Empowering of Oromieh University female students in related to their sexual and reproductive health by peer education method
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma İran'ın kuzey batısında yer alan Urumiye şehrinde Urumiye Üniversitesinde bir grup üniversiteli kız öğrencilerin cinsel ve üreme sağlığı konusunda güçlendirilmesi amacıyla, akran eğitimi modeli uygulanarak müdahale çalışması olarak yapılmıştır. Araştırmada öncelikle öğrencilerin cinsel ve üreme sağlığı konusunda bilgileri ve ihtiyaçları belirlenmiş, bunlara yönelik eğitim ve danışmanlık modeli planlanmış, sonra akran eğitimi yapılarak cinsel ve üreme sağlığı konularında güçlenmeleri sağlanmıştır. Aynı zamanda akran eğitimi modelinin etkinliği de değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2006-2007 yılı eğitim döneminde giriş yapan 381 kız öğrenci oluşturmuştur. Veriler müdahale öncesi ve sonrası veri formları aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, t-test, tek yönlü varyans analizi ve McNemar Testi kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin cinsel ve üreme sağlığı kavramı ve gençlerde cinsel ve üreme sağlığı sorunları, cinsel organların yapısı ve fonksiyonları, menstruasyon ve gebelik, aile planlaması kavramı ve yöntemleri, üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar, AIDS ve koruyucu davranışlar konularında müdahale öncesi bilgi puan ortalamalarının 13.66±8.84 olduğu, müdahale sonrası bilgi puan ortalamalarının ise 24.29±9.12 olduğu bulunmuştur. Yapılan istatistiksel değerlendirmelerde bilgi puan ortalamaları müdahale öncesi ve sonrası arasındaki fark önemli bulunmuştur. Öğrencilerin büyük çoğunluğu (%72.8) akran eğitim modelinin cinsel ve üreme sağlığı konusunda güçlendirmede etkili bir yöntem olduğunu ifade etmişlerdir. Bu sonuçlar doğrultusunda, sağlık personeli ve eğitimcilerin öğrencileri cinsel ve üreme sağlığı konularında bilgilendirmeleri ve danışmanlık yapmaları, eğitimlerde akran eğitim modeli gibi öğrenciler üzerinde etkili olabilecek yöntemleri kullanmaları önerilmiştir.Anahtar kelimeler: Cinsel sağlık, üreme sağlığı, akran eğitim modeli, üniversite gençleri, İran. This interventional study aimed to empower of a group of university female students in relation to their sexual and reproductive health by peer education method. Study was carried of in Oromieh University that be comforted in Oromieh city on west south of IRAN. First of all, sexual and reproductive health knowledge level and needs of students were detected and based on these findings, were designed an educational and counseling model. Then students empowered in sexual and reproductive health matters by peer education method and the effectiveness of this method was assessed. A total of 381 female students who entered to university at 2006-2007, are taken in to the study. The data were obtained through a pretest and a post test questionnaire. For assessing of data in this study t-test, One-way Anova and Mcnemar test were used. The average score of students in questions about sexual and reproductive health concept and sexual and reproductive health problem in youth, Sexual organs and their structure and function, menstruation and pregnancy, Family planning concept and contraception methods and Genital tract infections, sexual transmitted disease, AIDS and preventive behavior was 13.66±8.84 before intervention and arrived to 24.29±9.12 after intervention (P<0.05). Most of students (72.8%) assessed the peer education methods as effective on their reproductive health enablement. It means that this educational method increased the knowledge level and empowered the university female students in related to their sexual and reproductive health. Based on these finding, educating and counseling of university students in sexual and reproductive health matters via peer education method by health workers and teachers were proposed.Key word: Sexual Health, Reproductive Health, Peer Education Method, University Students, Iran.
Collections