Show simple item record

dc.contributor.advisorÇetin, Münevver
dc.contributor.authorErgin, Banu
dc.date.accessioned2020-12-30T06:35:50Z
dc.date.available2020-12-30T06:35:50Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/474925
dc.description.abstractBu araştırmada, kendi kendine liderlik modelinin, öğretim üyesi yetkinlikleri ve üniversitelerin örgütsel öğrenme kapasitesi üzerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada; Öğretim üyelerinin kendi kendine liderlik davranışlarının, öğretim üyesi yetkinliklerini ve üniversitelerin örgütsel öğrenme kapasitesini yordayıp yordamadığı, ilişkisel tarama modeline uygun olarak araştırılmıştır. Ayrıca, öğretim üyelerinin kendi kendine liderlik davranışlarının ve örgütsel öğrenme kapasitesinin, demografik değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorularına yanıt aranmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ilinde bulunan üç devlet ve iki vakıf üniversitesi oluşturmuştur. Örneklem, elverişli örnekleme yöntemi ile seçilen 365 öğretim üyesinden meydana gelmiştir. Araştırmanın verileri, bu çalışma kapsamında yeni geliştirilen Öğretim Üyelerine Yönelik Kendi Kendine Liderlik Ölçeği, Üniversiteler için Örgütsel Öğrenme Ölçeği ve Delphi Metodu kullanılarak oluşturulan Öğretim Üyesi Yetkinlikleri Listesi ile toplanmıştır. Araştırmada, Kendi kendine liderliğin, öğretim üyesi yetkinlikleri üzerindeki etkisinin var olduğu ve bunun kendini cezalandırma stratejisi dışında, davranış odaklı stratejiler bazında ve pozitif yönde olduğu belirlenmiştir. Öğretim üyelerinin kendi kendine liderlik davranışlarının, üniversitelerin örgütsel öğrenme kapasitesi üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Bu etki, öğretim üyelerinin kendi kendine liderlik davranışlarının öğretim üyesi yetkinlikleri üzerindeki etkisiyle karşılaştırıldığında daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Hedef belirleme, bireysel, grup ve örgütsel düzeyde öğrenmelerde en etkili kullanılan kendi kendine liderlik davranışıdır. İç konuşmalar stratejisinin gerek öğretim üyesi yetkinlikleri gerekse de örgütsel öğrenme kapasitesi üzerinde anlamlı bir etkisine rastlanmamıştır. Cinsiyet, yaş, kıdem ve idari görev deneyimi değişkenlerinin kendi kendine liderlik davranışlarına etki ettiği belirlenmiştir. Çalışılan üniversite, akademik unvan, kıdem ve yaş değişkenlerinin bireysel öğrenme davranışları üzerinde etkili olduğu saptanmıştır.Anahtar kelimeler: kendi kendine liderlik, örgütsel öğrenme, yetkinlikler,yükseköğretim, delphi metodu
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine effect of self-leadership on competencies of academics and organizational learning capacities of universities. Relational screening model is adopted whether to predict influence of self-leadership behaviours of academics on competencies of academics and organizational learning capacities of universities. The effects of the demografic variables are examined on self-leadership behaviours of academics and organizational learning capacities. Population of the research is consisting of the academics are employed in three state universities and two non-profit private universities situated in İstanbul. The samples are consisting of 365 academics were chosen by availability sampling. The data were collected by newly developed The Self-Leadership Scale for Academics and The Organizational Learning Scale for Universities and The Academics' Competencies List were prepared by using Delphi method. It was determined that self-leadership has influence on competencies of academics. This effect is positive as defined on basis of behavioural focused strategies. Self-leadership has also effect on organizational learning capacities of universities. This effect is stronger when it is compared to effect of self-leadership on competencies of academics. Self-goal setting strategies are the most effectively used self-leadership behaviour on individual, group and organizational levels of learning. The effect of self-talk strategy is established neither on academics' competencies nor on organizational learning capacity. Gender, age, length of service and management service experience variables have effect on behaviours of self-leadership. University, academic titles, length of the service and age variables have also effect on individual learning behaviours of academics.Keywords: self-leadership, organizational learning, competencies, higher education,Delphi method.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkiye`de yükseköğretim sisteminde kalite ve etkililik açısından kendi kendine liderlik yaklaşımının öğretim üyesi yetkinlikleri ve örgütsel öğrenme kapasitesi üzerine etkisi
dc.title.alternativeIn terms of quality and efficiency the effect of self-leadership on competencies of academics and organizational learning capacities of universities at higher education system in Turkey
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHigher education
dc.subject.ytmHigher education system
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmSelf management
dc.subject.ytmLearning organizations
dc.subject.ytmInstructors
dc.subject.ytmCompetence
dc.subject.ytmQuality
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmEffectiveness
dc.identifier.yokid10044534
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid372337
dc.description.pages371
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess