İlköğretimde birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin etkili kaynaştırılması ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Sarı, Hakan | |
dc.contributor.author | Sardohan, Adile Emel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T14:06:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T14:06:17Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438485 | |
dc.description.abstract | Kaynaştırma uygulamalarının amaçları arasında birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin yetersizliklerini en aza indirmede ve akranlarıyla karşılıklı etkileşim, ortama katılım, çevreye uyum süreçlerinde güçlükleri en az seviyeye indirmek yer alabilmektedir. Ülkemizde birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarına yönelik alan yazınının sınırlı olduğu da görülmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmanın amaçları; 1) İlköğretimde kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü sınıflarda öğrenim gören birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin etkili kaynaştırılmasına yönelik öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılması, 2) Bu alanda yapılacak ileri araştırmalara ışık tutmaktır.Bu çalışmada veriler Nitel Araştırma Yöntemlerinden `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Tekniği' ile Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü sınıflarda birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerle çalışan 42 öğretmenin görüşleri ile toplanmıştır. Veriler teknolojik kayıttan yazılı formlara `transkriptlere' dönüştürüldükten sonra `İçerik Analizi' Tekniğiyle analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; 1) kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü sınıflarda görev yapan öğretmenler, birden fazla yetersizliğe sahip öğrenciler için sınıf içi ve sınıf dışı herhangi bir ortam düzenlemeleri yapmamaktadırlar, 2) Birden fazla yetersizliğe sahip öğrenciler için Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırladıklarını ancak uygulamada güçlük yaşamaktadırlar, 3) Öğretmenlere birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerim etkili kaynaştırılmasında yasal dayanaklar hakkında her hangi bir bilgilendirme çalışması yapılamamaktadır, 4) Görüşme yapılan öğretmenlere görev yaptıkları okulda planlı olarak destek hizmetleri sağlanamamaktadır, 5) Kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü sınıflarda birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilere okul içi ihtiyaçlarında karşılaştıkları güçlüklerle başa çıkmada yardımcı personel görevlendirilmemektedir, 6) Görüşülen öğretmenler birden fazla yetersizliğe sahip öğrencinin ailesi ile sürekli ve düzenli olarak iletişim kurabilmektedirler, 7) Görüşülen öğretmenler, birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin eğitim aldığı diğer kurumlarla ve özel öğretmenlerle gerek duyuldukça iletişim kurabilmektedirler.Anahtar Kelimeler: Birden Fazla Yetersizliğe Sahip Öğrenciler, Kaynaştırma, Özel Gereksinimli Bireyler, Özel Eğitim, İlköğretimde Özel Gereksinimliler | |
dc.description.abstract | Among the aims of inclusive education practices is the minimization of the handicaps in children and enable them to interact with their peers in interactive, participatory settings and minimize the difficulties that they have in adapting to new environment. The literature regarding the inclusive education practices of children with multiple disabilities is limited. Therefore, the aims of the present study are as follows: 1) to expose the perspectives of teachers concerning the effective inclusion of students with multiple disabilities who are teaching inclusive education classes in primary schools. 2) to light further researches within this field. The data of the present study were collected by using semi-structured interviews, among the qualitative research methods, conducted with 42 teachers of students with multiple disabilities in inclusive education classes of the Konya provincial directorate for national education. The data recorded were transcribed and analyzed in accordance with the `Content Analysis Technique?. According to the research findings; 1) inclusive education class teachers do not make any in-class or out of the class/settings arrangements for students with multiple disabilities, 2) they prepare individualized education plans for these students; however, have difficulties in applying them, 3) these teachers are not informed about the legal foundations of providing inclusive education to students with multiple disabilities, 4) these teachers do not receive planned and programmed support services for the education of students with multiple disabilities, 5) in the inclusive education classes there are not any auxiliary personnel nominated to help students with multiple disabilities to overcome the difficulties they face within school, 6) teachers of children with multiple disabilities in inclusive education classes are in constant and organized communication with the parents, 7) these teachers communicate when necessary with the institutions and private tutors of the children with multiple disabilities.Key words: Students with multiple difficulties, Integration/ Inclusion, Special educational needs, Special education, Primary special needs. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretimde birden fazla yetersizliğe sahip öğrencilerin etkili kaynaştırılması ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | An evaluation of teachers? perspectives on effective inclusion of students with multiple disabilities in Turkish primary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Inclusive education | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 403271 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SELÇUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 280685 | |
dc.description.pages | 223 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |