Kronik tik bozukluğu bulunan çocuk ve ergenlerin yaşam kalitesi ve benlik saygısının değerlendirilmesi, dikkat eksikliği hiperaktivite komorbiditesinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Kronik Motor veya Vokal Tik Bozukluğu ve Tourette Sendromu olan çocuk ve ergenlerin benlik saygısı ve yaşam kalitelerinde, hastaneye başvuran, ağır medikal veya psikiyatrik hastalığı bulunmayan çocuk ve ergenlere göre farklılık olup olmadığını belirlemek ve varsa bu farklılığı etkileyen etmenleri saptamak, DEHB komorbiditesini araştırmaktır. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniğine başvuran, DSM-IV'e göre Kronik Motor veya Vokal Tik Bozukluğu ve Tourette Sendromu tanısı konmuş, 6-16 yaş grubu 57 çocuk ve ergen, yaş ve cinsiyet açısından eşleştirilmiş tıbbi ya da ruhsal ağır kronik hastalığı bulunmayan, hastaneye farklı nedenlerle başvuran 57 çocuk-ergenden oluşmuştur. Çocuk ve ergenlere Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği, Yıkıcı Davranım Bozuklukları için DSM-IV'e Dayalı Tarama ve Değerlendirme Ölçeği anne-baba ve öğretmenlerine uygulanmıştır. Çocuk ve ergenlerde depresyon, anksiyete ve obsesif kompulsif bozukluk semptomlarının belirlenmesi için Çocuklar için Depresyon Envanteri (CDI), Çocuklarda Anksiyete Bozukluklarını Tarama Ölçeği, Maudsley Obsesif Kompulsif Bozukluk Ölçeği uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için SPSS 13.0 programı kullanılmıştır. p<0.05 anlamlı kabul edilmiştir.Çocuğun bildirdiği duygusal ve sosyal işlevsellik alanı dışında tüm alanlarda hem çocuk hem de ebeveyn bildirimlerinde Tourette Sendromu ve Kronik Tik Bozukluğu bulunan gruptaki çocuk ve ergenlerde yaşam kalitesi kontrol grubundan daha düşük olarak saptanmıştır. Tik bozukluğu bulunan çocuklarda benlik saygısı, kontrol grubuna göre anlamlı şekilde daha düşük bulunmuştur. Eşlik eden bozukluklar içinde DEHB %40,4 ile birinci sırayı almaktadır.Kronik tik bozukluğu yaşam kalitesini ve benlik saygısını etkileyen bir bozukluktur. Bozukluğun tedavisi planlanırken hastanın yaşam kalitesi ve benlik saygısı dikkate alınarak karar verilmesi uygun olabilir. The aim of this study to determine self-esteem and life quality of children and adolescents with chronic motor or vocal tic disorder or Tourette's Syndrome, and the difference between children or adolescents who admitted to hospital and had no severe medical condition or any psychiatric disorder, if there is a difference then to determine the factors that contribute to self-esteem and quality of life in children with chronic tic disorders. The other aim of this study is to determine attention deficit-hyperactivity disorder comorbidity in chronic tic disorders. The study population has consisted of 57 children and adolescents who were 6 to 16 years old and referred to the Karadeniz Technical University Faculty of Medicine, Department of Child and Adolescent Psychiatry clinic with chronic motor or vocal tic disorder or Tourette's Syndrome according to DSM-IV. Control group has consisted of 57 children and adolescents who had matched age and sex and referred to the hospital with different complaints without severe medical or mental chronical diseases. Rosenberg Self-Esteem Scale, PedsQL 4.0 TM, The Screen and Evaluation for Disruptive Behavior Disorders Based on DSM-IV Scale, Child Depression Inventory (CDI), The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) scale, Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory are used. Statistical analysis was performed with SPSS 13.0 for Windows. All test values were considered significant at p less than 0.05.Except for emotional and social functioning areas, in all children's and parents' rated quality of life subscales, children and adolescents with chronic tic disorders or Tourette's Syndrome had a lower quality of life levels than the control group. Self-esteem levels were also lower than the control group. The most frequent comorbid psychiatric disorders were attention deficit-hyperactivity disorder (40.4%).Children and adolescents with chronic tic disorders often experience low self-esteem and quality of life. When the intervention to tics is planning it would be appropriate to take into consideration the patient's life quality and self-esteem.
Collections