Between tradition and liberalism: Identity crises in Henry James`s `the ambassadors` and Halide Edib Adivar`s `The Clown and His Daughter`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin temel amacı yirminci yüzyılın basında yasamıs olan iki önemli romancıyı TheAmbassadors (1903) ve The Clown and His Daughter (1935) adlı yarı-otobiyografik basyapıtromanlarında kültürel kimlik olgusu ile ilgilenirken farklı ve ortak yönleriyle ele almaktır.Amerikalı Henry James ve Türk Halide Edib Adıvar dogmatik olmayan egitim geçmisleri vegöçebe hayatı olan iki romancıdır. Birisi Amerika ve atalarının geldigi Avrupa, digeri isemodern Avrupa ve geleneksel Türk kültürü arasında gidip gelir. Her iki romandaki anakarakterlerin sahip oldugu ikilik yazarların ikilemini yansıtır. ki romandaki Avrupa'nıntemsili ve karakterlerin tutumu dogaları geregi süphesiz farklıdır.Bu çalısma, ana karakterlerin, çatısan güçler karsısındaki tutumları açısından romancılarınönerdikleri çözümlerin, romancılardaki diger bir farklılık olarak ortaya çıkısını inceler. Tıpkıkendisi gibi James'in kahramanı da bir senteze ulasmayı basarır, ancak Adıvar ve kahramanıkendilerine salt bir kültürde yer bulmak için sürekli çabalarlar. Kültürel melezliginderecesindeki farklılık yazarların kendilerinin ve ülkelerinin pozisyonlarındankaynaklanmaktadır ki bu da her iki romancının krizleriyle yakından ilintilidir. Dogu-Batıproblemi Adıvar'ı, kendini iki Batı kültürünün arasında konumlandırmaya çalısan James'insahsi sıkıntısından, çok daha karmasık bir krize sokmustur. Bu nedenle Adıvar sosyo-politikkonularla ugrasırken, James, modernist akımın öncüsü olarak kisisel problemlereyogunlasmıstır. Atlantik'in iki karsı yakasındaki bu iki edebi karakterin incelenmesi, kaynagıne olursa olsun kimlik krizine bakıs açımızı genisletecektir.Yirminci yüzyılın basında melez kimliklerin öncüleri olan iki romancının, kültürelkimliklerine aidiyetlerini yeniden insa ederek uyum kazanma çabaları, yakındanirdelenecektir. Bu baglamda Avrupa her iki tarafında bulunan iki ülke için bir ilham kaynagıolmasından dolayı bu çalısmanın merkezinde olacaktır. The central concern of this thesis is to explore the different and common ways in which twomajor novelists, who lived at the turn of the twentieth century, tackled the issue of culturalidentity in their semi-autobiographical masterpiece novels, The Ambassadors (1903) and TheClown and His Daughter (1935). American Henry James and Turkish Halide Edib Adıvar areauthors with unorthodox educational backgrounds and migrant lives. One is torn betweenAmerica and ancestral Europe, the other oscillates between modern European and traditionalTurkish culture. The duality of their main characters in both novels reflects the authors? owndilemmas. The representations of Europe and the responses of the characters in the two novelsare no doubt quite different as the nature of the two cases differs.This study traces how the resolutions suggested by the novelists present another point ofdivergence between the two in that their main characters respond differently to conflictingforces. James?s protagonist, like the author himself, is able to achieve a synthesis whereasAdıvar?s protagonist, like the author, struggles continuously to place herself in one culture. Iargue that the difference in degrees of cultural hybridity has its roots in the novelists? ownpositions as well as their countries?, which are directly related to the nature of each novelist?scrisis. The problem of East versus West engulfed Adıvar in a more problematic crisis thanJames?s individual trouble in situating himself between two Western cultures. That is whyJames explored personal problems (as a forerunner of the modernist movement) while Adıvarworked with socio-political issues. An analysis of these two literary figures from oppositesides of the Atlantic will enhance our assessment of identity crisis regardless of its origin.The two novelists as the forerunners of hybrid identities at the turn of the twentieth centurywill be investigated with close attention to their attempts to achieve harmony byde/reconstructing their sense of belongings to their cultural heritage. In this respect, Europe isthe focus of this study as an inspiration for the countries on its opposing sides.
Collections