Sağlıklı yaşam konusunda Tıp Fakültesi öğrencilerinin davranışları, tıp eğitimi ile etkileşimi ve ilgili etmenler: (Bülent Ecevit Üniversitesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Çalışmanın amacı tıp fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışları ve bunu etkileyen demografik özellikleri saptamaktır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemi Bülent Ecevit Üniversitesin Tıp Fakültesi'nde öğrenim gören birinci, üçüncü ve altıncı sınıflarda bulunan 338 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, bir sosyodemografik anket formu ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları SYBDÖ-II ile toplandı.Bulgular: Çalışmada toplamda katılımcı sayısı 338 olup birinci sınıfa giden öğrenci sayısı 140 (%41,4) üçüncü sınıfa giden öğrenci sayısı 111(%32,8) altıncı sınıfa giden öğrenci sayısı ise 87 (%25,7)idi. Katılımcıların 137'si (%40,5) erkek, 201 (%59,5) kadındır. Toplam SYBDÖ skorunda ve tüm alt kategorilerde sınıflar arasında ilişki değerlendirildi. Sınıflardaki ilişkiye bakıldığında sağlık sorumluluğu ve stres yönetimi anlamlı fark görüldü.6. sınıfta diğer sınıflara göre daha düşük saptandı. Yine toplam ölçek puanı son sınıf öğrencilerde daha düşük bulundu. Tüm alt ölçeklere bakıldığında en düşük puan fiziksel aktivite (sınıfların puanları sırasıyla; 17 ±4,2, 17,3 ±4,5, 16,6 ±5,3) en yüksek ise kendini gerçekleştirme (manevi gelişim) saptandı (sınıfların puanları sırasıyla; 25,1 ±4,2, 25,5 ±3,8, 25,5 ±4,6). SYBDÖ skorlarında; öğrencilerin sınıfları, spor yapma durumu, doğum yeri, yaşadığı yer ve sağlık durum algısı konularında anlamlı fark görüldü. Bulgulara göre son sınıf öğrencilerinde sağlıklı yaşam davranışları ölçek puanın düşük olması düşündürücüydü.Sonuç: Geleceğin hekim adayları sağlıklı yaşam davranışları konusunda, sağlığı geliştirme davranışlarının düzeyinin arttırılması için teşvik edilmelidir. Purpose: The purpose of the study is to identify healthy life behaviors of the students studying at the faculty of medicine and demographical factors affecting this issue.Material and Method: Sample for the study includes 338 students of first, third and sixth year, who study at the faculty of medicine at Bülent Ecevit University. Data was collected by socio-demographic survey form and health life style behaviors HLBS-II. Findings: Total participant number for the study is 334. Number of first-year students is 140 (41.4%), number of third-year students is 111 (32.8%) and number of sixth-year students is 87 (25.7%). The study includes 137 (40.5%) male and 201 (59.5%) female participants. Relationship between different years was evaluated for total HLBS-II score and all subcategories. After the relationship between different years is analyzed, significant difference was identified in health responsibility and stress management. It was identified that the values are lower with 6th-year students. Total scale score was also found lower with 6th-year students. As for all sub-scales, physical activity had the lowest score (the scores by the years of the students respectively; 17 ±4,2, 17,3 ±4,5, 16,6 ±5,3 ) and self-realization (moral development) had the highest score (the scores by the years of the students respectively; 25,1 ±4,2, 25,5 ±3,8, 25,5 ±4,6). In HLBS-II scores; significant differences were found between the students' years, sport status, place of birth, residence place and perception on health status. According to the findings, it was interesting that 6th year students had low score on healthy life behavior scale.Result: Physicians of the future should be encouraged to increase the level of their behaviors for health improvement, in relation to healthy life behaviors.
Collections