Show simple item record

dc.contributor.advisorTitrek, Osman
dc.contributor.authorÇetin, Ebru
dc.date.accessioned2020-12-29T13:53:17Z
dc.date.available2020-12-29T13:53:17Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435230
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı sınıf rehber öğretmenlerinin koçluk becerilerinin öğrencilerin bakış açısıyla çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma betimsel bir araştırma olup tarama yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığı Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Gebze, Çayırova ve Körfez İlçelerinde özel Ortaöğretim Okullarında 2014–2015 Eğitim Öğretim yılında görev yapan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise seçkisiz oranlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilen Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Koçluk Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma kapsamında toplanan veriler bir istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Ölçeğin faktör analizine uygun olup olmadığını öğrenmek için KMO-Bartlett testi uygulanmış ve ölçek faktör analizine uygun bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 5 faktörlü yapıya sahip olduğu görülmüş olup faktörler; model olma, rehberlik ve mesleki destek, problem çözmede destek ve yönlendirme, iletişim becerileri, liderliktir. Veri analizi yapılmadan önce verilerin dağılımlarının normal olup olmadığı test edilmiştir. Bu amaçla; SPSS paket programı yardımıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro Wilks Testleri yapılmış ve verilerin normal dağılım göstermediği görülmüştür. Bu nedenle verilerin analizinde frekans ve yüzdeler, aritmetik ortalama, standart sapma, Kruskal Wallis H-Testi ve Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf rehber öğretmenlerinin koçluk becerileri öğrencinin okul türüne, öğretmenin branşına, öğretmenin mezun olduğu fakülteye ve öğretmenin kıdemine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Toplam koçluk becerileri ve ölçeğin alt boyutları öğrencinin cinsiyeti, geçme notu, maddi durumu, annesinin eğitim düzeyi, babasının eğitim düzeyi, kardeş sayısı, sınıf rehber öğretmeninin eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre, Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenlerin koçluk becerileri diğer liselerde görev yapan öğretmenlere göre genel olarak anlamlı olarak düşük bulunmuştur. Branşa göre İngilizce öğretmenlerinin koçluk becerileri problem çözmede destek ve yönlendirme, liderlik alt boyutları açısından diğer branşlardaki öğretmenlere göre anlamlı olarak düşüktür. Öğretmenlerin mezun olduğu fakülte değişkenine göre genel olarak diğer fakülte seçeneğini işaretleyen öğrenciler sınıf rehber öğretmenlerinin koçluk becerilerinin eğitim fakültesi, fen edebiyat fakültesi, teknik eğitim fakültesinden mezun olan öğretmenlerin koçluk becerilerinden daha yüksek olduğunu görülmektedir. Öğretmenlerin kıdemine göre bulgular incelendiğinde hem 11-19 yıl aralığındaki öğretmenlerin hem de 20 yıl ve üstü zamanda görev yapan öğretmenlerin koçluk becerilerinin 0-10 yıl aralığında görev yapan öğretmenlerin koçluk becerilerine göre daha ileri seviyede olduğu gözlenmiştir. Diğer değişkenler ile sınıf rehber öğretmenlerin koçluk becerileri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Araştırma sonucuna göre öğrenciler tarafından öğretmenlerin en fazla iletişim becerilerine sahip oldukları düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Koç, Koçluk, Öğretmenlerin Koçluk Becerileri
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigation of class counselors' coaching talents in terms of various variables by student perspective. The literature review method is used in this scientific research.The population of the research is the students who are taken education in public and private secondary schools in The Kocaeli Provincial Directorate for National Education of Ministry of National Education, in the academic year of 2014-2015. For the samples of the research randomly choosing method is used. The collected data of the end of the study are analyzed with istatistic pocket program. First of all, data analysis is done to understand the correction of data range. Kolmogorov-Smirnov and Shapiro Wilks Tests are used with the help of SPSS pocket program for this aim. Scale of the research is collected in one dimension related to factor analysis. As a result of exploratory factor analysis, it was founded that the scale has five factor structure. The factors are modeling, guidance and professional support, assistance and guidance in problem solving, communication skills and leadership. Before the data analysis, the distribution of data was tested normal or not. The differences of genders, school types, passing grades, financial situations, education levels of mothers and fathers, number of siblings, specialty of counselors, graduation faculties of the counselors, education levels of the counselors and seniority of the counselors are discussed to understand coaching talent.In this study, for collection of data Coaching Talent of Counselor Scale which is generated by researchers. For the analysis of data, frequency and percentages, arithmetic mean, standard deviation, Kruskal Wallis H-Test and Mann Whitney U-Test are used. According to the results of this research, coaching talent of counselor is related to school type of students, branch of counselor, graduation faculty of counselor and seniority of counselor. Anatolian Imam Hatip High School students think that their teachers have better coaching talents than Anatolian High School teachers; however Anatolian Teacher High School teachers coaching talents are higher than Anatolian High School teachers' talents. It is thought that Mathematic/Geometry branch teachers have higher coaching talent than Literature, Chemistry, English, Geography, Philosophy branch teachers. Additionally, all branch teachers have better coaching than Philosophy teachers. In addition, the students, who have chosen 'Other' for the Faculty of Graduation factor, think the teachers who are graduated from the Faculty of Education, the Faculty of Arts and Sciences are better coaches than Technical Training Faculty teachers. According to the analysis of data on seniority differences of teachers, both 11-19 years and over 20 years worked teachers have better coaching talents than 0-11 years workers. In conclusion, it is determined that there is no relation between other factors and counselor coaching talents.Keywords: Coach, Coaching, Counselor Coaching Talentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğrenci görüşlerine göre lise son sınıf rehber öğretmenlerinin koçluk beceri düzeyleri (Kocaeli ili örneği)
dc.title.alternativeInvestigation of 12th grade students' class counselors' coaching talents by student perspective (Kocaeli sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMann-Whitney Test
dc.subject.ytmCoaching
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmKocaeli
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmGuidance teacher
dc.subject.ytmGuidance services
dc.identifier.yokid10090106
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413673
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess