dc.contributor.advisor | Göbelez, Cemalettin | |
dc.contributor.author | Nalbantoğlu, Ertem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T06:46:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T06:46:22Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/477699 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma müziksel performans ölçme ve değerlendirme uygulamalarını saptama; geçerli ve güvenilir bir performans ölçme ve değerlendirme yöntemi önermenin yanında, derse olan tutum, çalışmaya olan tutum, zihinsel alıştırma ve betimlemelerin kullanımı ve müziksel performans kaygısı gibi faktörlerin performans başarısına etkisini sınama amacını taşımaktadır. Araştırma, bu alana geçerli ve güvenilir bir müziksel performans ölçme aracı kazandırmasının yanında yaylı çalgılar öğrencilerinin başarısına etki eden bazı faktörlerin sınanması ve performans değerlendirmeyle beraber bu faktörlerin de dikkate alınmasını sağlaması açısından önemlidir.Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Evren, T.C. ve K.K.T.C.'de Anadolu güzel sanatlar liseleri ve müzik öğretmenliği bölümlerinde yaylı çalgı eğitimi alan yaklaşık 3000 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem grubu ise İstanbul Avni Akyol Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Lefkoşa Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve Doğu Akdeniz Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Müzik Bölümü'nde 2006-2007 yılında yaylı çalgı dersi alan 113 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada kişisel bilgi formu, yapılandırılmış görüşme formu, Yaylı Çalgılar Performans Derecelendirme Ölçeği, Yaylı Çalgı Dersi Tutum Ölçeği, Yaylı Çalgı Çalışma Tutum Ölçeği, Yaylı Çalgı Çalışma Zihinsel Algı ve Tutum Ölçeği ve Yaylı Çalgı Performans Kaygısı Ölçeği olmak üzere geçerlik ve güvenirliği yüksek 7 veri toplama aracı kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre yaylı çalgı ölçme ve değerlendirme uygulamalarında geçerli ve güvenilir, standart ölçme araçları kullanılmamaktadır. Öz-değerlendirme, akran-değerlendirme gibi uygulamaların yanında konser ve resital gibi etkinlikler de yaylı çalgıöğrencilerinin başarı puanlarına sağlıklı bir biçimde yansımamaktadır. Bu araştırma kapsamında Türkçeye kazandırılan Yaylı Çalgı Performans Derecelendirme Ölçeği'nin geleneksel ölçme yöntemlerinden daha sağlıklı, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu saptanmıştır. Yaylı çalgı dersine karşı olumlu tutuma sahip öğrencilerin performans başarısı daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin çalgı çalışmaya olan tutumu okul sınıf ve cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Müziksel performans kaygısı düzeyi okullara göre farklılık göstermektedir. Araştırmada kaygı düzeyi azaldıkça performans başarısında artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Bu sonuçlara bağlı olarak, Yaylı Çalgı Performans Derecelendirme Ölçeği'nin ölçme aracı olarak kullanılması; yaylı çalgı dersine olan tutumu olumlu yönde arttırmak için çalışmaların yapılması; yaylı çalgı çalışma konusunda öğrencilerin daha sağlıklı ve bilinçli davranmaları açısından öz-değerlendirme formu, dikkat dağıtma indeksi gibi araçlar kullanılması; çalgı çalışırken zihinsel alıştırmaların fiziksel çalışmalara eklenmesi ve bu alanda bilimsel araştırmalar yapılması; öğrencilere kaygının üstesinden gelmelerini sağlayacak bilimsel yöntemlerin eğitim sürecine dağıtılarak verilmesi gibi öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | This study aims at discovering tools used for applications in performance evaluation and assessment. In addition to suggest a means of valid and reliable method of performance evaluation, this study attempts to test a number of factors affecting musical performance such as learners? attitudes towards strings classes, learners? attitudes towards instrument practicing, the use of menthal practice, and music performance anxiety. This study is significant as it investigates various number of factors that affect students? performance during an exam and suggest considering them during an evaluation.Survey method was used in this study. The subjects of the study are approximately 3000 students who receive their education in fine arts high schools and departments of music education in Turkey and TRNC. The subjects are 113 students who took strings classes in 2006-2007 academic year in Istanbul Avni Akyol Anadolu Fine Arts Lycee, Ankara Anatolian Fine Arts Lycee, Lefkoşa Anatolian Fine Arts Lycee, and Marmara Üniversity Atatürk Faculty of Education, Department of Fine Arts, Music Teachers Science Section; Gazi Üniversity Gazi Faculty of Education, Department of Fine Arts, Music Teachers Science Section; Eastern Mediterranean University Faculty of Arts and Science, Department of Music.In this study seven research tools with a high validity and reliability is used: Personal information form, structured interview form, strings performance rating scale, strings class attitude evaluation tool, strings practicing attitude evaluation tool, strings mental perception and attitude evaluation tool and strings performance anxiety evaluation tool.According to the results of the study, the assessment methods used in the assessment and evaluation of strings are not valid and reliable. Self-assessment, peer-assessment, concerts and recitals do not reflect the performance evaluation of strings students.This study has proved that the strings performance rating scale Turkish form is more valid and reliable than the traditional method. It was found out that the success of those students with a positive attitude towards strings class is relatively higher. Students? attitudes towards practicing stings show difference according to their school, class and gender. Likewise, musical performance anxiety shows difference according to schools. The study concludes that as the degree of anxiety decreases, the level of performance of success increases.Depending on the results of the study, it was suggested that Strings Performance Rating Scale is used as a means of assessment and evaluation tool, some studies should be done to increase the positive attitudes towards strings classes, tools such as self-assessment forms and attention index are used to enable students behave more conscious about practicing strings, and to integrate the methods into the education system that will help to have the visual, aural and kinesthetic perceptions as well as overcoming performance anxiety. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Yaylı çalgılar öğrencilerinin performansını etkileyen bazı faktörler ve ölçme değerlendirme yöntemleri üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A study of some factors effecting strings students performance and of measurement and evaluation methods | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9009859 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 210297 | |
dc.description.pages | 209 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı | |