Trafik kazalarında fizik ve teknik özelliklerin yaralanma yeri, niteliği ve meslekte kazanma gücü kaybı oranına etkisinin irdelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Trafik kazaları ülkemizde sosyal, ekonomik, hukuki ve tıbbi boyutuyla gündemde olan önemli bir sağlık sorunudur. Trafik kazalarında yaralanmanın ağırlığı ve niteliğini etkileyen faktörlerden emniyet kemeri, airbag gibi teknik özelliklerin birini ve birkaçını irdeleyen kaynaklar mevcut olsa da kazaya ve araca ait dinamik bilgilerin de yaralanmaya etkilerinin incelendiği çalışmalar sınırlıdır. Bu çalışmada, trafik kazasının oluşumuna etki eden çevresel risk faktörlerini ve bizzat trafik kazasına ait özellikleri de alarak, tüm bu etkenlerin, kazazedenin yaralanma yeri, yaralanma tipi ve bunlara bağlı olarak Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranına etkisini incelemeyi amaçladık.Gereç ve Yöntem: Bir trafik kazasında yaralanmış, Ocak 2014 – Eylül 2016 tarihleri arasında trafik kaza sigortası için maluliyet oranının belirlenmesi amacıyla Anabilim Dalımız'a başvurmuş olan vakalardan, belgelerine ulaşılabilen toplam 1135 vaka, araç içi, araç dışı trafik kazası ve motosiklet kazası olarak tasniflenerek çalışmaya alındı. Bu olgular arasından, evrakları içerisinde çalışmamızda değerlendireceğimiz parametreler (bağımlı ve bağıumsız değişkenler) konusunda yeterli bilgiye sahip 713 olguda, kaza anındaki çevresel faktörlerin ve kazaya ait özelliklerin Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı, yaralanma yeri ve tipi ile istatistiki ilişkisi, birebir non-parametik testler ve topyekûn olarak lojistik regresyon analizi kullanılarak incelendi.Bulgular: Araç dışı trafik kazalarında, kazanın mevki ile Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Kaza mevkinin Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını etkileme sırasının otoban > köy-bağlantı-tali yol > şehir içi cadde > ara sokak şeklinde olduğu söylenebilir. Motosiklet kazalarında kişinin konumu ile sekel kalma oranı arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranının motosiklet sürücüsü olmak ile beraber anlamlı olarak arttığı tespit edilmiştir.Araç içi trafik kazalarında, yol durumu, hava durumu ve kaza mevki ile Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Kaza mevkinin Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını etkileme sırasının otoban > köy-bağlantı-tali yol > şehir içi cadde > ara sokak şeklinde olduğu söylenebilir. Ayrıca yine buna göre yolun ıslak olmasının, havanın yağışlı, karlı veya sisli olmasının Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını anlamlı şekilde arttırdığı söylenebilir.Araç içi trafik kazalarında kişinin cinsiyeti, kişinin içinde bulunduğu araç, kişinin araç içindeki konumu ve hava durumu ile Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Lojistik regresyon analizinde Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranının kişinin kadın olması, havanın yağışlı, karlı veya sisli olması ile beraber anlamlı olarak arttığı gözlenmiştir. Ayrıca kişinin içinde bulunduğu aracın Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını etkileme sırası minibüs-otobüs grubu araçlar > kamyon-tır grubu büyük araçlar > binek otomobiller-küçük ticari araçlar olarak, kişinin araç içindeki konumunun Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını etkileme sırası da sürücü yanı ve arkası dışındaki diğer koltuklar > sağ arka > sürücü yanı > sürücü > sol arka > orta arka olarak belirlenmiştir.Tartışma ve Sonuç: Çalışmamız neticesinde çevresel ve kazaya ait bir kısım dinamik faktörlerin yaralanma yerini ve tipini etkilediği ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranını arttırdığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Trafik kazaları, yaralanma yeri, yaralanma tipi, Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Introduction and objectives: Traffic accidents are an important health problem in our country due to social, economic, legal and medical aspects. Although the factors affecting the weight and quality of the injury in traffic accidents are some of the technical features such as safety belts, airbags, and some of them, there are limited studies on the effects of accidental and intermediate dynamic information on injury.In this study, we aimed to investigate the effect of all these factors on the injury location, injury type and body loss rate according to the environmental risk factors affecting the formation of the traffic accident and the characteristics of the traffic accident itself.Materials and Methods: A total of 1135 cases, which can be accessed by documents, were classified and classified as in-vehicle, vehicle-driven traffic accidents and motorcycle accidents in cases where a student was injured in a traffic accident and who applied to our department to determine the permanent impairment rate for traffic accident insurance between January 2014 and September 2016. Of these cases, there are 713 cases with sufficient knowledge about parameters (dependent and non-dependent variables) that we will evaluate in our work within the documents, the environmental factors and accidental characteristics of the accident are the loss of power loss rate in the occupation, the relation with the place and type of injury, Were analyzed by using logistic regression analysis.Results: In the traffic accidents outside the vehicle, a statistically significant relationship was found between the position of the accident and the loss of body power. It can be said that during the period of affecting the loss of body power of the accident site, the highway is in the form of a village-connection-way road, an inner city street, and a street.There was a statistically significant relationship between the position of the person and the sequelae rate in motorcycle accidents. It can be said that the loss of body power increased significantly with motorcycle driver.A statistically significant relationship was found between road loss, road condition, weather and accident position and loss of body power in vehicle traffic accidents. It can be said that during the period of affecting the loss of body power of the accident site, the highway is in the form of a village-connection-way road, an inner city street, and a street. It can also be said that the fact that the road is wet, the weather is rainy, snowy or foggy significantly increases the loss of body strength.There was a statistically significant relationship between the gender of the person, the vehicle in which the person was, the position of the person in the vehicle, the weather and the loss of body strength. In the logistic regression analysis, it was observed that the body loss rate increased significantly with the female being a woman, with the weather being rainy, snowy or foggy. In addition, the order in which the person is affected by the loss of body power of the vehicle is the minibus-bus group vehicles, the truck-truck group big vehicles, the passenger cars-small commercial vehicles, the order in which the person affects the loss of body power in the vehicle position, > Right rear> driver side> drive> left rear> center rear.Discussion and Conclusion: As a result of our study, it was seen that some dynamic factors of environmental and accident affected the location and type of injury and increased the loss of body power.Key Words: road accidents, injury location, injury type, the permanent imapirment rate.
Collections