Günümüzde yeni tekstil baskı teknikleri üzerine bir araştırma ve alternatif tasarımlar
dc.contributor.advisor | Özpulat, Füsun | |
dc.contributor.author | Yildirim, Leyla | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:00:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:00:31Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575822 | |
dc.description.abstract | Değişen teknoloji, endüstrileşme ile özdeş olan tekstil sektörünü de yakından etkilemektedir. İlk makinalaşma neredeyse tekstil otomatizasyonuyla aynı zamanlara denk gelmiştir. Hatta blok baskı yönteminin önceleri yarı mekanize olması, teknik mi, sanat mı sorusunu gündeme getirirken, tekstilin uygulamalı bir dal olması sanat ve tekniği ortak paydada buluşturmuştur. Bugün büyük firmaların tasarıma duyduğu ilgi bu yüzdendir. Günümüzde uygulanan baskı teknikleri ise araştırmaların, tasarımcılara sunduğu kolaylıkları sayesinde bugünkü yerini almıştır. Fakat bunların hiçbiri geleneksel yöntemlerden bağımsız olmamıştır. Bu çalışmada geleneksel yöntemlerden yola çıkılarak, gerek sanatsal gerekse endüstriyel tasarımların ve arayışların yönü saptanmaya çalışılmıştır. Baskı tasarımlarında, postmodernist sürecin etkilerini dolaylı açıdan da olsa görmek mümkündür. Bunun en karekteristik örneği çoğulcu, eklektik yaklaşımdır. Bazen bir modacının kolleksiyonunda tamamen el yapımı tasarımlarla karşılaşılırken bazen çok çeşitli geleneksel tekniklerin fabrikasyon yöntemi ile birlikte uygulanması değişik kumaş örneklerini bizlere sunmaktadır. Geleneksel ve teknik olayların hangi boyutta kesiştiğini ve birbirlerini nasıl etkilediğini iyi bilmek gerekir. Örneğin bir ikat tekniği, direkt olarak uygulamada endüstriyel süreçlerde de denenebilir ya da deseninin yarattığı karakteristik görünüş farklı baskı teknikleriyle elde edilebilir. Bazen işletmeler çok farklı isimlendirmelerle desenlerini piyasaya sürmektedirler. Konuya hakim olmak bir bakıma kavram kargaşasından kurtulmayı sağlayacaktır. Bu amaçla terimleri, teknikleri, geleneksel kumaşları, karekteristik desenleri vs konuyla ilgili tüm kavramları doğru bir yere koymak ve yeni baskı tekniklerini böyle bir ortamda değerlendirmek gerekmektedir. Bu tezin amacı; sanatsal çalışmaların, tekniği de reddetmeden daha bilinçli yapılmasını sağlamak, araştırmacılara yön vererek yeni yüzey arayışlarında yapılabilirlilikleri sorgulamaya çalışmaktır. V | |
dc.description.abstract | Changing technology closely influences the textile sector identified with industrialisation to a great extent. Historically, early mechanisation almost coincided with textile automation. On the other hand, the fact that block printing used to be conducted initially leads us to the question `technique` or `art`? Applied science of textile combines art and technique in a common denominator, which causes leading companies to be interested in designing processes. Currently-used print techniques have evolved to become contemporary thanks to facilities provided for designers by researchers, however none of them is independent of what is called traditional methods. Starting with those traditional methods, this study aims at establishing the evolutionary direction of both artistic designs and industrial processes as well as of the related research. İt is also possible to see even indirectly the influences of post modernist processes and approaches in printing design, the most typical example of which is the pluralistic and eclectic approach. Occasionally, one encounter traditional or hand-made designs in the collection of a fashion designer, while one can well meet different textile patterns produced by mass-production even though they were designed with hand-made approaches in origin. İt is obviously necessary to know in what way traditional and technical processes influence each other and converge in what features. For example, an ikat technique can well be tried in industrial processes in practice rather than in a traditional one, or a typical appearance created by design or pattern spontaneously can be obtained with different printing methods as well. Textile and designing companies introduce their products under various names or brands, therefore it will probably save us from confusion to be aware of the subject matter thoroughly. For this purpose, it seems necessary to correlate the associated terms, techniques, traditional textiles, and characteristic designs and patterns with their corresponding functions, and evaluate the related concepts in the right way using new approaches. VIThis thesis aims at helping those related to artistic works by means of techniques and conscious approaches in a way to lead them in what they wish to do and their search of art and sophisticated methodologies as well. VII | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Günümüzde yeni tekstil baskı teknikleri üzerine bir araştırma ve alternatif tasarımlar | |
dc.title.alternative | A Study on new current textile print techniques and alternative designs | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Tekstil Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | ||
dc.subject.ytm | Fabrics | |
dc.subject.ytm | Textile products | |
dc.subject.ytm | Printing techniques | |
dc.identifier.yokid | 137418 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 130186 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |