21. yüzyıl resminde doğa kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. Yüzyıl Resminde Doğa Kavramı adlı bu çalışmada, özellikle doğaya bakıştakırılma noktalarından biri olan Romantizm'den başlayarak günümüze kadar olan süreçtedoğa-insan ilişkisindeki değişim ve dönüşüm akımlar, sanatçı ve eser örnekleri üzerindenirdelenmek istenmiştir.İlk olarak Aydınlanma Çağı ve Sanayi Devrimi sonrası değişen düşünce ve hayatbiçimleri incelenmiştir. Bu değişimlerin sanattaki yansımalarını saptamak içinModernizme evrilen süreç ele alınmış ve özellikle Romantizm akımına odaklanılarakakımın resimdeki karşılıkları gösterilmek istenmiştir. Bununla birlikte bu bölümde 20.Yüzyılın başındaki gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan birçok yeni fikir ve yaklaşımındoğaya bakış açısı yine o dönemin metinleri ışığında ele alınmaya çalışılmıştır.Romantizm'in doğaya bakışı ve insanın onun karşısındaki çaresizliği özellikle 20.yüzyılın ortalarına geldiğinde artık değişmiş ve insan genel olarak çaresizlik duygusundankurtulmuş ve doğanın aleyhine olabilecek uygulamaların yaratıcısı haline gelmiştir. Ancakbununla birlikte özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrasında doğaya dair kaygıların dabelirmeye başladığı görülür. Bu bağlamda sanat-doğa ilişkisinin irdelendiği kimi akımlarve çalışmalar ortaya çıkmaya başlamıştır. 1960'lardan sonra ise sanat-sermaye-doğailişkisinin paradoksal bir şekilde ele alınması söz konusu olmuştur. Özellikle budönemden sonra gelişen kültür endüstrisi ve küreselleşme olgusunun bu değişimsürecindeki yansımaları ikinci bölümde irdelenmiştir.İlk iki bölümde incelenen yüzyılların -daha ilk on beş yılı yaşanmakta olan- 21.Yüzyıla etkisi ve yansımaları kaçınılmazdır. Ancak diğer yüzyıllardan farklı olarak buyüzyılın başından itibaren doğaya hatta dünyanın geleceğine dair kaygıların giderek dahaçok arttığı görülmektedir. Küresel bağlamda yaşanan ekolojik tahribatların beraberindedoğaya karşı artan bir duyarlılık getirmesi kaçınılmazdır. İşte üçüncü bölümde yaşanan butahribata karşı duyarlılık ve eleştirel bir dil geliştirmiş sanatçı ve eser örnekleri plastik vekavramsal boyutlarıyla ele alınmıştır. Son bölümde ise uygulama çalışmalarındaki doğakavramı açıklanmıştır.Anahtar Kelimeler: Doğa, peyzaj, resim, romantizm, modernizm, küreselleşme, çağdaşsanat In this work called `The Concept of Nature in the 21st. Century Painting` the aimwas to portray the alteration and transformation of the nature-man relationship, which isespecially one of the breaking points in viewing nature, by means of movements, artistsand works that have left a mark on the timeframe between Romanticism and today.The work has firstly construed the changing styles of thought and life following theAge of Enlightenment and the Industrial Revolution. In order to determine how thesechanges have been reflected on art, the process which has evolved into modernism hasbeen tackled and, in an attempt to put forward the contradictions which the Romanticmovement has led in the art of painting, the work has particularly honed in on thismovement. Nevertheless, this section also tries to deal with the developments witnessed inthe beginning of the 20th. Century and the different viewpoints which have risen as a resultof the new ideas and approaches emerging in parallel with these developments in the lightof various texts written during the period.Romanticism's look at nature and man's despair in the face of it has eventuallychanged especially by the middle of the 20th. Century. Mankind has, in general, madeaway with his despair and become the originator of practices that could work againstnature. However, especially after the end of World War II, an upward trend begins toappear in concerns dealing with nature. In this context, new movements and worksdepicting the art-nature relationship have gradually started to emerge. Whereas after 1960sthe relation between art-capital and nature has been handled rather paradoxically. How thephenomena of cultural industry and globalisation, particularly emerging as a consequenceof this period, has been reflected on this transformation process is depicted in the secondpart of the work.The centuries which have been examined in the first two parts of this work willinevitably leave its effects and reflections on the 21st. Century-whose first fifteen yearshave only been left behind. However, concerns about nature and even about the planet'sfuture seem to be increasing more and more since the beginnings of this century. Thus, it'snot surprising that this global environmental destruction will inevitably result in an evergrowing trend of sensitivity towards nature. The third part of this work deals with artists iiiwho have developed a sensitivity and taken a critical approach as a response against thisdestruction and gives a conceptual as well as plastic description of their work.Finally, in the last section the concept of nature in applied works is explained.Key Words: Nature, landscape, painting, romanticism, modernism, globalisation,contemporary art
Collections