Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıf içi uyguladıkları öğretim stratejileri ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim programında önemli bir yere sahip olan ve birden fazla disiplini içeren sosyal bilgiler dersinin yürütücüsü sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıf içi uyguladıkları öğretim stratejileri ile ilişkisini incelemektir. Bu çerçevede sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve sınıf içi uyguladıkları öğretim stratejilerine yer verme düzeylerinin belirlenmesi, daha sonrada bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ve Erzincan' da görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Gönüllülük esasına göre İstanbul'da 221, Erzincan'da ise 89 olmak üzere toplam 310 sosyal bilgiler öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Schommer'in (1998) geliştirdiği ve Karhan (2007) tarafından Türk dili ve kültürüne uyarlaması yapılan ?Epistemolojik İnanç Ölçeği? ile Şahin (2004) tarafından geliştirilen ?Öğretim Stratejileri Ölçeği? kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 17. Paketi kullanılmıştır. Bulgularımıza göre; Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının hem sofistike hem de geleneksel yanları olmakla birlikte sofistike yönü daha belirgindir. Farklı değişkenler açısından bakıldığında ise 10 yıldan az kıdeme sahip eğitim fakültesi mezunu sosyal bilgiler öğretmenleri 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip sosyal bilgiler öğretmenlerine göre daha sofistike epistemolojik inançlara sahiptirler. Erzincan'da görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin İstanbul'da görev yapanlara göre daha sofistike inançlara sahip oldukları, İstanbul'dakilerin ise sınıf içi öğretim stratejilerini daha çok kullandıkları saptanmıştır. Öğretim stratejileri açısından bakıldığında ise ise eğitim fakültesi mezunu olmayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin, eğitim fakültesi mezunu olanlara göre sınıf içi öğretim stratejilerine daha çok yer verdikleri ve 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip sosyal bilgiler öğretmenlerinin ise 10 yıldan az kıdeme sahip olanlara göre öğretim stratejilerine daha çok yer verdikleri saptanmıştır. The aim of this study is to investigate the relations between epistemological beliefs of social sciences teachers who have an important place in Turkish education system and the teachers? classroom teaching strategies. Therefore, social sciences teachers? epistemological beliefs and the level of the teachers? implementing teaching strategies in the classroom were determined. Then, those were examined according to some variables such as the duration of experience, gender and graduated institution. The participants of the study are social sciences teachers working in İstanbul and Erzincan. Voluntarily selected 310 social sciences teachers, 221 of whom are working in İstanbul and 89 of whom are in Erzincan, were participated in the study. In the data collection process, ?Epistemological Beliefs Scale? developed by Schommer (1998) and adapted to Turkish language and culture by Karhan (2007), and ?Teaching Strategies Scale? developed by Şahin (2004) were used in the study. The data were analyzed with statistical program SPSS 17. According to the results, social sciences teachers? epistemological beliefs included both sophisticated and traditional aspects, but sophisticated aspect was more noticeable. When examined according to different variations, the teachers having 10 years or less duration of experience had more sophisticated epistemological beliefs than the teachers having 21 years or more duration of experience. The teachers working in Erzincan had more sophisticated epistemological beliefs than the teachers working in İstanbul. However, the teachers working in İstanbul adopted more teaching strategies in the class compared to the others. When looked trough from the viewpoint of teaching strategies, it was determined that the teachers who graduated from the faculty of education used more teaching strategies compared to the teachers who did not graduated from the faculty of education. In addition, it was found that the teachers having 21 years or more duration of experience used more teaching strategies in the class compared to the teachers having 10 years or less duration of experience.Key Words: Epistemology, Epistemological Belief, Social Sciences Teachers, Teaching Strategies
Collections