İmam-ı Maturidi`de nübüvvet anlayışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETMAM-I MÂTÜRÃDÃ'DE NÜBÜVVET ANLAYIŞImam Mâturûdi'nin gerek hayatı gerekse ailesi hakkında kesin bir bilgiye sahipdeğiliz. Tarihçiler onun Türk olduğunu söylemelerinin yanında nesebinin Ebu EyyübHalid b. Zeyd el-Ensari'ye dayandığını beyan edenler de olmuştur. Doğum tarihi kesinbilinmemekle beraber 238/852 yılında, Semerkant'ta doğmuş ve yine aynı şehir de333/944 yılında vefat etmiştir.Mâturidi bilgisini Ebu Hanife'ye kadar varan alimlerden almıştır. Günümüzekadar gelen eserlerinin başında Kitâbu't-Tevhid ve Te'vilatu'l-Kur'an gelmektedir.Allah Teâlâ peygamberler göndermese bile insanlara verdiği akıl nimetikarşılığında onları cezalandırabilirdi. Çünkü O, aklı tefekkür yoluyla yüce bir yaratıcıanlayışına ulaşabilecek kapasitede yaratmıştır. Fakat Allah hem lütfü gereği hem deinsanların bahane ileri sürmelerini ortadan kaldırmak için peygamberler degöndermiştir.Son olarak mam Mâturidi, akılla naklû bağdaştırmayı başaran, slam akidesi veKelâmı üzerinde Ehl-i Sünnetin aklû düşüncesini temsil eden, tüm hayatını Ehl-i Sünnetakidesini savunmaya ve mam-ı Azam Ebu Hanife'nin koyduğu esaslarısistemleştirmeye harcayan büyük bir imamdır.Anahtar Kelimeler: Maturidi, Nübüvvet, Peygamber, Akıl, KelamAbdurrahim TABAK THE COMPREHENSION OF BEING A PROPHET OF IMAM MATUR DÃSUMMARY OF THESISWe do not have a certain knowledge about the life of mam Maturidi and hisfamily. Soma historiographers enunciated that he is originally Turk and his lineage backto Ebû Eyyûb Halid b. Zeyd el-Ensarû. His date of birth is not known exactly, but heborned at 238/852 in Semerkant and also died at 333/944 at the same city.Maturidi took his knowledge from the scholars (ulama) that reach theirknowledge to Ebu Hanife. His consequantial works that reach today are Kitabu?t-Tavhid and Ta?vilatu?l-Qur?an.Even Allah did not send prophets, with the boon of mind that he gave to people,he could punish them against of it. Because he created the brain at a capacity that couldunderstand a great creator. But Allah, with his condescension, to disposal the people?sfeign, he send prophets.As a conclusion, Imam Maturidi succeed to harmonize mind withcommunicatied knowledges, he is symbolized as the think of mind of Ehli Sunnah aboutthe belief of Islam and Kelâm (Logos) and he expended to systematize the principles ofImam Azam Ebu Hanife.Key Words: Maturidi, being a probhet, prophet, mind, kelam (logos)Abdurrahim TABAK
Collections