İnsan ses renklerinin duygudurum üzerine etkileri
dc.contributor.advisor | Ece, Ahmet Serkan | |
dc.contributor.advisor | Coşkun, Hamit | |
dc.contributor.author | Baydağ, Cemalettin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:18:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:18:11Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-03-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596258 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, farklı insan ses renklerinin bireylerin duygudurumları üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Araştırmanın deseni, son test kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Zonguldak ilindeki bir üniversitenin hazırlık sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 240 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin dinletilen ses renklerine (soprano-alto-tenor-bas) ilişkin duygudurumları,Coşkun ve Gültepe (2014) tarafından geliştirilen 'Duygudurum Ölçeği' ile; dinletilen ses renklerine ilişkin fizyolojik değişimler ise 'Fizyolojik Ölçüm (nabız ölçer)' aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan ses renklerine enstrüman olarak piyano eşliketmiştir. Nitekim piyano'nun duygudurum üzerinde etkisi olup olmadığını saptamak adına ilk olarak 155 kişiye piyanolu ve piyanosuz olmak üzere iki farklı şekilde insan sesinin dinletildiği pilot çalışma yapılmıştır. Pilot çalışmanın sonucunda ana çalışmada öğrencilere piyanolu insan sesi dinletilmiş olup, dağılımın normal olmaması dolayısıyla ses renklerinin ikili karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi, genel karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ayrıca ana çalışmaya ek olarak yapılan fizyolojik ölçüm sonuçlarında ise, pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı ile karşılaştırma gerçekleştirilmiş, sonrasında ise bağımlı örneklemler için t testi ile değişkenler arası korelasyonlara ve t testi sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğrencilerdentoplanan veriler SPSS-25 istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiş olup, ses renklerine ait dalga grafikleri, genlik analizi ve spektrogram analizi Matlab programı aracılığıyla elde edilmiştir.Araştırma sonucunda, öğrencilerin insan ses renklerine ilişkin duygudurumları üzerinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak araştırmaya ait fizyolojik ölçüm aşamasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada, eğitim durumlarına ilişkin öneriler ile gelecekte yapılacak araştırmalara ilişkin önerilere de yer verilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to examine the effects of the different human tone colours on individuals' moods. The research design was determined as quasiexperimental design with test control group. In accordance with this purpose, the workgroup totally consisted of 240 prep students receiving education in preparatory class in 2017-18 academic year at a university in Zonguldak. One hand, the moods of the students related to the tone colours (soprano-alto-tenor-bas) that they listened wasassessed with the 'Mood Scale' developed by Coskun & Gültepe (2014), on the other hand the physiological variations related to the tone colours that they listened was assessed with Physiological Scale (pulsimeter). The piano as a musical instrument play along with the tone colours utilized in the research. Hence, in order to determine whether the piano has any effect on moods or not, firstly a pilot study was conducted on 155 students who listened human voices both with the piano and without the piano. As a result of the pilot study, the students listened human voice along with a piano. In consequence of abnormal distribution, Mann-Whitney U test was used in the paired comparison of the tone colours, and Kruskal Wallis H test was used in overall comparison. Furthermore, in the physiological results of measurement conducted together with the main studycomparison were performed with the Pearson product-moment correlation coefficient, then inter variance correlations were obtained with t test for paired samples and thereby t test results. While the data obtained from students were analysed with SPSS-25 statistical package, the wave graphics coupled with tone colours, amplitude analysis and spectrogram analysis were obtained with Matlab package. At the end of the research, it was acknowledged that there was a significant difference among the moods of the students related to human tone colours. On the other hand, it was determined that there was not a significant difference at the stage of physiological measurement associated with the study. In this study, there are also suggestions with regard to educational status andstudies in the future. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | İnsan ses renklerinin duygudurum üzerine etkileri | |
dc.title.alternative | The effects of the human tone colours on mood | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-03-15 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Human voice | |
dc.subject.ytm | Voice types | |
dc.subject.ytm | Sound charecteristics | |
dc.subject.ytm | Mood | |
dc.subject.ytm | Emotion | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.identifier.yokid | 10195662 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 505494 | |
dc.description.pages | 177 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Eğitimi Bilim Dalı |