dc.description.abstract | ÖZET Seramik, çağlar boyu insanların ilgi o4agı olmuştur, ilk insanların kilden kap yapmaları, bunları güneşte kurutmaları, ateş ve çarkın bulunması ile çömlekçiliğin dogması ve gelişme göstermesi, tuğla-kiremit yapımı, sert I çini, porselen, maiolica tipi seramikler, fayanslar, bizlere seramiğin gelişme aşamalarını göstermektedir. Cin porseleninin Avrupa'ya gelmesiyle, Avrupa'da porselen benzeri sert çini ve maiolica türü seramikler yapılmaya başlanmıştır. 1709 yılında Alman Böttger bir atelyede, bu uğraşımda porselen üretiminde başarılı olmuştur. Bu gelişmeye paralel olarak 19. yy. da Endüstri devrimiyle birlikte gerekli üretim küçük fabrikalarda gerçekleştirilmiş, sanayinin büyük işletmeler olarak gelişme göstermesiyle küçük işletmelerin kapandığı görülmüştür. Porselen sanayi 20. yy. başlarında ilerlemiş, özellikle İngiltere, Almanya, Fransa ve İtalya'da kurulan porselen fabrikalarında: ünlü,- porselenler ; üretilmiştir. Türkiye bu gelişim süreci içerisinde çağdaşlaşmaya ancak 1950'lerde başlamış, 1960'larda doruk noktasına ulaşmıştır. Pek çok porselen fabrikası ve seramik atelyeleri kurulmuştur. Seramik sanatı, seramik teknolojisi ile bağımlı bir sanat dalıdır. Endüstri seramiği günlük ihtiyaçlara cevap verirken, toplumun beğenisini de göz önünde tutmaktadır.Türkiye'de çocuklara yönelik endüstri seramiği olarak yemek yeme elemanları yetersiz kalmaktadır. Bu problem doğrultusunda araştırmalar yapılarak tasarımlar gerçekleştirilmiştir. Uygulamada porselenin seçilmesi, parlaklık, kolay temizlenebilirlik, mikroorganizma oluşumunu önlemek gibi nedenlerden dolayı tercih edilmiştir. Pişirimin indirgen atmosferi gerektirmesi, uygulamaların Gtiral ve Yarımca Porselen Fabrikalarında gerçekleşmesine neden olmuştur. Sırasıyla; model hazırlanması, kalıplar, dökümler, bisküvi pişirimi, sırlama, sır pişirimi ve sırlı mamullerin dekorlanması bağlamında bir yol izlenmiştir. Mamullerde dekor çalışmaları olarak fırça tekniği yanında çıkartma yapıştırılması hedef alınmış ve uygulanmıştır. 4-6 yaş arası ana okulu çocuklarına yönelik bu çalışmalarda, yoğun olarak onların sevdikleri renkler, kavram oluşumlarına zemin hazırlayacak şekiller, harfler ve rakamlardan yararlanılmıştır. Çocuklara uygun olarak tasarlanmış yemek yeme elemanlarının azlığı, onları büyüklere yönelik tabakları ve kaseleri kullanmaya zorunlu kılmıştır. Böyle bir problemin giderilebilmesi için tasarımlar düşünülmüş, araştırılmış ve uygulanmıştır. | |
dc.description.abstract | SUMMARY Ceramics have been the center of interest for people for centuries. Primitive man's using clay to make cups, having these get dried under the sun, the discovery of fire and wheel, the making of pottery, the making of bricks and tiles, and the Maiolica type ceramics show us all the developing stages that the making of porcelain has gone through. The first hard china was manufactured in a German factory. With the introduction of Chinese ceramics to Europe, the European porcelain and chine industry have shown great developments. With the industrial revolution, metallurgical technology advanced and as a result the ceramic workshops were closed. Then fire resistant bricks industry came into existence. The chine industry at the beginning of the 20th century showed great progress. The famous chine of the world was manufactured at the porcelain factories in England, Germany, France and Italy. Porcelain industry in Turkey showed great progress in 1950s and in 1960s it came to its peak point and many ceramic workshops were founded. The art of ceramics which depend on the porcelain technology, is an important branch of fine arts. The ceramic industry while meeting the daily needs, attract public iiiappreciation as well. The industrial cerai»<5-~proett±et@-Jised for putting baby food in do not (jneet the necessary needs. Research has been done in that field and the design was developed accordingly. The reason why china was chosen for the purpose is because» it is aesthetic wise glossy, it is easy to clean and it does not allow formation of germs. Making ceramics require high temperature in the oven. Therefore the application was made in the ceramic factories of Yarımca and Giiral. The steps taken were preparing the designs, the molds and castings, baking glazing and decorating the glazed products. For decorating purposes brushes and glued pictures and shapes were used. In this study, the colors used were the ones that would attract the 4-6 age group children. Letters, figures and shapes were used to develop their comprehension. The scarcity of existing porcelain products for baby food and using adult china for the purpose led the present student work on this topic. As a result applications were carried out accordingly. iv | en_US |