Ortaöğretim rehberlik programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETKurum:BEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim DalıTez Başlığı:Ortaöğretim Rehberlik Programının Öğrenci Görüşlerine Göre DeğerlendirilmesiTez Yazarı:Muharrem ÇivicioğluTez Danışmanı :Doç. Dr. Ali ArslanTez Türü, Yılı:Yüksek LisansSayfa Adedi:137 Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim rehberlik programının etkililik düzeyine ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemeye çalışmak ve bu görüşleri öğrencilerin cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve okulda rehber öğretmen olup olmadığına göre değişip değişmediğini tespit etmektir. Bu araştırmada genel tarama modellerinden nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 öğretim yılında Zonguldak merkez ilçedeki 18 ortaöğretim okulunda öğrenim gören 9506 öğrenci; örneklemi ise bu öğrenciler içinden 1301'i oluşturmuştur. Araştırmada okul rehberlik programı değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Ölçek iki formdan oluşmaktadır. Birinci form 5 maddeden oluşan kişisel bilgiler, ikinci formda ise ölçek maddeleri yer almaktadır. Ölçek 5 alt boyuttan ve toplam 35 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, bağımsız gruplar için t- testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğrenciler ortaöğretim rehberlik programını kısmen etkili bulmaktadırlar. Kız öğrenciler eğitsel ve kişisel rehberlik hizmetlerini erkek öğrencilere göre daha yararlı bulmaktadırlar. Anadolu Lisesi öğrencileri diğer lise öğrencilerine göre, uygulanan rehberlik programını daha yararlı bulmaktadırlar. Sınıf düzeyine göre 9. sınıf öğrencileri uygulanan rehberlik programını diğer sınıf düzeyindeki öğrencilere göre daha yararlı bulmaktadırlar. Ayrıca okullarında rehber öğretmen olan öğrenciler rehberlik programına ilişkin daha olumlu görüş belirtmişlerdir.Anahtar Sözcükler: Rehberlik Programı, Program Değerlendirme, Rehberlik Hizmetleri, Lise Öğrencileri ABSTRACTInstitution:BEÜ Institute of Social Sciences, Department of Curriculum And InstructionTitle:The evaluation of High School Guidance Programmes in terms of Students' OpinionsAuthor:Muharrem ÇİVİCİOĞLUAdviser:Assoc Prof. Ali ARSLANType of Thesis, Year :MSc. Thesis, 2016Total Number of Pages:137The aim of this study is to determine the students' opinions about the effectiveness of the high school guidance programme, and to identify if the students' opinions vary according to gender, type of school, class level, a mother's level of education, a father's level of education and presence of guidance teacher or not.In this study, causal-comparative research design, one of the descriptive researches, was used. The population of this study was consisted of 9506 students studied in 18 high schools in the central district of Zonguldak city; and the sample consisted of 1301 students chosen from the population of the study. In the study, a scale of school guidance programme evaluation was used. The scale was composed of two forms. The first form included personal information, and the second form included the scale items. The scale had 5 sub-dimensions and 35 items. Frequency, percentage, mean, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to analyze the data.According to the results of the study, it was found that the students considered the high school guidance programme partially effective. The female students found educational and personal guidance services more effective in comparison with the approach of the male students. The students studied in the Anatolian high schools found the applied guidance programme more beneficial in comparison with the approach of the students studied in other high schools. According to the class level, 9th grade students found the guidance programme effective more than other levels. In addition, the students provided a guidance counselor in their schools expressed more positivite opinions towards guidance programme.Keywords: Guidance Programme, Curriculum Evaluation, Guidance Services, High School Students.
Collections