Bir meslek kuruluşu olarak ticaret ve sanayi odaları ve tüketicinin korunmasındaki rolleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde sosyal ve demokratik devlet anlayışı bünyesinde çevre ve konut gibi toplumsal içerikli olaylarda olduğu gibi tüketicinin korunması konusunda da Devlet kendini sorumlu ve görevli saymakta, Anayasal bir hak olarak vatandaşının haklarını düzenlemektedir. Herhangi bir husus Anayasal düzeyde bir hak olarak kurulduğunda, hakkın kullanılması ve korunmasıyla ilgili kurum ve kuruluşlarda belirtilir. Tüketicinin korunması için çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında birimler oluşturulmuş ve faaliyetler belirtilmiştir. Bunun haricinde gönüllü örgütlenmelerde mevcuttur. Sivil toplum örgütleri olarak dernek, sendika, vakıf, kooperatif ve Odalar tüketicinin korunması konusunda faaliyetleri vardır. Ancak bunlardan Ticaret ve Sanayi Odaları kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu olarak kabul edilmektedirler. Bu tez çalışmasında Ticaret ve Sanayi Odalarının tüketicinin korunmasındaki yeri araştırılmıştır. Öncelikle Ticaret ve Sanayi Odalarının mevcut yapısı ve Türk yönetim yapısı içindeki yeri, örgütlenme şekli, özellikleri bir bölüm halinde incelenmiştir. Ticaret ve Sanayi Odalarının tarihsel gelişimi, kuruluşu ve görevleri ayrıntılı bir şekilde ikinci bölümde açıklanmaya çalışılmıştır. Tezin üçüncü bölümünde tüketicinin korunmasının tanımlanması, bir hareket ve hak olarak uluslararası düzeyde ve ülkemizde gelişim seyri, tüketici koruma nedenleri, korumaya yönelik ulusal ve uluslararası örgütler işlenmiştir. Ticaret ve Sanayi Odalarının tüketicinin korunmasındaki rolleri ve mevzuatla verilen görevleri bu bölümde işlenmiş, konu İstanbul, İzmir ve Ankara Ticaret Odalarının faaliyetleri ile tamamlanmıştır.Tezin dördüncü bölümü Ticaret ve Sanayi Odalarının tüketicinin korunmasındaki rolü üzerine yapılan alan araştırmasına dayanmaktadır. Tüketicilerle, Ticaret ve Sanayi Odalarının meslek komitesi üyeleri ile yapılan anket sonuçları ve değerlendirme bu bölümde yapılmıştır. m SUMMARY In the context of present time social and democratic state concept, the state considers itself responsible and charged with the protection of consumers, just like in cases of social character as environment and housing, and regulates the rights of citizens as a constitutional right. When any subject matter is instituted as a right in a constitutional level, institutions and organizations related with using and protecting the right, are stated. Units have been established in various public institutions and organizations for the protection of consumers, and the functions have been indicated. There are also volunteer organizations outside of these. As civil public organizations, socities, labor unions, foundations, cooperatives and Chambers, take activities on the protection of consumers. However, from among these, Chambers of Commerce and Industry, are considered as professional organizations in public institutional character. In this thesis, a study was made on the role of Chambers of Commerce and Industry in the protection of Consumers. The thesis studied in one section the structure of Chambers of Commerce and Industry, and their status in the Turkish administrative structure, type of organization and characteristics. Attempts were made to explain in detail in the second section the historical development, organization and function of the Chambers of Commerce and Industry. The third section studied the definition of consumer protection, its course of development as an activity and right in international level and in our country, reasons for protecting consumers, national and international organizations relatedIV with protection. This section covered the roles of Chambers of Commerce and Industry in the protection of consumers, and their functions assigned by the rules and regulations, and the section was completed with the activities of Chambers of Commerce of Istanbul, Izmir and Ankara. The forth section of the thesis is based on the area studies made on the role of Chambers of Commerce and Industry in the protection of consumers. The results of interviews made with consumers, professional committee members of Chambers of Commerce and Industry, and their evaluation was made in this section, and general conclusions and recommendations were reached.
Collections