Anadolu Selçukluları`nda din ve din kurumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET DOKTORA TEZİ ANADOLU SELÇUKLULARINDA DİN VE DİN KURUMLARI Seyfullah KARA Danışman : Prof. Dr. Bahattin KÖK 2002- Sayfa: 511. Jüri : Prof. Dr. Bahattin KÖK : Prof. Dr. Asri ÇUBUKÇU : Prof. Dr. Süleyman TÜLÜCÜ : Prof. Dr. Mustafa Zeki TERZİ : Yrd. Doç. Dr. Mustafa AGIRMAN Türkler genel olarak Emevîler döneminde İslamiyet'le tanışmışlar, Abbasiler dev rinde ise bu dine kitleler halinde girmeye başlamışlardır. Özellikle Selçukluların İslamiyeti kabul etmesiyle tarihin akışı değişmiştir. Selçuklular çeşitli sebeplerle beraberlerindeki diğer Oğuz Türkmenleriyle batıya doğru göç etmişler, Bizans Devleti'ni zorlayarak netice de Anadolu'yu vatan edinmek suretiyle buraya yerleşmişlerdir. Selçuklular Anadolu topraklarında kendi devletlerini kurmuşlardır. Bu devlet, özel likle Orta Asya, Maveraünnehir ve Horasan bölgelerinden gelen sufilere kucak açmıştır. Bu sufiler Anadolu'nun hem İslamlaşmasını sağlamışlar, hem de burada dini hayatı canlı tut muşlardır. Selçuklu sultanları alim ve mutasavvıflara son derece saygı göstermişlerdir. Sultanların Dini duygulan genellikle kuvvetliydi. Devletin resmi olarak uyguladığı dinsel politika Sünnilik üzerine kurulmuştur. Selçuklular zamanında Anadolu, etnik yapı itiba rıyla büyük ölçüde Türkleşmiş ve İslamlaşmıştır. Bununla birlikte burada gayrimüslimler de hayatlarım devam ettirmişlerdir. Sultanlar bunlara gayet iyi davranmışlardır. Müslü manlarla gayrimüslimler arasında genellikle iyi ilişkiler kurulmuştur. Anadolu'da Selçuklu Devleti tarafından dini kurumlar oluşturulmuştur. Bu kurum lar sadece dini sahada değil, aynı zamanda diğer birçok alanda da hizmet vermişlerdir. Bunların ekonomik ihtiyaçları vakıflar tarafından karşılanmıştır. Devlet bu kurumlara ihti yacı olan personeli, bizzat kendisi tayin etmiştir ABSTRACT Ph. D. THESIS RELIGION AND RELIGIOUS FOUNDATIONS IN ANATOLIA SALJUKS Seyfullah KARA Supervisor : Prof. Dr. Bahattin KÖK 2002 -Page: 511. Jury : Prof. Dr. Bahattin KÖK : Prof. Dr. Asri ÇUBUKÇU : Prof.Dr. Süleyman TÜLÜCÜ : Prof. Dr. Mustafa Zeki TERZİ : Assist. Prof. Dr. Mustafa A?ERMAN Turks generally met Islam in the time of Umayyades. In the time of Abbasides, they accepted this religion as heaps. When Seljuks accepted Islam, the direction of the history changed. Seljuks have migrated to west with Oğuz Turks and they attacked to the state of Byzantium. In this way, They settled in Anatolia. Seljuks established their states in Anatolia. Then, this state embraced suffis who came especially from Central Asia, Transoxiana and Khurasan regions. These suffies both made islamized Anatolia and refreshed religious life in this area. Seljuk sultans well mannered scholars and suffis. Religious feelings of sultans generally were power. Anatolian Seljuk State's religious policy officially based on Sunni. Anatolia was islamized in the time of Seljuks. Both muslims and christians lived here together. Muslim sultans treated them well. There was a good relationship between muslims and christians. Religious foundations were established by the State of Anatolian Seljuks. These foundations not only religious serviced but they managed about other positions. Also their economical expenses were provided by vakfs. Staffs of these foundations were appointed by state.
Collections