Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların anne-babalarıyla ve öğretmenleriyle olan ilişkilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların, anne-babalarıyla ve öğretmenleriyle olan ilişkilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde olan bu araştırmada, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında ilişkisel tarama yapılmış olup; araştırmanın çalışma grubunu, 2012–2013 eğitim öğretim yılında Sivas İl merkezinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarında öğrenim gören alt ve üst sosyoekonomik grupta yer alan 348 çocuk ve bu çocukların anne-babaları ile öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Çocuk Ana-Baba İlişki Ölçeği`, `Öğretmen Çocuk İlişki Ölçeği` ve `Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS-2)'nin Sosyal Beceri Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmanın istatistiksel değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler; ortalama, standart sapma, sayı ve yüzde olarak ifade edilmiştir. Verilerin normal dağılıma uyup uymadığı Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiştir. Yapılan `Kolmogorov-Smirnov Testi` sonuçları incelendiğinde; normal dağılıma uymadığı için iki grup karşılaştırmalarında Mann-Whitney U testi, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında Kruskal-Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Ölçek puanları arasındaki ilişki için de Spearman Sıra Korelasyonu Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; kız çocukların sosyal beceri düzeylerinin erkek çocuklardan anlamlı derecede yüksek olduğu, kardeşi olmayan çocukların kardeşi olanlara göre sosyal açıdan daha bağımsız oldukları, okul öncesi eğitime devam süresinin artmasının çocuğun sosyal bağımsızlık ve kabul becerisini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır. Ayrıca araştırma sonucunda, 31-36 yaş aralığında annelere sahip çocukların sosyal işbirliği kurma açısından daha başarılı oldukları, babanın yaşının artmasının çocuğun sosyal işbirliği gelişimine olumlu katkı sağladığı, hem anne hem de babalarda eğitim düzeyinin artmasının çocuğun sosyal beceri düzeyini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Babası memur olan çocukların sosyal etkileşim ve sosyal becerilerinin daha yüksek olduğu, ailelerin sosyoekonomik durumuna göre üst gurupta yer alan çocukların alt gruptakilere oranla daha yüksek sosyal bağımsızlık ve kabul becerileri ile sosyal beceriye sahip oldukları sonucu elde edilmiştir. Çocuk Ana-Baba İlişki Ölçeğinden elde edilen puanlar ile Sosyal Beceri Ölçeğinden elde edilen toplam puanlar arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğretmen Çocuk İlişki Ölçeğinden elde edilen puanlar ile Sosyal Beceri Ölçeğinin hem toplam puanı hem de tüm alt boyut puanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. This research was made with the aim of exhibiting the effects of the relationship ofchildren who are attending pre-school educational institutions with their parents and teacherson their social skills level. In this research which is made in screening model, relationalscreening was made between independent and dependent variables; and the study group of theresearch was composed of 348 children from the low and upper socio-economic group whowere studying at the independent pre-schools affiliated to Ministry of Education in Sivasprovincial centre in 2012 2013 education year and the parents and teachers of these children.`Child Parent Relationship Scale`, `Teacher Child Relationship Scale` and `Social SkillsScale of Kindergarten Behavior Scale (PKBS-2)` were used as data collection tools in theresearch. Descriptive statistics in the statistical evaluation of the study were described asmean, standard deviation, number and percentage. Whether the data abided by the normaldistribution was evaluated by Kolmogorov-Smirnov test. When the results of theKolmogorov-Smirnov test made were analyzed; Mann-Whitney U test for two groupcomparisons as it doesn't abide by the normal distribution Kruskal-Wallis variance analysisfor more than two groups comparisons were used. And for the relation between the scalescores, Spearman rank correlation analysis was made.At the end of the research, the social skills level of the female children are meaningfullyhigher than the male children, children who hasn't got siblings are socially more independentthan children with siblings, the increase of the pre-school attendance period affects the social independence and acceptance skill of the child positively. Also at the end of the study, it was found out that children who have mothers at the age range of 31-36 are more successful by means of social cooperation, the increase at the age of the father has a positive attribution to the social cooperation progress of the child, increase at both the father's and the mother's education level increases the social skills level of the child. It was found out that the social interaction and social skills of children whose fathers are government officials are higher, children who are in the upper group according to their parents' socio-economic situation have higher social independence and acceptance skills together with social skills compared to the ones in the lower group. It was determined that there is a meaningful negative relation between the scores gained from Child Parent Relation Scale and the total scores gained from Social Skills Scale. It was determined that there are meaningful positive relations between the scores gained from Teacher Child Relation Scale and both total score and all the sub-dimension scores of Social Skills Scale.
Collections