Sosyal bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin öğrencilerin sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin; sosyal beceri düzeylerine, empatik beceri düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmada ?Solomon Dört Gruplu Araştırma Modeli? kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Kırşehir ili Milli Eğitim Müdürlüğü?ne bağlı Hüsnü M. Özyeğin İlköğretim Okulu 7. sınıfta öğrenim gören toplam 127 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma gruplarının oluşturulmasında seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma modeli gereği çalışma iki deney, iki kontrol grubu ile yürütülmüştür. Bunlardan ilk deney ve kontrol grubu araştırmada kullanılan veri toplama araçlarını ön test ve son test olarak alırken, ikinci deney ve kontrol grubu ise araştırmada kullanılan veri toplama araçlarını sadece son test olarak almışlardır. Böylelikle aynı zamanda ön testin sonuçlar üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığı da araştırılmıştır. Sosyal Bilgiler derslerinde sürdürülen çalışmada deney gruplarında yöntem olarak drama, kontrol gruplarında ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyal Beceri Ölçeği, Empatik Beceri Ölçeği B Formu ve çalışmanın yürütüldüğü iki üniteye ilişkin iki ayrı Akademik Başarı Testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; sosyal beceri bakımından; deney ve kontrol gruplarının son testleri arasında ölçeğin genel puanları, sosyal kurallar alt ölçeği ve beğenilirlik alt ölçeği puanları bakımından deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır. Sosyal açıdan uygun davranmama alt ölçeği puanları bakımından gruplararasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Deney grubunun ön test-son test sonuçları arasında farklılık sosyal beceri genel puanları, sosyal kurallar alt ölçeği ivpuanları ve sosyal açıdan uygun davranmama alt ölçeği puanları açısından son test lehine anlamlı bulunmuştur. Ön test ve son test beğenilirlik alt ölçeği puanları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Empatik beceri bakımından; deney ve kontrol gruplarının son testleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır. Deney grubunun ön test-son test sonuçları arasında son test lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır. Akademik Başarı bakımından; deney ve kontrol gruplarının son testleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır. Deney grubunun ön test-son test sonuçları arasında son test lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır.Öğrencilerin sosyal becerileri, empatik becerileri ve akademik başarıları cinsiyet değişkenine göre değerlendirildiğinde ise; deney grubunda; sosyal beceri için kızlar ve erkekler arasında sosyal beceri ölçeği genel puanı, sosyal kurallar alt ölçeği puanı ve beğenilirlik alt ölçeği puanı ve sosyal açıdan uygun davranmama alt ölçeği puanıbakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Empatik Beceri Ölçeği genel puanı bakımından istatistiksel olarak kızlar lehine anlamlı fark tespit edilmiştir.Akademik başarı için kızlar ve erkekler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmemiştir. Kontrol grubunda; kızlar ve erkekler arasında sosyal beceri ölçeği genel puanı, sosyal kurallar alt ölçeği puanı, beğenilirlik alt ölçeği puanı ve ve sosyal açıdan uygun davranmama alt ölçeği puanı bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Empatik Beceri Ölçeği genel puanı bakımından kızlar ve erkekler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmemiştir. Akademik başarı için kızlar ve erkekler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmemiştir.Deney ve kontrol grupları için Sosyal Beceri Ölçeği, Empatik Beceri Ölçeği ile Akademik Başarı Testleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca ön testin yapılmasının sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı bakımından deney ve kontrol gruplarında öğrenme ve duyarlılaşmaya etkisi saptanmamıştır.Anahtar Sözcükler: Sosyal Bilgiler, Sosyal Beceri, Empatik Beceri, Akademik Başarı The purpose of this study is to examine whether the education with drama method in social sciences affects social ability levels, empathic ability levels and academic achievements of 7th graders or not. ?Solomon four-group research model? was used in the research. Work group of the research composes from 127 7th graders in Hüsnü Özyeğin Elementary School associated to the Directorate of National Education of the city of Kırşehir. In creating work groups, appropriate sampling was used. For the model of the research, study was conducted with two experiment and two control groups. While first experiment and control group took data collection tools used in research as the preliminary test and final test, second experiment and control group took them as solely the final test. Thus, at the same time, if the preliminary test had affected the results or not was investigated. In the study conducted in social sciences, the method used in experiment groups was drama, whereas the method used in control groups was traditional education. Data collection tool of the research was Social Ability Scale, Empathic Ability Scale B Form and two different Academic Achievement Tests regarding two units, on the basis of which the study was taken up, was used. According to the research results; the result of an existing significant difference in favor of the experiment group was reached in terms of social ability; in terms of general points of the scale between the final tests of the experiment and control groups and of social rules subscale and likeability subscale points. In terms of social ingeniousness subscale points, no significant difference between groups was reached. Discrepancy between preliminary-final test results of the experiment group was found significant in favor of the final test in terms of social ability general points, social rules subscale vipoints and social ingeniousness subscale points. Difference between preliminary test and final test likeability subscale points was not found significant. In terms of empathic ability, result of an existing significant difference in favor of the experiment group between the final tests of experiment and control groups was reached. Between the preliminary-final test results of the experiment group, the result of there being a significant difference in favor of the final test was reached. In terms of Academic Achievement; between the final tests of experiment and control groups, result of an existing significant difference in favor of the experiment group was gathered. Also the result of an existing significant difference in favor of the final test between preliminaryfinal test results of the experiment group was obtained.When social abilities, empathic abilities and academic achievements of students are evaluated with regard to the gender variable; no statistically significant difference in terms of social ability scale general point, social rules subscale point, likeability subscale point and social ingeniousness subscale point between male and females in the experiment group for social ability was found. Statistically significant difference was also determined in favor of females in terms of empathic ability scale general point. Though, no statistically significant difference between male and females in point of academic achievement was found. In the control group, result of not being a statistically significant difference between female and males in terms of social ability scale general point, social rules subscale point, likeability subscale point and social ingeniousness subscale point was reached. No statistically significant difference between male and females for empathic ability scale general point was found. No statistically significant difference between male and females for academic achievement was determined.No statistically significant relation between Social Ability Scale, Empathic Ability Scale and Academic Achievement Tests for experiment and control groups was determined. Also, doing the preliminary test was determined to have effect on learning and sensitization in experiment and control groups in terms of social ability, empathic ability and academic achievement. Keywords: Social Sciences, Social Ability, Empathic Ability, Academic Achievement
Collections