Taşımalı eğitim nedeniyle kapatılan okulların durumları ve sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; taşımalı eğitim modeline geçilmesi sonucu boşalan okul binalarının, arsa ve lojmanlarının durumlarım saptamak ve köy halkının ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirilme derecelerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Aynı zamanda okulun ve öğretmenin köy yaşamı üzerine etkileri ve köy halkının taşımalı eğitim ile ilgili görüşleri de belirlenmiştir. Araştırma tarama modeli ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Çanakkale İli'nde, taşımalı ilköğretim kapsamına alınmış köylerdeki muhtar ve azalar oluşturmaktadır. Sosyo-ekonomik durumlarına göre belirlenen 5 ilçenin örnekleme alınan 30 köyünde, toplam 25 muhtar ve 94 azaya ulaşılabilmiştir. Çalışmada veriler, muhtar ve azalardan görüşme metodu kullanılarak toplanmıştır. Her ne kadar görüşme formları düzenlenip kullanıldıysa da, sohbet esnasında dile getirilenler de dikkate alınmıştır. Görüşme formu ile 3 ana grup bilgi toplanmıştır. Bunlar; görüşülen muhtar ve azalara ait kişisel bilgiler, köyle ilgili okul, eğitim ve taşıma konularına ait bilgiler ve okul taşınmazlarının değerlendirilme ile mevcut durumunu ortaya koyan envanterdir. Toplanan veriler bilgisayarda Minitab programı kullanılarak çözümlenmiştir. Kişisel bilgilerin frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları incelenmiştir. Köyle ilgili okul, eğitim ve taşıma konularına ait, 15 tablo halinde sunulan verilerde, frekans ve yüzde dağılımlara ilaveten; aritmetik ortalamalar (^, %' ) ile standart sapma (S) değerleri hesaplanmıştır. İki grup (muhtar ve azalar) görüşleri arasındaki farklılığın %95 güven sınırları içinde anlamlılığı, t testi ile incelenmiştir. Çıkarılan envanter ile araştırma kapsamındaki köylerde boşalan okula ait taşınmazların mevcut durumları ile değerlendirilme durumları ortaya konmuştur. Bu çalışmada görüşülen muhtar ve azalardan elde edilen bulgular sonucunda; köy insanının eğitiminde ve yaşamında okulun ve öğretmenin beklentileri karşılayamadığı, boşalan okul binalarının etkin kullanamayarak atıl bırakıldığı, istisnai sorunlar dışında genel olarak taşımalı eğitim konusuna11 sıcak bakıldığı, taşımalı eğitim ile öğrencilerin daha nitelikli eğitime kavuştukları görüşünün hakim olduğu kanaatine varılmıştır. The research presented in this study was carried out with the aim of establishing to what extent the transition to a centralised education model had resulted in vacant school buildings, to evaluate the state of the now- unoccupied land and lodgements and to determine the real needs of the people living in the villages affected by the new system. At the same time, the study covers the effect of this on school life and teachers in the village and the villager's views concerning centralised education. The research used the scanning model and took place in the province of Çanakkale, constituting interviews with the muhtar (head man) and committee members of 30 villages connected to five townships included under the new system, of whom, depending on their socio-economic circumstances, a total of 25 muhtars and 94 committee members were able to be reached for their comments. The data in the study was gathered via these interviews in which pre-prepared questions on a form were asked; in addition, any other opinions on this subject that arose during the conversations were noted. The questions on the interview form were arranged under three main headings; personal details of the muhtar and committee members interviewed, topics relating to the school, education and transportation and an itemising and assessment covering the current situation of schools not participating in the centralised model. The data gathered was processed on a computer using the Minitab programme. The frequency (f) and percentage (%) of information given by the interviewees was examined. The data is here presented in the form of IS tables covering village schools, education and transportation. From these, by adding frequency and percentage distribution, the mathematical average (J?, %) with standard deviation (S) values were arrived at. Differences between the muhtars and committee members in interviews were analysed and found to be within limits which had 95% accuracy, after t-test examination. The listing that emerged highlighted and assessed the current situation of villages havingIV vacant schools compared with that of non-participating villages. Findings that emerged from this study were; that expectations of the villagers and teachers concerning education in the village were not satisfied, that the vacated school buildings were unutilised and left idle, and that, in general, apart from exceptional problems, centralised schooling was looked upon favourably though a higher quality education for pupils was awaited.
Collections