozukluklarının giderilmesine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Yazılı anlatım, cümle, kurucu, anlatım bozukluğu. In this research, the written expression skills of 60 grade students are evaluated from the point of expression defect which stems from constitutional mistakes. Other expression defects also take part together with constitutional mistakes.In the research, students are asked to write an essay about the sentence `No one can climb the success steps easily.? The written sentences of essays are examined regards to expression defects, and the correct constructions of the wrong sentences are shown.In the work, it is noticed that the students used 1300 sentences in total. In this situation, each student used 21,6sentences. These sentences consist of %12,9 noun phrases, %84,3 verb phrases, %39,3 simple phrases, %57,8 compound phrases %5 sequential phrases, %9,2 subordinate phrases, % 27 reduction phrases.The phrases that the students wrote are evaluated from the point of 15 different expression defects and 316 expression defects are found. These expression defects stem from 132 constitutional mistakes, 57 words group mistakes, 38 using the word in wrong meaning, 21 wrong word sequence, 20 repetition 15 unnecessary words, 9 slang and local words, 8 wrong expressions, 5 verb mistakes 4 absent words 4 non sense words 3 meaning ambiguity.With the help of the data of the work, a variety of proposals are given for a-overcoming the problem of expression defects and other constitutional mistakes which are seen in the written expressions of the students.Key Words: Written, expression, phrase, constitutional, expression defects.
Collections